Oslo Havn logo Oslo Kommune

Fornøyde turister

Ni av ti cruisepassasjerer sier at besøket til Oslo tilfredsstilte eller overgikk deres forventninger.

Dette kommer frem i en fersk rapport om  cruisegjestenes  tilfredshet og forbruk som VisitOSLO gjennomførte sommeren 2012.

Viktig
– Det er mange år siden det ble gjennomført en undersøkelse på tilfredshet og forbruk blant cruisepassasjerer i Oslo, og denne rapporten blir svært viktig når vi legger opp det videre arbeidet innenfor dette raskt voksende turistsegmentet, sier prosjektleder Eva Britt Kornfeldt hos VisitOSLO.

Bruker 620 kroner
Cruisepassasjerene
var svært godt fornøyd med hele oppholdet i byen. Aller mest fornøyd var de med Oslofolks vennlighet, imøtekommenhet i butikker og tilbudet av historiske severdigheter og attraksjoner. Tilfredsheten
var høyere i Oslo enn for gjennomsnittet i Europa på alle punkter bortsett fra generelt prisnivå og guidede turer. 91 % av cruisegjestene i 2012 sier Oslobesøket tilfredsstilte eller overgikk deres forventninger.
- 83 prosent av gjestene var her for første gang og hele 22 prosent sier de svært sannsynlig kommer tilbake i løpet av de neste tre år, forklarer Kornfeldt. 
Gjennomsnittsalderen for cruiseturistene er er 57 år. De brukte i gjennomsnitt kr 620,- når de var i land. Det er nesten 50 % høyere enn gjennomsnittet i Europa.

Går på land
Undersøkelsen slår videre fast at hele 98 prosent av passasjerene går i land når de kommer til Oslo, og nesten halvparten kjøper en organisert utflukt. Dette er noe under det europeiske gjennomsnittet som ligger på 56 prosent. Et av Oslos viktigste konkurransefortrinn er imidlertid cruisekaienes sentrale beliggenhet i byen.
- Når cruisekaia ligger midt i byen, er det lett for passasjerene å ta seg rundt på egen hånd. Dette vet vi at passasjerene setter stor pris på, sier havnedirektør Anne Sigrid Hamran.
Hun legger til at det er svært enkelt for passasjerene å ta seg rundt på egen hånd, for eksempel med Oslo Pass som gir fri transport på offentlig kommunikasjon og fri inngang til de fleste av byens museer og severdigheter. Disse passene selges i turistinformasjonen på cruisekaien.

Starter i april
– VisitOSLO deltar i det nasjonale cruisenettverket Cruise Norway og i det regionale cruisesamarbeidet Cruise Baltic. Vi samarbeider også med Oslo Havn for å videreføre og markedsføre Oslo som cruisedestinasjon. Tilbakemeldingene fra cruiserederiene er svært gode, sier Kornfeldt i Visit Oslo.
Cruisesesongen i Oslo starter allerede i april med flere anløp fra det tyske rederiet AIDA som også har mange anløp hvor de ligger til kai i Oslo over natten. Det åpner for kveldsaktiviteter som blant annet Opera og konserter. De siste cruiseskipene besøker Oslo i desember på julecruise. Det er meldt 161 cruiseanløp til Oslo i 2013, noe som betyr at rundt 305 000 passasjerer vil gå i land i byen. 
- Vi jobber aktivt for å få flere cruiseturister til Oslo. Når vi får så positive tilbakemeldinger fra de som allerede har vært her, betyr det mye for markedsføringen. Vi håper og tror at flere turister vil komme sjøveien til Oslo i årene som kommer, sier Hamran.
- Nå skal vi sammen med Oslo havn, Oslo kommune og våre kolleger i cruisenæringen studere rapporten nærmere og legge planer for det videre arbeidet innenfor cruise, avslutter Kornfeldt i VisitOSLO.