Oslo Havn logo Oslo Kommune

Havnekonflikten

Striden mellom losse- og lastearbeiderne og havnene har hatt stor mediafokus. Styreleder i Oslo Havn KF, Bernt Stilluf Karlsen, har uttalt seg i en rekke medier om saken.

Vil modernisere havnene
Oslo Havn KF er ikke part i tariffavtalene eller konfliktene som har oppstått, men Oslo Havns styreleder, Bernt Stilluf Karlsen har engasjert seg for å få fokus på modernisering av havnedriften og på avtaler han mener hindrer sjøtransportens konkurranseevne.

- Sjøtransporten taper stadig terreng for veitransporten. Skal den miljøvennlige sjøtransporten klare å få mer av godset som i dag går på veien må havnene bli mer effektive. Da må gamle avtaler og lite effektive måter å organisere arbeidet på endres, har vært Stilluf Karlsen hovedbudskap.   

Investerer for mer gods sjøveien
Både i Norge og internasjonalt er det et politisk mål å få mer gods fra vei til sjø. Dette er også viktig for Oslos befolkning. I 2030 vil det bo 1,5 millioner mennesker i Oslo-området, nesten 30 prosent flere innbyggere enn i dag. Det er ikke planlagt noen vesentlig utbygging av veiene inn til Oslo. Hvis alle skoene, klærne og maten innbyggerne trenger skal komme med lastebil, vil køene inn til Oslo vokse for hvert år som går. Oslo havn bygger nå Norges største og mest moderne godshavn som skal ta i mot dobbelt så mye gods som i dag. Ved å doble kapasiteten forsøker Oslo Havn å hindre kø på veiene.

Vi gjør store investeringer på ca én milliard kroner i terminalene i Oslo Havn, investeringer som står i fare hvis ikke losse- og lastearbeidet blir mer effektivt og mindre kostbart, mener Karlsen. 

For å bedre sjøtransportens konkurranseevne har Oslo Havn satt fokus på å øke produktiviteten og få til kontinuerlig drift på containerterminalene. I dag er det fire aktører som er involvert når containerskipene skal losses og lastes. Oslo Havns kranførere, laste- og lossearbeidere, terminalansatte i containerterminalene og ansatte på båten. I den nye containerterminalen på Sjursøya som skal stå ferdig i 2015 vil den nye operatøren også ha ansvaret for dagens havneansatte kranførerne.

Bernt Stilluf Karlsen har tatt til orde for ordnede arbeidsforhold med fast ansatte på terminalene for å sikre mer effektiv organisering og drift.  

Se illustrasjoner som viser hvordan losse- og lasteoperasjonene i Oslo havn er i dag, og hvordan en tenker seg at de organiseres i fremtiden.

-Her ser en for seg en reorganisering. Oslo Havn legger opp til fast ansatte på terminalene, som deretter løser alle de oppgaver som skal løses på terminalene framfor å dele dette mellom ansatte i Oslo Havn, Oslo losse- og lastekontor og terminalselskapet, i følge Stilluf Karlsen.

Utdaterte avtaler
Konflikten vi nå ser brer om seg har sitt utspring i en tariffavtale som blant annet sier at bryggearbeiderne, som er organisert hos sine respektive losse- og lastekontorer, har fortrinnsrett på lossing- og lasting av skip i offentlige havner. Flere aktører innen sjøtransporten, deriblant Oslo Havn tok i vår i en kronikk til orde for at utdaterte avtaler er til hinder for en effektiv sjøtransport. Miljøet er den store taperen. Måten tariffavtalen til de over 300 laste- og lossearbeiderne i Norge praktiseres skaper problemer Norge rundt.

«Verdens dyreste lunsj»
I Oslo har laste- og lossearbeiderne tariffestet felles pause. Seks ganger i døgnet blir ikke fartøyer losset eller lastet mens laste- og lossearbeiderne har pause i nesten en time om gangen. Mellom 14- 16 arbeidstakere, deriblant våre kranførere som er avhengige av losse- og lastearbeidernes jobb må også vente. Pausene fører til at skipene blir liggende lenger og mer arbeid må utføres på natta. Hvis bryggearbeiderne kunne spise på skift slik at en kunne fått til kontinuerlig drift ville vi fått 25 % mer effektiv drift. Det har vært forsøk på å forhandle frem en løsning, men tilbudet om 19 prosents gjennomsnittlig lønnsøkning og en mann ekstra for å jobbe kontinuerlig ble avvist av losse- og lastearbeiderne.

