Nytt EU- krav kan føre til flere vogntog på veiene
Undersøkelsen utarbeidet av Thema Consulting Group på oppdrag fra Oslo Havn KF, Norsk Industri/NHO og OMYA Hustadmarmor viser at sjøtransporten vil få økte kostnader til dyrere drivstoff som kan føre til at gods overføres fra sjø til vei. Dette er stikk i strid med de nasjonale mål om mer gods den miljøvennlige sjøveien.
Tanken bak svoveldirektivet som pålegger redere å begrense svovelmengden i drivstoff brukt i SECA- området til 0,10 % svovel fra 1. januar 2015 er god, og vil gjøre sjøtransporten enda grønnere enn i dag. Men direktivet innebærer også store kostnader for bransjen, som i stor grad kommer til å måtte gå over til kostbar lavsvovel diesel, eller investere i dyr renseteknologi, eller LNG-skip.
Næringslivet og forbrukere kan få økte kostnader på 4-6 milliarder kroner hvert år, viser undersøkelsen. Halvparten av denne regningen vil sendes videre til norske forbrukere i form av dyrere varer.
De nye miljøkravene vil bli en stor utfordring for sjøtransporten i konkurransen med landeveien, som er en vinner i dag. Alle aktører innenfor sjøtransport må bli mer effektive, og myndighetene utfordres til å ta grep som hindrer at mer gods går landeveien.
Rapportens hovedfunn kan oppsummeres med følgende 6 punkter:
* Norsk næringsliv og norske forbrukere står overfor en samlet kostnadsøkning som følge av svoveldirektivet på i størrelsesorden 4 til 6 milliarder kroner årlig som vil slå inn i norsk økonomi allerede fra 2015.
* Rundt regnet halvparten av regningen, dvs. 2 til 3 milliarder kroner, vil bli sendt videre til norske forbrukere i form av høyere forbrukerpriser. Den resterende halvparten vil hovedsakelig bli dekket av vareeierne i form av lavere inntjening og verdiskaping. Det er særlig eksportindustrien som blir rammet.
* En viss reduksjon i verdiskapingen i den norske skipsfartsnæringen og havnevirksomhet kan også påregnes.
* Svoveldirektivet fører til en vridning av konkurransesituasjonen til fordel for veitransport på bekostning av sjøtransport. Det betyr at myndighetenes mål om å øke sjøtransportens andel av det fremtidige transportvolumet blir vanskeligere å realisere.
* Ved ulike tilnærminger har vi anslått at mellom 1 og 2 millioner tonn gods på kort sikt vil bli overflyttet fra sjø til vei som følge av svoveldirektivet. Det tilsvarer mellom 95000 og 190000 flere tungtransporter årlig på norske veier enn i dag.
* Svoveldirektivet stimulerer til, men vil ikke alene medføre utstrakt bruk av skrubbere og LNG-båter.
Om svoveldirektivet:
1. januar 2015 trer et EU-direktiv om svovelinnhold i skipsdrivstoff i kraft som krever at svovelinnholdet skal reduseres 1 % til 0,1 %, altså til en tiendedel av dagens krav. Direktivet gjelder alle skip som seiler i det som kalles SECA-området og omfatter Østersjøen, Skagerak og Nordsjøen opp til 62. breddegrad, samt den engelske kanal til Bretagne. Målet med kravet er å redusere sjøtransportens utslipp til luft som i dag er store globalt sett.