Sydhavna
Foto: Illustrasjonsfoto av ferdig utbygd containerterminal på Sjursøya
Oslo havn er et knutepunkt, med vei og jernbane-forbindelse til Alnabru, landets største godsterminal. Gods og varer videresendes til hele landet. Oslos vekst medfører mer behov for gods og varer. I 2030 vil det bo 1,5 millioner mennesker i Oslo-området. Det er nesten 30 prosent flere innbyggere enn i dag. Det er ikke planlagt noen vesentlig utbygging av veiene inn til Oslo. I tillegg bor halve Norges befolkning mindre enn tre timer fra Oslo havn. Hvis alle skoene, klærne og maten innbyggerne trenger skal komme med lastebil, vil køene inn til Oslo vokse for hvert år som går.
Oslo Havn har mål om at det i 2030 skal komme 50 prosent mer gods til havna enn i dag. Mer gods til Oslo Havn kan mer enn halvere utslippene og hindre kø på veiene. Et vanlig containerskip som seiler inn Oslofjorden erstatter cirka 400 semitrailere på hovedveiene inn mot Oslo. Skulle disse trailerne kjørt etter hverandre, ville de ha laget cirka ti kilometer med kø.
Oslo har kapasitet til å håndtere 260 000 containere (TEU, som tilsvarer 20 fots containere). Ferdig utbygd, kan terminalen i fremtiden håndtere totalt 450 000 containere (TEU).
Yilport Oslo er terminaloperatør på containerterminalen. Les mer om Yilport her
Les mer om utbyggingen av nye Sydhavna
Nøkkeltall:
- 6 millioner tonn gods
- 212 000 containere (TEU)
- 2 mill. tonn våtbulk
- 1,3 mill. tonn tørrbulk
- 2,3 mill. tonn stykkgods
- 25% av landets oljeforbruk til boliger og drivstoff kommer inn over Sjursøya
- 300 meter langt tog frakter flybensin til Gardermoen to ganger daglig
- Import av over 57 000 nye biler
- 50 prosent mer gods i 2030
Slik vil containerterminalen bli når den er ferdig utbygd (animasjon)