Spesiell fyllmasse til Revierkaia

Spesiell fyllmasse til Revierkaia

Statens vegvesen bruker en spesialfyllmasse som kalles glasopor til nye E16 mellom Kongsvinger og Skarnes. Dette ble fraktet til Revierkaia i Oslo denne uka.

Fyllmassen glasopor brukes til frostisolasjon, og er rett og slett laget av flasker og syltetøyglass som er knust og bearbeidet. Statens vegvesen har brukt enkleste transportvei, ved å transportere massen med båt helt til Revierkaia i Oslo, hvor den deretter fraktes videre opp til Hedmark.

1/4 del av vekten til jord og stein

På deler av nye E16 mellom Skarnes og Kongsvinger er grunnforholdene så varierende og dårlige at det er sannsynlig med store og ujevne telehiv hvis det ikke settes inn tiltak. Det er derfor prosjektert med at en strekning på ca. 7,5 km skal isoleres mot frost. Til dette brukes glasopor (skumglass). Dette veier 1/4 del av tradisjonell fyllmasse, jord og stein, og er perfekt å bruke der grunnforholdene er for dårlige til å tåle tung overbygning. Glasopor brukes i andre prosjekter, som isolasjonsmateriale i kabelgrøfter på E6-prosjektet i Gudbrandsdalen, og som fyllmasse og isolasjonsmateriale i Bjørvika i forbindelse med Dronning Eufemiasgate.