Oslo Havn logo Oslo Kommune

Åtte nye cruiseskip til Oslo

I 2015 kommer hele åtte cruiseskip til Oslo for første gang. Men de generelle anløpene blir færre sammenlignet med tidligere.

- Det er alltid stas med førstegangsanløp og vi ønsker å vise skipene og rederiene at vi setter pris på at de legger ruten sin til Oslo. Det er jo alltid gøy å se særegenhetene til de ulike skipene og rederiene etter hvilken kundegruppe de søker, sier cruiseansvarlig Anette Brække i Oslo Havn KF.

Førstegangsanløp markeres 

Åtte cruiseskip legger turen innom hovedstaden for første gang i løpet av 2015. Førstegangsanløp markeres med blant annet overlevering av crest - en velkomstplakett fra Oslo Havn – og skipene får flotte Oslobøker fra Visit Oslo. Noen av skipene har vært i drift i noen år, men er for første gang i Oslo. Andre skip er splitter nye og lar dermed Oslo være en av sine første anløpshavner.

- Norskeide Viking Star, fra rederiet Viking Cruises, har for eksempel Oslo som andre anløpshavn på sin jomfrutur, etter dåpen i Bergen 17.mai, sier Brække, og legger til at vi i 2014 viste frem Oslo til 235 509 cruisegjester fra hele 135 ulike nasjoner.

- Majoriteten er fremdeles tyskere, amerikanere, engelskmenn og italienere, sier hun.

Ulike årsaker til nedgang

Selv om vi får mange nye cruiseanløp, blir det totalt sett færre anløp i 2015. 111 skip anløper hovedstaden mellom april og desember i løpet av året, i 2014 var tallet 130.

- Det er ulike årsaker til denne nedgangen. Det er en generell tilbakegang i antall anløp for cruisedestinasjonene i Nord-Europa og Baltikum. Noe av nedgangen blir kompensert med større skip, slik at reduksjonen i antall passasjerer ikke er like stor. I følge rederiene er hovedårsaken lang innseiling og høye nasjonale los-, sikkerhet- og beredskapsavgifter, i tillegg til det nye svoveldirektivet som trådte i kraft 1. januar 2015, sier cruiseansvarlig Anette Brække i Oslo Havn KF. Hun forklarer videre hva svoveldirektivet innebærer for rederiene.

- Dette direktivet krever at utslippene av svovel fra alle typer skip ikke skal overstige 0,1%. For å imøtekomme dette, må skipene benytte et dyrere lavsvovel drivstoff eller installere såkalte scrubbere, som renser utslippene eller endre drivstoff til gass. Dette fører til at innseilingen til Oslo blir dyrere, slik at rederiene velger andre havner frem til tilpasning av skipene er foretatt eller passende nybygg er på plass, sier Brække.

Mange rederier velger å benyttet eksisterende tonnasje i Middelhavet, eller i de nye markedene i Asia , der svoveldirektivet enda ikke er innført.

Q M 2 Akershus Bjørvika Nærmere 260705TL.jpgBildet: "Queen Mary 2" ved Akershus festning

Jobber for å snu trenden

Det jobbes aktivt med å snu den negative trenden i antall anløp.

- Oslo Havn har redusert ISPS-avgiften med 29% og søppelavgiften med 22%. I tillegg gir vi miljørabatter til de skipene som sorterer avfallet sitt og som oppnår ulike nivåer i ESI, som er en internasjonal register basert på miljøindikatorer, sier Brække.

Hun synes det er riktig å belønne miljøinitiativ, samtidig som det er viktig å få vist frem byen til cruisegjestene.

- Undersøkelser viser at denne kundegruppen legger igjen ca 1100 kr per gjest i museer, restauranter og opplevelser i Oslo og er dermed en viktig bidragsyter til næringslivet i byen som må tas vare på, påpeker cruisesjefen.

