Oslo Havn logo Oslo Kommune
Åpnet miljøvennlig betongfabrikk på Sjursøya

Åpnet miljøvennlig betongfabrikk på Sjursøya

UTNYTTER HØYDEN: For å utnytte begrenset plass i industrihavna består betongfabrikken av tretti meter høye siloer. - Det har vært veldig spennende og inspirerende å være her i dag og se hvordan produksjonen foregår på en ny betongfabrikk, særlig hvordan de bruker høyden for å bli mer effektive og bruke mindre plass, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg. På bildet er Solberg sammen med næringsbyråd Anita Leirvik North og Otto Poulson, administrerende direktør i Heidelberg Materials Betong Norge. Alle foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn.

Heidelberg Materials åpnet onsdag ny miljøvennlig betongfabrikk på Nordre Sjursøykai.

Sjursøya betongfabrikk ble offisielt åpnet av byrådsleder Eirik Lae Solberg og byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North. Det gjorde de sammen med Otto Poulson, administrerende direktør i Heidelberg Materials Betong Norge.  

- Jeg er stolt over å vise fram det nye betonganlegget vårt på Sjursøya til byrådslederen og næringsbyråden. Det er et topp moderne anlegg med det siste av miljøvennlig teknologi. Alle råvarer kommer til oss med båt. Det er direkte overblåsing fra sementsiloer til våre produksjonssiloer og industriproduksjonen foregår innendørs. Dette er en fabrikk som har null utslipp av støv, støy og vann og representerer fremtidens standard, sa Otto Poulson i forbindelse med åpningen.  

Heidelberg Materials har installert et oppvarmingsanlegg som går på biogass for å holde betongen og produksjonsanlegget varmt. Byrådsleder Eirik Lae Solberg var imponert over det han fikk se.  

- Det har vært veldig spennende og inspirerende å være her i dag og se hvordan produksjonen foregår på en ny betongfabrikk, særlig hvordan de bruker høyden for å bli mer effektive og bruke mindre plass. Hvis vi skal lykkes med det grønne skiftet så er det ingen tvil om at det er denne typen løsninger som vi må legge til rette for. Dette er et godt eksempel på industri og klimapolitikk i praksis sammen, sier byrådsleder Solberg.    

Sjursøya betongfabrikk er Norges største betongproduksjonsenhet. Med sin miljøvennlige teknologi og tilknytning til sjøtransport - blir anlegget en ledende aktør innenfor bærekraftig betongproduksjon i Norge. På et areal på rundt to mål tar fabrikken imot 250.000 tonn tilslagsmaterialer.    

- Jeg ser store fordeler ved at fabrikken ligger ved sjøen og at råvarene fraktes inn hit med båt. Det gjør at du sparer enormt mange billass og dermed veiene for belastning. Det betyr mindre forurensning i Oslo, sier Solberg.  

Både nye E18, Fornebubanen og entreprenøren Skanska mottar for tiden betong fra fabrikken.  

LUKKET ANLEGG: Nye Sjursøya betongfabrikk er et lukket og isolert anlegg uten behov for hjullasterkjøring på kaia og internt på anlegget, slik at støy og forurensning er kraftig redusert. Det er et stort framskritt fra den gamle fabrikken, hvor dieseldrevne bulkbiler fraktet sement fra sementsiloen til blandeanlegget for betong. 

Dobbel kapasitet – mindre utslipp 

Betongfabrikken har mer enn dobbel produksjonskapasitet sammenliknet med det gamle anlegget. 

- Vi er helt avhengige av innovative aktører som Heidelberg og det gleder meg at en så stor andel av basisen for betong kommer sjøveien, behandles lokalt og har kort vei ut til byggeprosjektene våre. Dette er et viktig steg for nullutslippsarbeidet i Oslo Havn og i Oslo, sier Anita Leirvik North, næringsbyråd i Oslo.  

Nye Sjursøya betongfabrikk er et lukket og isolert anlegg uten behov for hjullasterkjøring på kaia og internt på anlegget, slik at støy og forurensning er kraftig redusert. Det er et stort framskritt fra den gamle fabrikken, hvor dieseldrevne bulkbiler fraktet sement fra sementsiloen til blandeanlegget for betong. 

Tilslagsmaterialer til betongproduksjonen losses på kaifronten oppi en ganske stor «trakt» /lastekasse. Massene går videre på bånd hele veien opp på toppen av siloene. Sand og stein mates ut fra siloene i bunn. Det transporteres videre på bånd opp i blanderen og ned i bilene.

Sement - en viktig ingrediens i betongproduksjon - blåses direkte fra Heidelberg Materials blåmalte sementsilo, som ligger vis-à-vis betongfabrikken. 

- Jeg vil gjerne gratulere Heidelberg Materials med en ny, flott og arealeffektiv betongfabrikk. Det gleder oss at private aktører satser og investerer i Sydhavna, akkurat slik Oslo Havn gjør. Investeringene Heidelberg Materials har gjort i denne fabrikken er et viktig bidrag til at både Oslo kommune og Oslo Havn skal nå våre ambisiøse klimamål, sier Einar Marthinussen, kommersiell direktør i Oslo Havn. 

