Norsk Veteranskibsklub er en av Oslo Havns samarbeidspartnere og under Oslo havnelangs, 28. august, vil både «Børøysund» og «Styrbjørn» være åpen for publikum. Her vil du kunne se den gamle dampmaskinen og de vakre salongene på nært hold. Det blir aktivitetsløype om bord for barna og mulighet til å kjøpe vafler og kaffe som kan inntas på det fine akterdekket.
Fredet skip
Det er den samme hovedmaskinen som står i skipet i dag, som da skipet først ble levert i 1908. Dette er en kullfyrt trippel ekspansjon dampmaskin med skottekjele. «Børøysund» er det eneste sertifiserte passasjerskipet i landet som seiler med original maskin og kullfyrt kjele. Alt som gjøres om bord på skipet gjøres etter antikvariske prinsipper. Det vil si at om noe må byttes ut eller repareres gjøres dette på samme måte som det ble gjort da skipet ble bygget. Eksempelvis er fenderne på skipet laget av manilatau og livbøyene males røde og hvite med båtens navn, slik det var før i tiden.
D/S «Børøysund» ble fredet av Riksantikvaren i 2014 og fredningen har tatt utgangspunktet i slik skipet så ut i 1935. Midler til større reparasjoner søker klubben til Byantikvaren og Viken fylkeskommune som har en samarbeidsavtale med Oslo Fylke om fartøyvern. Klubben søker også støtte fra andre legater og stiftelser. Klubben har også partneravtale med Oslo Havn.
Takket være frivilliges innsats blir viktig maritim kulturhistorie ivaretatt. Alt arbeid som foregår på båten gjøres på dugnad. Det er et imponerende arbeid som legges ned hvert år for å holde dette vakre, flytende kulturminnet operativt. Interesserte må bare ta en tur ned på kaia – alle interesserte er velkomne til å bli med som aktive.
Skip med eget postkontor
Det over 100 år gamle skipet ble bygd ved Trondhjems mek. Værksted for Trondhjems Lægtercompagni. D/S «Børøysund» ble opprinnelig døpt «Odin» og ble sjøsatt den 19. juni 1908. På den tiden var fartøyet en kombinert passasjer-, laste- og slepebåt med 1. og 3. plass (klasse) salonger, et lasterom og et eget postkontor. Grunnen til at det ikke var noen 2. plass var fordi skipet rett og slett ikke var stort nok.
Bevoktningsfartøy under første verdenskrig
De første årene ble «Odin» benyttet til ulike slepeoppdrag og som reserveskip for lokalrutebåter i Trøndelag. Under første verdenskrig ble skipet rekvirert av marinen og fikk kanoner på fordekk og akterdekk. Skipet ble også utstyrt med mineleggingsutstyr og fungerte gjennom krigen som et bevoktningsfartøy i Trondheimsfjorden.
Lokalrutetrafikk i Lofoten og Vesterålen
I 1923 ble skipet solgt til Hjelma og Herdla Dampskibsselskap, og med navnet «Skjergard» gikk skipet i fast rute i skjærgården mellom Øygarden og Bergen. Etter bare to år ble skipet solgt videre, og i 1925 overtok Vesteraalens Dampskibsselskab hvor det ble satt i lokalrutetrafikk i Lofoten og Vesterålen. Skipet fikk nytt navn og ble døpt «Børøysund». Før skipet ble sendt nordover til sin nye hjemmehavn, Stokmarknes, ble det noe ombygd ved Laxevaags Maskin- & Jernskibsbyggeri. Her fikk skipet blant annet elektrisk belysning, slepekroken ble fjernet og det ble bygd et dekkshus med 1. plass røykesalong i tillegg til et par lugarer på akterdekk.
I perioden 1925-1960 var «Børøysund»s viktigste ruteområde Vesterålen og Lofoten, Eidsfjord og Raftsundet til Svolvær. Skipet ble noe ombygd og modernisert i 1935 og i 1948.
Etter mange år i rutetrafikk ble «Børøysund», i 1960, solgt til yrkesskolen på Melbu og omdøpt til «Hyma». Norsk Veteranskibsklub overtok skipet i 1969, som igjen ga skipet navnet «Børøysund». Etter at klubben overtok skipet startet restaureringen slik at skipet ville bli seende ut slik det hadde gjort i 1935.
Åpne turer
I sommersesongen seiler «Børøysund» flere åpne turer for publikum, det er derfor mulig å oppleve båten ute på sjøen.
Se lenke her: www.nvsk.no.
D/S "Styrbjørn"
Norsk Vetranskibsklub driver også D/S «Styrbjørn». Denne dampbåten ble bygd som slepebåt i 1910 ved Göteborgs Nya Verksted. Dette var da en av Skandinavias kraftigste slepebåter. Dampmaskinen er en compoundmaskin på 550 indikerte hestekrefter. Kjelen er kullfyrt røykrørskjele med to fyrganger. Både maskinen og kjelen er originale fra 1910.