Oslo Havn logo Oslo Kommune
Cruisesesongen 2023 og 2024 i Oslo

Cruisesesongen 2023 og 2024 i Oslo

I denne saken kan du lese om cruisesesongen 2024 i Oslo og om høydepunktene fra 2023-sesongen.

PUBLISERT: 23.04.24

M/S «AIDAnova» åpnet årets cruisesesong med et anløp til Filipstadkaia 3. januar. AIDAnova er det cruiseskipet som besøker Oslo oftest i 2024-sesongen med tjuetre anløp. AIDAnova er også det største skipet som besøker Oslo med en passasjerkapasitet på 6.654. (Bildet er fra 13.12.23).

Sammen med Filipstadkaia er Revierkaia en av to cruisekaier i Oslo, etter at Søndre Akershuskai og Vippetangskaia ble stengt for cruisetrafikk sommeren 2023, som følge av et politisk vedtak. 

- 2024 blir den første cruisesesongen hvor vi har to kaier hele året istedenfor fire. På tross av redusert kapasitet opprettholder vi nesten anløpsvolumet fra i fjor med omtrent 150 cruiseanløp for 2024 mot 163 i 2023, sier Ingvar M. Mathisen, havnedirektør Oslo Havn KF.

- På tross av redusert kapasitet opprettholder vi nesten anløpsvolumet fra i fjor med omtrent 150 cruiseanløp for 2024 mot 163 i 2023, sier Ingvar M. Mathisen, havnedirektør Oslo Havn KF. 

 

Oslo Havn forventer cirka 365.000 cruisepassasjerer i 2024. 

Oslo Havn benytter EPI-systemet (Environmental Port Index) som et økonomisk insentiv for å favorisere grønne skip, hvor landstrømkompatibilitet og drivstoff er viktige kriterier. EPI-systemet benyttes på alle cruiseanløp og innebærer økning av havneavgiftene for skip som forårsaker forurensning.    

Prices and commercials terms 2024 cruise

Normalår  

M/S «AIDAnova» åpnet årets cruisesesong med et anløp til Filipstadkaia 3. januar. AIDAnova er det cruiseskipet som besøker Oslo oftest i 2024-sesongen med tjuetre anløp. AIDAnova er også det største skipet som besøker Oslo med en passasjerkapasitet på 6.654.  

Da AIDAnova ble sjøsatt i 2018 ble hun verdens første LNG-drevne cruiseskip. 

«Med LNG som drivstoff skal CO2-utslippet reduseres med 25 prosent sammenliknet med et dieselskip. I tillegg blir det 85-90 prosent mindre NOx,» skriver Maritimt Magasin i en artikkel fra 2019. (https://maritimt.com/nb/batomtaler/aidanova-022019

Cirka 150 cruiseanløp per år ser ut til å bli et nytt normalnivå for cruiseaktiviteten i Oslo. Det siste normalåret før pandemien var 2019 med 119 cruiseanløp. 2023 ble det første normalåret etter pandemien med 163 anløp. Bookinglistene for 2025 og 2026 er også i ferd med å fylles opp mot 150 cruiseanløp. 

Cruiseanløpene i 2024 fordeler seg omtrent likt mellom Revierkaia og Filipstadkaia.  

De største skipene legger seg på Filipstadkaia, som er 400 meter lang med 12 meter kaidybde. Filipstadkaia kan ta imot skip som er opp til 340 meter lange med en dyptgående på 10,3 meter.   

Revierkaia er 302 meter lang og 8,5 meter dyp, og kan ta imot skip som er opp til 300 meter lange med 8,4 meter dyptgående. 

REVIERKAIA: M/S «Trollfjord» ved Revierkaia 22. januar i år. 

 

Cruiseliste 2024: 

Oslo Havn Cruiseliste 2024

Høydepunkter fra cruisesesongen 2023 i Oslo 

Det var 163 cruiseanløp til Oslo i 2023.  

Tall fra SafeSeaNet - en nasjonal meldeportal der skipsfarten bestiller los og sender myndighetspålagte ankomst- og avgangsopplysninger til norske myndigheter og havner - viser at det var totalt 340.568 passasjerer og 117.076 besetningsmedlemmer ombord. 

238.409 tyske cruiseturister besøkte Oslo i 2023. Fra USA kom det 34.294 cruiseturister, tett fulgt av Storbritannia med 27.366.  

88 personer fra Afghanistan anløp Oslo med cruiseskip, mens det kom 1 person fra henholdsvis Madagaskar, Kamerun og Myanmar. 

Skip fra det tyske rederiet AIDA Cruises anløp Oslo 53 ganger.  

Fullriggeren M/S «Sea Cloud Spirit» står oppført i cruiselista for 2023 med lavest passasjerkapasitet på 85 personer. Blant de tradisjonelle cruiseskipene hadde M/S «Le Champlain» lavest passasjerkapasitet med 184 og AIDAnova størst med 6.654.  

Fullriggeren M/S «Sea Cloud Spirit» står oppført i cruiselista for 2023 med lavest passasjerkapasitet på 85 personer.

 

To cruisekaier og vinterrute 

Midtveis i cruisesesongen 2023 ble Søndre Akershuskai og Vippetangkaia avviklet som cruisekaier. M/S «Viking Venus» var det siste cruiseskipet som la til ved Søndre Akershuskai 29. august. 

2023 var også året da Hurtigruten startet sin vinterrute “Nordkappekspressen”, som går fra Oslo til Nordkapp, med en rekke mellomliggende havner. Nyrenoverte M/S «Trollfjord» besøkte Oslo fire ganger mot slutten av 2023. Seilingene med Trollfjord går fra Oslo til Honningsvåg/Nordkapp, før skipet snur og setter kursen mot Bergen. Nordkappekspressen starter vekselvis i Oslo og Bergen.  

Oslo Cruise Partners 

Oslo Cruise Partners samler nær 50 lokale bedrifter som ønsker å utvikle og markedsføre Oslo som attraktiv, unik og bærekraftig cruisedestinasjon. Oslo Havn er en sentral bidragsyter i dette cruisenettverket som koordineres av VisitOSLO

Blant cruisepartnerne finner vi attraksjoner, aktiviteter, transport, servering, overnatting, shopping, agenter og guideformidling. En oversikt over alle cruisepartnere finner du her. Nye cruisepartnere i 2024 er hotellet Amerikalinjen, Fineart, Fenaknoken, Helt Vilt, SALT og Scenorama. 

- Lokal verdiskaping fra cruiseskip, -gjester og -mannskap er avgjørende for en bærekraftig cruiseturisme, hvor Oslo Havn viser vei med tydelig ambisjon om å bli verdens mest effektive og miljøvennlige bynære havn. Du vil treffe mange cruisepartnere på cruisekaiene i sommer. Der er VisitOSLO og Oslo Cruise Partners så ofte vi kan med syklende turistinformasjonstilbud til våre cruisegjester, sier Eva Britt Kornfeldt i Visit Oslo/Oslo Cruise Partners.  

- Du vil treffe mange cruisepartnere på cruisekaiene i sommer. Der er VisitOSLO og Oslo Cruise Partners så ofte vi kan med syklende turistinformasjonstilbud til våre cruisegjester, sier Eva Britt Kornfeldt i Visit Oslo/Oslo Cruise Partners. Foto: Visit Oslo.