Jobber for en trygg havn

Fakta


Fakta om Hauk

Hauk renser 95 prosent av sine drivstoffutslipp.

Båten kan bryte is om vinteren, og skal brukes til å holde fjorden ren og trygg.

Hauk har en stor kran som kan løfte opptil 2,2 tonn.

Jobber for en trygg havn

Havneoppsynets nye arbeidsbåt Hauk skal gjøre havna tryggere for alle som ferdes på fjorden.

Ikke bare sørger den for å holde fjorden ren, men er også Norges første i sin klasse som renser opptil 95 % av sine drivstoffutslipp.

Båten ble døpt av operasangerinnen Solveig Kringlebotn 29. april 2011.

- På scenen på operaen handler det ofte om helter, riddere og store bragder. Ved operakaien i dag ligger det faktisk også en ekte ridder. Rustningen er av stål og aluminium, men hjertet er varmt, sa gudmor Solveig Kringlebotn i sin dåpstale.

Bidrar til en tryggere havn
Den nye båten skal holde oppsyn i hele sjødistriktet slik at Oslo havn blir en trygg havn å komme til.

Den skal brukes til vedlikehold av fyr og merker slik at båter kommer trygt til Oslo også i mørke og storm. Sammen med båter fra andre beredskapsetater hjelper den til hvis noen er i nød på fjorden.

Holder fjorden ren
Båten er i høyeste grad en miljøbåt. I hverdagen skal den holde fjorden ren. Den har en kran som kan plukke opp flytende søppel og som kan fjerne ting som flyter i farleden.

Båten er også den første i sitt slag i Norge som har eget avgassrenseanlegg ombord som fjerner opptil 95 % av båtens NOx utslipp.

Solid og kan løfte tungt
Båten har et solid skrog av aluminium og stål, og skal også bryte is om vinteren.

Båten har en kran som kan løfte tungt, om det er søppel eller andre ting som skal transporteres på sjøen.
Ombord er også topp moderne navigasjonsutstyr.

Jobber for en trygg havn
Arbeidsbåt: Hauk ble døpt av operasanger Solveig Kringlebotn våren 2011.

Fakta om båten:

Type: Katamaran

Skrog: Stål (isforsterket)

Overbygg: Sjøvannsbestandig aluminium.

Lengde: 14,99m

Bredde: 8,5m

Dypgående: 2,2m

Vekt: Ca. 70tonn

Slepekraft: Ca. 8tonn

Dekkslast: 20 tonn

Fartøyet skal kunne fungere som isbryter i 25cm is.

Sertifikat: Begrenset passasjerbefordring 12 pass.

 

Maskineri

Hovedmotorer: 2 x Volvo Penta D-12. (Totalt 900hk)

Lukket kjølesystem.

Eksosrensesystem: 2 x D12 450 SCR (reduserer bla. NOx med 90%)

- I følge leverandøren er vårt fartøy det første i verden på denne størrelsen som har slikt renseutstyr.

Gir/propell: 2 x Gir av typen Finnøy G23 red. 3:1. Hydraulisk clutch. 2 stk PTO(hydraulikk)

2 x propeller av typen Helseth type 4H90-1100HS(Isforsterket). Propelldiameter 1,1m

Sidepropell: Type Petter Marine S45-50 på 50hk.

Hjelpemotor: Iveco ENEF 100 på 32 KW

 

Dekksutrustning

Kran med løftekapasitet på 2,2 tonn på ca.14 meter utlegg.

Capstan (dekksvinsjer): 2 stk. en på 3tonn og en på 1,5 tonn.

Baugport: Hydraulisk 2 leddet. Kapasitet på 1 tonn ytterst.

Manøverkonsoll: Til manøvrering av kran, baugport og fartøyet.

Transfer diesel: Transferpumpe med telleverk. (Fartøyet skal levere diesel til de andre fartøyene våre).

Brannpumpe/spyling: 60m3/t

Ballastpumper: 16m3/t

 

Innredning

Bro

Messe

Garderobe

Toalett

Verkstedrom

 

Navigasjonsutstyr

Radar

Bredbåndsekkolodd

Kartleggingsekkolodd

Sonar

GPS/kartplotter

Værstasjon

VHF

Autopilot

Søkelys

Kameraovervåking