Kr 605.000 i lønn/28,5 timers arbeid
Det har vært regnet ut at Losse- og lastearbeiderne i Oslo jobber 28,5 time i uken i snitt og i gjennomsnitt tjener kr 605.000 pr år. Her følger en kort redegjørelse for hvordan dette er regnet ut.

Losse- og Lastearbeiderne i Oslo blir leid ut til å utføre oppgaver i Oslo Havn gjennom Oslo Losse- og Lastekontor (OLLK). Som andre firma som leier ut arbeidskraft er det de timer som OLLK kan fakturere
oppdragsgivere i Oslo Havn som skaffer inntekter til selskapet. Et vikarbyrå uten timer som kan faktureres vil få problemer, selv om vikarene skulle sitte og vente i vikarbyråets lokaler uten noe å gjøre. Slik er det også i OLLK.

I 2012 fakturerte OLLK til sammen 48.845 timer til kunder i Oslo Havn. I havnen er det aktivitet 52 uker i året. Til sammen ble det registret 1730 mann/uker i 2012 (52 uker * 33,27 mann i snitt). Det medfører at det i snitt ble arbeidet ca 28,2 timer pr. mann pr. uke gjennom hele 2012. (48.845 timer/1730 mann/uker) Tilsvarende tall for perioden frem til og med uke 47 i 2013 er 28,4 timer pr. mann pr. uke.

La oss se nærmere på hvor mye lønn, inkl feriepenger, som er registrert utbetalt til hver enkelt som har hatt arbeid i regi av OLLK. Total ble det i 2012 registret 43 personer som har fått utbetalt lønn fra OLLK. Noen
av disse har tilhørt den såkalte ”B-listen”, dvs de som er vikarer til vikarene i OLLK. Disse har fått ”slengjobber” og kan ikke med rimelighet regnes inn som del av snittlønnen til de som står på ”A-listen”, som er de faste vikarene. Enkelte på A-listen har vært syke deler av året og kan av den grunn ikke inngå i grunnlaget for snitt lønn.

Hvis vi på dette grunnlag tar samlet lønnsutbetaling til 34 personer, som er rimelig nær det snittet som faktisk har arbeidet pr uke vil vi finne at de samlede lønnsutbetalinger er på 20,575 millioner. Det gir en snitt
lønn for disse 34 på kr 605.000.

Historisk fortrinnsrett
Fortrinnsretten har sine historiske årsaker som nok ikke er like relevante i dag. Fra midten av 1850-tallet fikk dampskipene stadig større betydning. For disse skipene var det hensiktsmessig å bruke folk på land til å
losse og laste istedenfor egne sjøfolk.

Men med containerens inntog på 60-tallet er arbeidsmengden for losse- og lastarbeiderne blitt betydelig redusert. Det var behov for å gi løsmedarbeiderne et bedre vern – det var bakgrunnen for en helt ny tariffavtale om fastlønn som ble inngått i 1977. Avtalen var svært generell, og det oppstod behov for tilpasningsavtaler i hver enkelt havn. Disse krever sentrale tariffparters godkjennelse og gjelder dermed som en del av den sentrale tariffavtalen. De praktiske konsekvensene er at det ikke er mulig å få endringer i tilpasningsavtalene uten at begge parter er enige.

Neste tariffoppgjør er i 2014. Arbeidersgiverne har i tarifforhandlinger i mange år forsøkt å få framforhandlet nye avtaler som er tilpasset dagens virksomhet, uten å lykkes.