Dette er skipene som kommer:

“Regal Princess” er søsterskipet til “Royal Princess” og opereres av Princess Cruises. Dette er et spektakulært eksempel på neste generasjons innovative Princess-skip, med blant annet SeaWalk som en av de råeste fasilitetene. Det er et område med glassgulv med utsikt rett ned i sjøen. Det 330 meter lange majestetiske cruiseskipet har en kapasitet på 3 560 passasjerer og en besetning på 1 346. Ni anløp til Oslo i 2015, det første 3.mai. 

«AidaDiva» opereres av AIDA Cruise Line, og ble bygd i 2007. Skipet har en kapasitet på 2 050 passasjerer og 646 i besetning og er 251 meter lang. To anløp, det første 6.mai.

«Viking Star» er fortsatt under bygging. Dette blir norskeide Viking Ocean Cruises sitt første cruiseskip, og er i fart fra mai 2015. Hun får jomfruturen sin til Oslo. Viking Star blir 227 meter lang, og får en passasjerkapasitet på 930. Hun får etter hvert to søsterskip, Viking Sea og Viking Sky, som også er under bygging. De er klare i 2016. Ett anløp, som er skipets jomfrutur, 19.mai.

«Caribbean Princess» er et Grand Class cruiseskip, eid og operert av Princess Cruises. Hun er det første moderne cruiseskipet med utendørs teater. Dette 290 meter lange skipet har en kapasitet på 3 080 passasjerer og en besetning på 1 200. Ett anløp, 28.mai.

"Costa Favolosa» ble bygget i 2010, og opereres av italienske Costa Crociere. Skipets italienske navn Favolosa betyr «fabelaktig» på norsk. Hun er 290 meter lang, og har en kapasitet på 3 780 passasjerer og besetning på 1 110. Ni anløp, det første 11.juni.

«Britannia» er under bygging, og skal opereres av P&O Cruises. Hun settes i drift i 2015, og Oslo blir derfor en av hennes aller første havner. Skipet får et helt spesielt design, nemlig et 94 meter langt Union Jack flagg i baugen, det største i verden i sitt slag. Britannia får en kapasitet på 3 647 passasjerer og en besetning på 1 350. Ett anløp, 2.juni.

«Mein Schiff 4» er det fjerde skipet i flåten til TUI Cruises. Hun er for tiden under konstruksjon på et verft i Turku i Finland, og skipet skal settes i drift i mai 2015. Dåpen finner sted i Kiel i juni. Mein Schiff 4 får en lengde på 295 meter, kapasitet på 2 506 passasjerer og en besetning på ca. 1000. To anløp, det første 16.juni.

“Horizon” (tidligere Pacific Dream og Island Star) opereres av Pullmantur Cruises. Hun ble bygget i 1990 og har siden da hatt flere eiere og navn. Horizon er 208 meter lang og har en kapasitet på 1 828 passasjerer. Ett anløp, det første 20.august.

I tillegg til de nye skipene som kommer, finner vi også blant annet «Disney Magic». Dette er et skip som på sin egen måte hyller Walt Disney, og som selvsagt lar Disney prege hele sitt underholdningsaspekt.

«Disney Magic» Bygd i 1998 av den italienske verftet Fincantieri, og har en kapasitet på 2 700 passasjerer. Disney Magic 's gudmor er Patricia Disney, tidligere kone av Walt Disneys nevø Roy E. Disney. Ved avreise fra havner spiller skipshornet et utdrag fra Disneys berømte melodi, "When You Wish upon a Star". Av underholdning på Disney Magic finner vi prisbelønte broadway-show med mange Disney-figurer, to kinosaler, Walt Disney Theater og Buena Vista teater, som har både Disney klassikere og sporadiske premierefilmer, flere nattklubber og salonger, flere bassenger, og mange Disney-temafester og feiringer, inkludert en Sail-Away Celebration og Pirates Night.

Tekst og foto: Christian Ruscetta