Oslo Havn logo Oslo Kommune
Årets cruisesesong er i gang

Årets cruisesesong er i gang

Årets cruiseliste til Oslo teller 174 anløp med potensielt opp mot 425.000 passasjerer. Flere tiltak vil gjøre cruiseturismen mer bærekraftig.

PUBLISERT: 14.03.22

Cruiseskipet Arema ved Søndre Akershuskai

Starter årets cruisesesong. Phoenix Reisens M/S «Amera» er i Oslo 14. mars med omlag 700 hovedsakelig tysktalende gjester. De er på et 18 dager langt Nordkappcruise med start og slutt i Hamburg. Foto: Visit Oslo

     -     Oslo Havn har høye miljøambisjoner og arbeider for å bli en nullutslippshavn innen 2030. Dette får også konsekvenser for cruise. Ett av tiltakene Oslo Havn har innført er Environmental Port Index (EPI), som beregner miljødifferensierte havneavgifter og belønner de reneste skipene. I tillegg har Oslo Havn fått 27,5 millioner kr i støtte fra Enova til etablering av et landstrømanlegg for cruiseskip, noe som vil være et viktig element når havnestyret etter sommeren skal beslutte hvorvidt dette skal bygges. Disse tiltakene, sammen med rederienes arbeid for å erstatte gamle skip med nye og mer miljøvennlige, bidrar til at cruiseturismen stadig blir mer bærekraftig, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.  

Havnedirektør Ingvar M. Mathisen.(Hovedøya i bakgrunnen.)
Oslo Havn har høye miljøambisjoner, også for cruise, forteller havnedirektør Ingvar M. Mathisen. Foto: H.K Riise 

Årets cruisesesong i Oslo strekker seg fra mandag til lille julaften. Turistene får se hva Oslo kan by på ved alle årstider. Hele 56 skip skal ligge over natten i Oslo i år, noe som er ny rekord. I tillegg benytter syv skip Oslo som snuhavn. Det vil si at skipet starter og/eller avslutter sine cruise i Oslo. Disse cruiseturistene får enda mer tid til å oppleve byen og anledning til å benytte overnattings- og serveringstilbud i tillegg til aktiviteter og attraksjoner.    

Årets første anløp

Mandag 14. mars anløper årets første cruiseskip Oslo og Søndre Akershuskai. Det er Phoenix Reisens M/S «Amera» med ca. 700 hovedsakelig tysktalende gjester.   Amera skal på et 18 dager langt Nordkappcruise med start og slutt i Hamburg. M/S “Amera” ble bygd i 1988 og fikk da navnet M/S «Royal Viking Sun». Siden den gang har den hatt flere andre navn og oppgraderinger, før den i 2019 fikk navnet M/S «Amera» og ombygd for EUR 40 millioner.  

-    Nær halvparten av passasjerene om bord på M/S «Amera», som kommer til Oslo denne uken, har kjøpt utflukter. Den mest populære er panoramaturen på 2,5 timer med buss gjennom sentrum, til Holmenkollen og forbi Bygdøy. Rederienes smittevernprotokoller inneholder fremdeles bruk av munnbind og noe redusert antall personer i bussene, sier Eva Britt Kornfeldt, prosjektleder for cruise i VisitOSLO, som gleder seg til å ønske årets første cruisegjester velkommen til Oslo.  

Fakta M/S «Amera»:
204 meters lengde
39.051 bruttotonn
749 passasjerkapasitet    

Ønsker cruisegjestene velkommen. Visit Oslo vil i løpet av våren beregne den økonomiske verdiskapingen av cruise i Oslo- regionen, sier Eva Britt Kornfeldt, prosjektleder for cruise i Visit Oslo. 

Mer miljøvennlig skip med naturgass  

Søndag 20 mars anløper M/S «AIDAprima» Søndre Akershuskai i anledning et 7-dagerscruise ut fra Hamburg med flere norske havner på seilingsruten, hvor det også her er hovedsakelig tysktalende gjester.

Dette skipet er et av verdens mest avanserte og miljøvennlige cruiseskip i sin klasse. Det er klargjort for landstrøm og i de havnene som ikke har landstrømanlegg for cruiseskip kan den benytte LNG for å gi skipet strøm.

AIDAS miljøflaggskip bruker både landstrøm og LNG. AIDAprima er det tyske rederiet AIDAs største cruiseskip og er over 300 m langt. Skipet har kapasitet på 3300 passasjerer og 900 besetningsmedlemmer. Du finner 18 passasjerdekk, 15 spisesteder, innendørs- og utendørsbassenger, samt butikker, kafeer og barer om bord. Foto: AIDA

 

LNG reduserer CO2 utslipp med 20 % i forhold til normalt drivstoff, og i tillegg så fjernes nesten alt av utslipp av svovel, nitrogenoksid og partikler. I tillegg var skipet det første som ble bygd med Mitsubishi Air Lubrication System (MALS), et system som genererer små luftbobler som dekker hele bunnen på skipet og dermed reduserer friksjonen ved fremdrift og reduserer drivstofforbruk – og dermed også CO2 utslipp – med 7%.  

Fakta M/S «AIDAprima»:
300 meters lengde
125.572 bruttotonn
3.300 passasjerkapasitet  

Flere cruiseturister vil bruke penger i byen 

-          Cruisegjestene får god tid til å oppleve Oslo og attraksjoner som museer, butikker, restauranter og andre tilbud. Cruise til Oslo er meget populære. Hos AIDA har foreløpig 150 gjester kjøpt landutflukt. Bussturer med museumsbesøk er de mest populære. Vi ser av innmeldingene at interessen blant cruiserederiene øker og at skipene ligger stadig lenger til kai, avslutter Kornfeldt.  

Eksempler på landutflukter kan du se hos AIDA og Phoenix.  

I følge Innovasjon Norges cruiseundersøkelse gjennomført i 2019 brukte hver cruisepassasjer 515 kr på land i Oslo. Dersom Oslo får 425.000 cruisepassasjerer på besøk i år, vil det direkte forbruket fra cruisepassasjerene utgjøre ca. 219 millioner kroner. I tillegg kommer inntekter til havna, Kystverket for los inn og ut av Oslofjorden og eventuelle andre direkte kjøp fra rederiet.  

Ny undersøkelse om verdiskaping  

VisitOSLO gjennomfører i disse dager en økonomisk ringvirkningsanalyse av cruisetrafikken til Oslo hvor den totale verdiskapingen fra cruisetrafikken til Oslo-regionen beregnes. Resultatene av denne undersøkelsen vil foreligge i løpet av våren. Dette vil gi et godt grunnlag for å vurdere hvordan verdiskapingen kan økes for fremtidig cruisetrafikk når det gjelder landutflukter.