Salget inkluderer de to skipene som opererer på ruten mellom Oslo, Fredrikshavn og København, havneavtaler og terminalutstyr. Som en del av salget vil omlag 800 ansatte i ruteoperasjoner og støttefunksjoner bli overført til Gotlandsbolaget, melder rederiet i en pressemelding.
Salgsprisen er rundt 400 millioner danske kroner.
- Ruten er en del av vår historie og arv, og det er med tungt hjerte at vi har funnet et nytt hjem for ruten og må si farvel til mange verdifulle kolleger. Vi har vokst og utviklet oss betydelig gjennom årene, og ruten fortjener å være i hendene på en eier med cruiseerfaring som kjernekomponent i deres strategi fremover. Vi er glade for å ha funnet det med Gotlandsbolaget, sier Torben Carlsen, administrerende direktør i DFDS.
Oslo – Fredrikshavn - København -ruten er først og fremst en cruiseopplevelsesrute som frakter mer enn 700 000 passasjerer mellom Norge og Danmark hvert år.
Ruten passer godt inn i Gotlandsbolagets strategiske fokus.
- Vi ser et stort potensial i denne virksomheten. Ruten presterer godt i dag, og sammen med våre nye kolleger vil vi jobbe for å sikre kontinuitet og utvikle produktet. Dette er enda et skritt i vår strategiske retning for å utvide passasjertrafikken, sier Håkan Johansson, administrerende direktør i Gotlandsbolaget som er Sveriges eldste passasjerrederi med base i Visby på Gotland.
- Danskebåten har en lang tradisjon i Oslo Havn og har gitt opplevelsesrike sjøreiser mellom Oslo og København til millioner av passasjerer over mange år. I tillegg har ruten fraktet store mengder varer og gods. Vi takker DFDS for meget godt samarbeid og for den betydelige rollen de har hatt i å tilby Norge en viktig og hyggelig forbindelse til kontinentet. Vi ønsker Gotlandsbolaget velkommen og har tro på at rederiet kan videreutvikle ruten videre. Vi er positive til at selskapet uttrykker et ønske om et større fokus på minicruise og opplevelsen til passasjerene ombord, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.
Han legger til: - Vi ser også positivt på rederiets fokus på utslippsfrie løsninger som samsvarer godt med Oslo Havns arbeid med å realisere visjonen om å bli verdens mest effektive og miljøvennlige bynære havn, sier Mathisen.
Fokus på kjernevirksomhet
Salget av ruten gjenspeiler DFDS’ strategiske fokus på å tilby transport- og logistikktjenester ved å kombinere ferge-, vei- og jernbanetransport.
- Beslutningen om å selge ruten har vært vanskelig. Vi tror det er den rette beslutningen og riktig tidspunkt for både ruten og DFDS. Fremover vil vi fokusere på kjernevirksomheten innen frakt, logistikk og passasjertransport, samtidig som vi fortsetter å gjennomføre vår Moving Together Towards 2030-strategi for å utnytte potensialet i vårt transportsystem, sier Torben Carlsen.
De to skipene – Crown Seaways og Pearl Seaways – vil ikke bli omflagget i forbindelse med transaksjonen, og det er ingen planlagte oppsigelser som en del av overføringen av ruten.
Salgsprisen på omtrent 400 millioner danske kroner, og avtalen, som også inkluderer en potensiell ytelsesbasert betaling, forventes å bli avsluttet i oktober 2024, skriver DFDS i pressemeldingen.