Oslo Havn logo Oslo Kommune

Møt havnas kaireperatører

I Oslo havn er det 10 kilometer kai som må vedlikeholdes. Møt dem som hver dag sørger for at kaiene i havna er sikre og i god stand.

Det er ikke få kaimeter fagarbeiderne Bjørn Arild Hansen og Leif Kvam har fikset på i sine 30 år i Oslo havn. De har mer enn nok å gjøre med så mange kilometer kai som skal holdes i stand.   
Siden oktober i fjor har de nærmest bodd på tømmermannspram 31 som har ligget utenfor kornsiloen.  Herfra har de reparert den verneverdige blokkmurskaia på Vippetangen. De to fagarbeiderne har jobbet sammen i over 30 år, og trives godt i lag. Vi er nesten som et gammelt ektepar å regne, forteller de med et smil. Bjørn Arild og Leif er fagutdannet som jernbindere og har hatt en variert arbeidshverdag i havna. Med alt fra kaibygging til oppussing, muring og maling av skur og bygninger. Jobben har endret seg i takt med utviklingen av havna – før var det flere som jobbet med å lage nye kaier. Nå er vi færre og mer overalt.  De siste årene har det blitt mer kaivedlikehold.

Se video av livet på tømmermannspram 31.

Gutta på prammen 704

Hele arbeidslaget. Bjørn Arild Hansen og Leif Kvam (fra høyre) sammen med Egon Jensen og Milan Miletic på tømmermannspram 31.  

Tommermannspram ved Vippetangen 704

Tømmermannspram 31 til kai utenfor kornsiloen på Vippetangen. Herfra repareres kaiene.

Hal i og dra 704

Hal i og dra. Leif må dra prammen unna før kornbåten legger til kai ved kornsiloen.
 
Vedlikeholder verneverdige kaier
Blokkmurskaiene med sine fint tilhogde granittblokker er noe av det mest karakteristiske i Oslo havn. De står på byantikvarens gule liste. Kaiene gir et flott inntrykk, og slike kaier finnes flere steder langs havnepromenaden på Filipstad, Tjuvholmen, Vippetangen og i Bjørvika. Blokkmurskaiene på Vippetangen og Utstikker 3 ble påbegynt i 1899. De er de eldste av denne typen i Oslo havn. Vippetangen har en spennende historie fra middelalderens festningsverk via emigrasjonstidens Amerikabåter til 1900-tallets industrihavn. Historien kan leses i både kaier og bygg.
 
Blokkmurskaiene repareres ved at gammel mørtel pigges ut og fjernes, og ny betong legges inn. Vann, både fra regn og is har over år vasket bort den gamle mørtelen. Målet er en tettest mulig kai.
- Herdingen er viktig forteller de to, slik at steinene holder seg på plass. Det er et møysommelig arbeid som kan være slitsomt for både armer og rygg. Men alt skal være i orden med kaiene når vi er ferdige, sier de to.

Nyreperarert blokkmurskai 704

Verneverdig kai. Blokkmurskaia som finnes flere steder i Oslo havn, er ikke bare solid, men også vakker å se på.
Her fra utenfor kornsiloen på Vippetangen.

Leif borrer 704 pix

Leif borrer ut den gamle mørtelen på den verneverdige blokkmurskaia i granitt på Vippetangen.

Bjorn Arild legger på ny betong 704 pix

Fyller på. Ny betong legges mellom granittblokkene. Bjørn Arild er nøye på herdingen slik at steinblokkene holder seg på plass.
 
Kaier av mange slag
Vi har mange ulike typer kaier i ulik alder i Oslo havn. Det er et kontinuerlig behov for vedlikehold av kaifronter og kaidekker. Kaiene er laget i tre, stein eller betong, forteller ansvarlig for kaivedlikeholdet, Hege Berg Thurmann.
Vi jobber også med å reparere og bytte defekte fendere på kaiene. Det er også viktig å sikre at det til en hver tid er strøm og vann tilgjengelig for båtene som legger til.

- Vi har mange ulike kaikonstruksjoner i havna. Vi deler dem gjerne inn i massive eller åpne kaier. En massiv kai kan f.eks være laget i betong eller i blokkmur som på Vippetangen. Vi har åpne kaier der kaia bæres av peler/pilarer i stål, tre eller betong. De ulike kaitypene har ulike utfordringer. Generelt kan vi si at jo eldre kaien er, jo mer utfordrende er vedlikeholdet. Mye av vedlikeholdet gjøres av havnas egne fagarbeidere som kjenner havna godt. De er dyktige og fleksible og jobber med mye forskjellig, men mest med kaifront, kaikant og fendring. Bjørn Arild og Leif, Egon og Milan kaller jeg for kaienes «dreamteam», sier Hege med et smil. 

Hege Thurmann Berg pg.jpg

Ansvar for mange meter kai. Som kaivedlikeholdsansvarlig i havna har Hege Berg Thurmann 10 km kai å holde styr på.

På flaaten 704

På flåte. Nei, det er ikke Robinson Crusoe som ankommer havna, men Hege Berg Thurmann (i midten) som har vært under kaia på inspeksjonsrunde sammen med Bjørn Pettersen og Geir Nyborg i byggteknisk.

Flytende arbeidsplass
Tømmermannspram 31 er en flytende arbeidsplattform med kran og er den siste av sin type igjen i havna. Her er det arbeidsrom med alt slags verktøy, oppholds- og spiserom, dusj og wc. Til og med et tørkerom er det plass til.
Her har Leif og Bjørn Arild alt av utstyr de trenger, fra skjærebrenner, luftkompressor og sementblander. De to trives med jobben på prammen. Noen dager er det varmt i været og solen skinner, og en kan ikke ha et finere arbeidsted. Andre dager er det ikke fullt så idyllisk, med is og kulde og sno langs kaiene. Da er det godt å kunne «tine» seg opp inne på prammen, mellom arbeidssøktene.
  Bjorn Arild og Leif spiser 704

Krangler sjelden. Leif Kvam og Bjørn Arild har "faste plasser" rundt lunsjbordet.

Sikkerhet og estetikk
Kaiene skal ikke bare være sikre og fungere som de skal. Det er også viktig at kaia beholder sitt estetiske uttrykk. Blokkmurskaiene er fine i seg selv, men andre steder settes det opp fendere i tre – såkalte, treskjørt eller trepanel som består av ferdig kutta plank fra verkstedet på Sjursøya.  Leif og Bjørn Arild sjekker også at kaifrontlister og leiderne,  som henger for hver 50 meter langs kaia er i orden. Leiderne (redningsstiger laget av kjetting) lages i Oslo havn og er viktige for sikkerheten i havna.
 
Det blir stadig mer folkeliv på den ni kilometer lange havnepromenaden, og kaiene må både være sikre og fine å se på. Om ikke lenge blir det nytt liv her på Vippetangen. Til våren starter Vippa  en ny mat- og kulturmøteplass i det gamle havneskuret ved siden av kornsiloen. Da skal de to arbeidskarene være ferdige med jobben slik at folk skal kunne kose seg på en trygg og nyoppusset kai på Vippetangen.

Nyreparert Vippetangenkai 704Til våren når folkelivet tar seg opp på havnepromenaden, vil kaia på Vippetangen være nyoppusset og sikret.

 Tekst og foto: Trude Thingelstad