Oslo Havn logo Oslo Kommune
Cruiserederi tester biodrivstoff i norske verdensarvfjorder

Cruiserederi tester biodrivstoff i norske verdensarvfjorder

Holland America Line gjennomfører biodrivstofftest på flaggskipet «MS Rotterdam».

PUBLISERT: 03.06.24

MS Rotterdam seilte inn til Oslo mandag morgen og la til ved Revierkaia. Her passerer skipet Hovedøya. Foto: HK Riise/Oslo Havn.

Testene gjøres med 100 % biodrivstoff under seiling i Nærøyfjorden og Geirangerfjorden. I første omgang gjennomføres testene med biodrivstoff på en av skipets fire motorer - med potensial for å utvide til flere motorer i løpet av sommeren - mens skipet seiler i de norske verdensarvfjordene. Biodrivstoffet GoodFuels MR1-100, som leveres av FincoEnergies, vil gi en estimert utslippsreduksjon på 86 % sammenliknet med marin gassolje (MGO).  

Det opplyser Holland America Line i en pressemelding

Høye forventninger i Oslo 

MS Rotterdam anløp Revierkaia i Oslo mandag (3. Juni) med biodrivstoff på minst én av fire tanker.  

- Selv om MS Rotterdam ikke driftes på lavutslipp biodrivstoff i forbindelse med innseilingen til Oslo denne gangen, har vi høye forventninger til testene Holland America Line gjennomfører i verdensarvfjordene. Vi venter spent på resultatet, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen. 

- Oslo Havn tilrettelegger for nullutslipp i skipsfarten ved å bygge landstrømanlegg for alle skipstyper. For at vi skal nå våre ambisiøse klimamål er vi likevel avhengig av at rederiene tar i bruk nullutslipps drivstoff i forbindelse med innseilingen, sier Mathisen. Foto: HK Riise/Oslo Havn. 

 

Oslo kommune og Oslo Havn stiller seg bak felleserklæring for mer miljøvennlig cruisenæring.  

Oslo Havn skal kutte utslippene med 85% innen 2030 og bli en nullutslippshavn på sikt. Klimaregnskapet for Oslo Havn inkluderer innseilingen i Oslo kommunes sjøområde. 

- Oslo Havn tilrettelegger for nullutslipp i skipsfarten ved å bygge landstrømanlegg for alle skipstyper. For at vi skal nå våre ambisiøse klimamål er vi likevel avhengig av at rederiene tar i bruk nullutslipps drivstoff i forbindelse med innseilingen, sier Mathisen. 

Også Sjøfartsdirektoratet er positive til testene.  Det er behov for å se på alle gode alternativer for å redusere klimagassutslippene i fremtiden, og vi ser biodrivstoff som et av alternativene som, med riktig bruk og opprinnelse, vil bidra til utslippsreduksjoner, noe vi ønsker velkommen, sier Alf Tore Sørheim, fungerende sjøfartsdirektør i Sjøfartsdirektoratet. 

Blant de første 

Holland America Lines eksisterende skip kan gå på biodrivstoff uten at det gjøres endringer i motor- eller drivstoffstrukturen. 

«Holland America Line er et av de første Carnival Corporation-rederiene som gjennomfører en langsiktig operasjon med 100 % biodrivstoff om bord, etter å ha gjennomført en vellykket første test i august 2022. Carnival Corporations tyske rederi AIDA testet også GoodFuels-biodrivstoff om bord på AIDAprima i Rotterdam i 2022. Biodrivstoff har blitt testet på store dieselmotorer ved forskningsanlegg på land og i andre skipsfartssegmenter, men våre tester er blant de første som er gjennomført på cruiseskip i drift,» opplyser Holland America Line.