Color Magic flyttes midlertidig til Hjortnes og får landstrøm

Color Magic
Color Magic til kai ved Akershuskai. Cruiseskipet flyttes 11. mai til sin faste plass på Hjortnes. Foto: Hans Kristian Riise
Color Magic flyttes fra Søndre Akershuskai til sin vanlige plass der den tilkobles landstrøm. Color Fantasy ligger allerede med landstrøm ved Revierkaia ved Vippetangen. Begge skipene blir dermed tilnærmet utslippsfrie og støyfrie.

Terminalen på Hjortnes  brukes også av cargoskipet Color Carrier som transporterer viktige varer mellom Norge og Kontinentet. Derfor må Color Magic tre ganger i uken vike plass når Color Carrier kommer fra Kiel for å losse varer. Color Magic vil da ligge på vent ute i Oslofjorden 4- 5 timer.  

Fra søndag til mandag vil Color Carrier fremover «overnatte» ved Søndre Akershus kai eller en av de andre kaiene i byhavna.

Støy- og utslippsdempende tiltak

Oslo Havn og Color Line har fortløpende arbeidet med tiltak for å redusere ulempene med utslipp og støy ved å ha skip til kai som følge av myndighetenes stengning av passasjertrafikk fra utlandet. Kaiplassene er begrenset når rederiene er forhindret fra å seile.

Color Fantasy ble på rekordtid bygget om, og har siden 19. mars vært koblet til landstrømanlegget på Vippetangen. Dessverre har det ikke vært mulig å tilpasse fergeleiet på Vippetangen til Color Magic. Vi har vurdert ulike løsninger for også å få Color Magic på landstrøm, og det ser nå ut til at å flytte skipet midlertidig til sin vanlige terminal er den beste løsningen.

- Vi er glad for at Color Lines to cruiseferger blir liggende med landstrøm. Vi vet at fergenes landligge har vært utfordrende for havnas naboer. Særlig i disse krevende tider med mange som jobber hjemmefra, sier Oslo Havns trafikkdirektør Einar Marthinussen.   

-Color Line er en stor og viktig bedrift for godstransport og for internasjonalt reiseliv til Oslo, og vi har i denne krevende tiden søkt å tilpasse oss byens behov. Vi fikk bygget om Color Fantasy på rekordtid for å kunne benytte landstrømanlegget på Vippetangen, sier konserndirektør for kommunikasjon Helge Otto Mathisen, som legger til at både Color Line og kundene liker best når skipene ikke ligger til kai, men går i sin rute mellom Oslo og Kiel.  

Vi er glade for at vi kan bidra til å redusere de ulemper som store passasjerskip som ligger i opplag kan representere for folk som bor nær havnen. Color Line har siden 2011 hatt landstrøm på Hjortnes-terminalen vi vanligvis bruker, blant annet for å redusere støy og utslipp av skadelige stoffer til luften mens skipene ligger til kai, sier Mathisen. 

Color Magic og Color Fantasy ligger til kai i Oslo etter at myndighetene 14. mars stengte havnene for utenlands persontrafikk grunnet koronaepidemien. Skipene har Oslo som hjemmehavn og blir liggende til kai inntil myndighetene igjen åpner for passasjertrafikk til norske havner.