Oslo Havn logo Oslo Kommune

Sender ved med båt

Stadig flere vareeiere sparer penger ved å sende varene sine sjøveien. ABG Varme sender 70 prosent av veden de selger på sjøen.

ABG Varme leverer ved og vedbriketter til store firmaer som Byggmakker, Coop og Felleskjøpet i Oslo og over hele landet. De har funnet ut at det er mye å vinne på å velge sjøtransport.

Pålitelig
Å frakte ved importert fra Russland og Baltikum tok tidligere en uke med lastebil. Nå fraktes veden på containerbåt som tar dobbelt så lang tid. Alikevel velger de sjøen.

- Vi velger måkeskrik fremfor veistøv. Vi opplever sjøtransporten som både billigere og mer pålitelig, og ikke minst bra for miljøet, forteller daglig leder Eldar Sletteng.

Utenlandske sjåfører på glatte norske veier, samt språkproblemer skapte tidligere bekymringer for firmaet.

Gratis lager på havet
Det handler om å planlegge. Planlegger en godt er det ingen problemer med å få levert varene når og dit de skal sjøveien. Vi bruker båtene som gratis lager på havet, forteller Sletteng.

-   Vårt samarbeid med et rederi som har skreddersydd en løsning for oss, gjør at vi er blitt en varm tilhenger av sjøtransport, sier Sletteng.

Sletteng er også intervjuet av Aften om frakt av ved til Oslo med båt.

Velger sjø - sparer penger og miljø
I 2011 solgte Coca Cola Enteprises 290 millioner liter drikke i Norge. Det er mange flasker som skal fraktes ut til tørste nordmenn. 
- Vi finner sjøveien pålitelig og miljøvennlig, fortalte Bjørn Sigurd Thorsen Wadsted, teamleder for upstream planning i Coca Cola.  
- Vi frakter alt fra råvarer til korker og flasker på skip. Sukker kommer på Danskebåtene til Oslo. Korkene lages i Tyskland og kommer via Rotterdam til Oslo med skip. Brus sender vi oppover norskekysten med Norlines sine skip, fortalte han.

Coca Cola er en av verdens største produsenter på mat og drikke.
- Vi skal redusere CO 2 utslippene med 20 % for hver kasse brus vi leverer innen 2020. Da blir transport viktig, mente Wadsted.

Lavpriskjeden Europris har 200 butikker over hele landet. De importerer 4000 containere fra Kina til Norge hvert år. De kommer sjøveien.
- Vi er opptatt av pris. Vi skal selge alt fra rottingmøbler til småvarer til samme pris over hele landet. Sjøtransport er kostnadseffektiv når en planlegger. Og pålitelig slik at vi får varene til butikken når vi trenger dem, fortalte logistikkdirektør Trond Tvedt.

Her finner du presentasjonene fra konferansen i Oslo.

VELG SJØVEIEN- kampanjen har vært i 16 havner kysten rundt. På Transport og logistikk-konferansen på Gardermoen 22.oktober presenteres konklusjonene.