• Mye glass på Tjuvholmen Foto:Lars Finholth
  • Boligdetaljer fra Tjuvholmen Foto:Lars Finholth
  • Småbåt til kai ved Tjuvholmen. Foto: Lars Finholth
  • Renzo Piano-bygget som skal huse Astrup Fearnley kunstmuseèt på Tjuvholmen reiser seg i juni 2011. Foto: Sveiung Uddu Ystad
  • Fra Tjuvholmen ser du inn mot Aker brygge. Foto: Lars Finholth
  • Sprek arkitektur på Tjuvholmen. Foto: Lars Finholth
  • Klosser. Spennende boligdetaljer på Tjuvholmen Foto:Lars Finholth
  • Oversiktsbilde av Tjuvholmen fra sydøst. 3D modell av arkitekt Knut Ramstad (Tjuvholmen KS)

Fra kysttrafikk til folkeliv

En gang var Tjuvholmen et sted for henrettelser og skumle typer, men i dag er Oslos nyeste bydel en mylder av resturanter, leiligheter, kunst og folkeliv.

Byutviklingen av Tjuvholmen startet i 2005, og høsten 2007 flyttet de første kjøperne inn. Tjuvholmen stod ferdig utbygd i 2014.

Selve planen for utbyggingen er utformet av Niels Torp som er en av landets mest anerkjente arkitekter, også internasjonalt. Utbygger er Tjuvholmen KS, som eies av Selvaag (60 %) og Aspelin Ramm (40 %). Området består av omlag to tredjedeler boliger og resten næringslokaler.

Kunst er kjernen
Det nye Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst er en viktig del av utbyggingen på Tjuvholmen. Bygget er tegnet av den verdensberømte italienske arkitekten Renzo Piano sto ferdig i august 2012. 

Prislappen på utbyggingen var omlag 650 millioner kroner. 

Museet vil ha hele 4.200 kvadratmeter til å vise kunst av blant andre Andy Warhol, Damien Hirst og Jeff Koons. 

Renzo Piano er kjent for blant annet Centre Pompidou i Paris, men har også designet utkikkstårn, skulpturpark, broer og kanaler på Tjuvholmen. Tjuvholmen skulpturpark vil plasseres rundt Renzo Pianos museumsbygning.  Parken utvikles i samarbeid med det kjente kunstsenteret Louisiana som holder til utenfor København.

På Tjuvholmen finnes også et utsiktstårnet, Tjuvtitten. I sommermånedene kan man ta heisen opp og nyte panoramautsikten fra 54 m.o.h.

Hotellet The Thief har også fokus på moderne kunst og er medlem av den internasjonale sammenslutningen Desing Hotels. Som et av de mest de mest ekslusive hotellene i Oslo, har det de siste årene tatt i mot mange internasjonale artister, blant annet Rihanna og Justin Bieber. Hotellet er utsmykket med moderne kunst og har sin egen kurator for å bidra til å gi en særegen kunstopplevelse selv utenfor museene og gallerienes rammer.

Unik konseptkonkurranse
Tjuvholmen ble solgt fra Oslo Havn KF til utbygger Selvaag / Asplin Ramm i 2003. Salget markerte startskuddet for Fjordbyen og var et resultat av en unik konseptkonkurranse i 2002, der investorer og arkitekter sammen jobbet frem forslag til utvikling av området.   

Oslo bystyre valgte 18. desember 2002 Selvaag Gruppen As, Aspelin-Ramm Gruppen As og arkitekt Niels Torps forslag "Utsyn" som byutviklingsprosjektet for Tjuvholmen.

Salget av Tjuvholmen skapte de økonomiske vilkårene for moderniseringen av den nye godshavna i Sydhavna.

Salgsavtalen var på 886 millioner kroner. Mens 456 millioner ble betalt med penger, mens 430 millioner av salgssummen var øremerket gaver til byen - nemlig kunstmuseét, skulpturparken, badestranda og utkikkstårnet.

Det Oslo Havn KF har tjent på salget, er blitt brukt for å utvikle en moderne og arealeffektiv havn i området rundt Sjursøya.

Historikk: Rettersted og tjuvpakk
Kysttrafikken holdt i mange år til på Tjuvholmen, men flyttet over til Kneppeskjærutstikkeren i Sydhavna for å gi plass til byutviklingen i 2005.

Tjuvholmen var opprinnelig en lang, smal bergodde. Stedet skal en gang ha vært tilholdssted for tjuvpakk og drukkenbolter, derav navnet. Tjuvholmen skal også ha vært benyttet som rettersted,  der kriminelle og andre ble henrettet for sine påståtte gjerninger. 

Havnevesenet kjøpte Tjuvholmen i 1915. I mange år var et stort skur med en rampe på området som ble brukt til å fylle lektere med søppel som skulle til Langøyene. Etter andre verdenskrig ble skuret revet og området bygget ut for Fred. Olsens Nordsjøtrafikk. 

Terminalen var ferdig bygget i 1955. På 1960-tallet ble området for lite og Akers Mekaniske overtok området til bruk som utrustningskai i forbindelse med bygging av oljeplattformer.

Nå derimot, er det en travel og spennende del av storbyen som til enhver tid er fylt med både unge og gamle som er ute for å nyte fjordluften.