Landstrøm og korte avstander = klimagevinst 

Tilslagsmaterialene som benyttes i betongproduksjon anløper fabrikken med energieffektive bulkskip i store volum.  

Èn bulkbåt frakter mellom to og fire tusen tonn. Hver bulkbåt som anløper med råvarer til betongproduksjon erstatter 150 lastebiler på veinettet inn til Oslo. Slik effektiviseres energibruken i massetransporten og klimaet spares for store utslipp. 

Betong er ferskvare som ikke bør transporteres mer enn tre-fire mil. Fra betongfabrikken på Sjursøya er det korte avstander til byens mange byggeprosjekter. Gjennomsnittlig kjørelengde for betongbilene er 11 kilometer.  

Bulkskip som Shetland og Fjordkalk kobler seg til landstrøm når de anløper Nordre Sjursøykai. I forbindelse med besøket fra byrådslederen lå Fjordkalk til kai, tilkoblet landstrøm. 

I løpet av en losseperiode på 36 timer bidrar landstrømanlegget til å kutte et forbruk på 7000 liter diesel.  

Heidelberg Materials opplyser at de kutter et dieselforbruk på 400.000 liter i året ved at bulkskipene kobler seg til landstrøm på Nordre Sjursøykai.  

Landstrømanlegget for bulkskip på Nordre Sjursøykai ble etablert av Oslo Havn i 2022 og har en kapasitet på 1,8 megawatt. 

LANDSTRØM: Bulkbåtene som leverer tilslagsmaterialer til betongproduksjonen kobles til landstrøm på Nordre Sjursøykai. Landstrømanlegget for bulkskip på Nordre Sjursøykai ble etablert av Oslo Havn i 2022 og har en kapasitet på 1,8 megawatt. 

 

Fremtidens massehåndtering 

For å redusere utslipp fra massetransport i bygg- og anleggsbransjen må veitransporten begrenses mest mulig, og ikke-fornybare ressurser som sand, stein og grus må unyttes effektivt.  

Oslo Havn ønsker derfor å etablere en gjenvinningsterminal og bulkterminal for masser som sand, stein og grus på Kongshavn, i tilknytning til blant andre betongprodusentene på Nordre Sjursøykai. 

- En gjenvinningsterminal for masser vil bidra til bedre ressursutnyttelse og styrke sirkulærøkonomien i Oslo. Ved å gjenvinne og gjenbruke ikke-fornybare naturressurser reduseres samfunnsøkonomiske og miljømessige kostnader. En gjenvinningsterminal for masser på Kongshavn kan samlokaliseres med allerede eksisterende betongproduksjon i Sydhavna.  Samlokalisering vil bidra til at båter og lastebiler fylles begge veier, og at ressursene utnyttes tilnærmet optimalt, sier Einar Marthinussen i Oslo Havn. 

BEFARING PÅ KAIA: Byrådsleder Eirik Lae Solberg og næringsbyråd Anita Leirvik North åpnet onsdag den nye betongfabrikken til Heidelberg Materials på Nordre Sjursøykai. På bildet er de sammen med Einar Marthinussen, kommersiell direktør i Oslo Havn. - Jeg vil gjerne gratulere Heidelberg Materials med en ny, flott og arealeffektiv betongfabrikk. Det gleder oss at private aktører satser og investerer i Sydhavna, akkurat slik Oslo Havn gjør. Investeringene Heidelberg Materials har gjort i denne fabrikken er et viktig bidrag til at både Oslo kommune og Oslo Havn skal nå våre ambisiøse klimamål, sier Marthinussen. 
NY MILJØVENNLIG BETONGFABRIKK: Sjursøya betongfabrikk ble offisielt åpnet av byrådsleder Eirik Lae Solberg og byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North. Det gjorde de sammen med Otto Poulson, administrerende direktør i Heidelberg Materials Betong Norge.   

 

Fotoalbum til presse her

Fakta om betongfabrikken:  

  • Kapasitet til å produsere over 200 m3/time. 
  • Tilslagslager kapasitet, 8.700 m3/12.000 tonn.  
  • Båtlastene med sand, stein og sement reduserer 10.000 lastebillass årlig. 
  • Siloene er 30 meter høye og rommer 2.000 tonn hver med tilslag som kommer inn sjøveien.    
  • Tilsetninger, lagerkapasitet 46.000 liter.  
  • Flere av skipene som ankommer fabrikken er hybride og de kan losse med bruk av landstrøm.  
  • Eksos fra oppvarmingsanlegget brukes til oppvarming av tilslag.  
  • Mulighet for tilkobling av strøm for lossing av pulver og tilsetninger.  
  • 2 blandelinjer á 4 M3. 
  • 8 tilsetningstanker på hver blandelinje.  
  • 3 siloer til pulver på hver blandelinje og 1 delt silo til Silika.