Cruise til Oslo – oppsummering og fremtidsutsikter
Den største nasjonalitetsgruppen er også dette året Tyskland. 93 000 tyske cruiseturister har besøkt Oslo, mens det kom 43 000 amerikanere og 43 000 briter. I tillegg kom 22 000 italienere og 10 000 fra Spania. Også Canada og Frankrike er representert blant cruiseturistene.
Av de 159 anløpene er det kun 3 tre skip som har brukt Oslo som snuhavn i 2013, mens ni skip har hatt såkalt «part-turn-around» - det vil si at de har tatt på/satt av ca. 400 passasjerer i Oslo. Når Oslo fungerer som snuhavn, bringer det mer aktivitet til byen i form av overnatting, transport, bespisning, sightseeing etc. I 2013 har det vært 33 over-natten-anløp. De passasjerene har tid til byens musikkliv, severdigheter og butikker og bruker det flittig.
Usikkert marked - forventer tilbakegang i 2014
Situasjonen på cruisehimmelen har endret seg. Det er usikkert for videre vekst i Nord-Europa generelt. Dette gjelder også for Norge og Baltikum. Etter flere år med stor årlig økning i Norge, forventes en tilbakegang i 2014. For de baltiske havnene, forventes også tilbakegang.
Etter årlig vekst siden 1995 vil Oslo i 2014 få en tilbakegang på 21 skip. I hovedsak er det MSC Cruises som har kansellert sine anløp til Oslo. Deres begrunnelse er at seilingen inn Oslofjorden er lang og kostbar med hensyn til drivstoff og også farvanns- og losavgifter. Havneavgiftene i Oslo er rimelige, men her ser man på den totale kostnaden for å seile til Oslo. Når MSC i tillegg ikke er fornøyd med inntektene på guidede turer i Oslo, er rett og slett regnestykket ikke tilfredsstillende.
Oslo Havn vil sammen med Visit Oslo og Oslo Cruise Network gjøre en innsats med hensyn til markedsføring og produktutvikling. Oslo Cruise Network er i allerede i gang med å utvikle nye, spennende turer i Oslo og omegn.