Boikott og konflikter i havner
I begynnelsen av november  innførte Norsk Transportarbeiderforbund boikott av Risavika Terminal fordi havneledelsen ikke vil innføre tariffavtale med losse-
og lastearbeiderne fra Transportarbeiderforbundet. Risavika havn ønsker beholde dagens avtale med de fast ansatte terminalansatte organisert i Industri og Energi, et søsterforbund av Norsk Transportarbeiderforbund i LO. Risavika er en privat havn og mener at de selv må kunne bestemme hvem de vil inngå tariffavtale med. De anser at en tariffavtale med bryggearbeiderne fra Transportarbeiderforbundet ikke er fremtidsrettet. Driften vil bli  dobbelt så dyr, og dermed ikke økonomisk forsvarlig. Transportarbeiderforbundet har fått medhold i Oslo tingrett i at boikotten er lovlig, men arbeidsgiversiden har anket saken inn for lagmannsretten.

LO-forbundet Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og Oslo Bryggearbeiderforbund (OBF) mener at arbeidere organisert i NTF har fortrinnsrett på losse- og lastearbeid i Oslo havn. OCT respekterer
fortrinnsretten, men hevder at de må kunne bruke eget personell til disse oppgavene, når OLLK ikke stiller nok mannskap. NTF/OBF mener på sin side at skipene må ligge ved kai og vente med operasjonen til OLLK stiller nok mannskap.

Se utdrag og lenker fra media som omhandler saken nedenfor.

 

Bernt Stilluf KarlsenStyreleder i Oslo Havn KF, Bernt Stilluf Karlsen (foto: Christian Ruscetta)

 

Saken i media:

Havneslag om tariffavtale (Drammens Tidende 14.januar 2014)

Havna i retten (Dagsavisen 14.januar 2014)

Havnearbeidere granskes av ESA (NRK 29.desember 2013)

Oslo Havn vil kopiere svenskene (NRK Dagsrevyen 28.desember 2013)

Ren utpressing av Oslo havn (Nettavisen, Stavrums blogg 17. desember 2013)

La slagplan for konflikten allerede i fjor (Aftenposten, 17. desember 2013)

Ikke streikebryteri (NHO. 9.desember 2013)

Godsherrene (DN s. 4-7 7.desember 2013)

Godsherrene (DN s. 8-14 7. desember 2013)

En avtale for alt (Aftenposten, 7. desember)

Norges mest utskjelte arbeidere (Klassekampen, 5. desember 2013)

Her tvinges du til å være LO- medlem (NA 24. 4.desember 2013)

Sympatistreik kan bli dramatisk (Helgeland Arbeiderblad 3. desember 2013)

Uforsonelig i havnekonflikten (Aftenposten, 3. desember 2013)

De er gamle kommunister (DN.no 28.november 2013)

Debatt mellom Bernt Stiluf Karlsen og Roger Hansen (NTF) (NRK Aktuelt 27.november 2013)

Nyhetsinnslag om Oslo Havn og Risavika Terminal (NRK Dagsrevyen 27.november 2013)

Kan ramme flytrafikken og julegavene (VG onsdag 27.november 2013 )

Trues med aksjoner (Dagens Næringsliv 27.november 2013)

Konflikt kan gi stengte havner (Aftenposten, 27.11.2013)

Havner i konflikt (NHO.no 26.november 2013 )

Vil kutte lunsj og lønn på havna (Dagens Næringslivs 26.november 2013)

Spinnvill avtale (Leder, Dagens Næringsliv 26.november 2013 )

De blokkerer arbeidet (Nettavisen NA24 26.november 2013)

Verdens dyreste lunsj er misbruk på det groveste (Nettavisen NA24 26.november 2013)

Her har de verdens dyreste lunsj (Nettavisen NA24 25.november 2013)

Her tjener de 605.000 i året på 28.5 timers arbeid i uken (Nettavisen NA24 25.november 2013)

 

FAKTA

• Oslo Havn KF er et kommunalt foretak, med hovedformål å sørge for en effektiv og rasjonell havnedrift.

• Oslo Havn er Norges største containerhavn, og har to containerterminaler. Både containerterminalene og andre godsterminaler driftes av private operatørselskaper. Over 200 000 containere håndteres i Oslo i året.

• Under en losse- og lasteoperasjon er fire ulike aktører involvert. Følgende personell pr. kran: To kranførere fra Oslo Havn KF (en i kran og en på bakken), fire ansatte fra operatør - en formann + tre ansatte som kjører terminaltraktorer, trucker eller straddlecarriers. Tre losse- og lastearbeidere, samt en person fra rederiet som assisterer ombord i båten.