Oslo Havn logo Oslo Kommune
Omgitt av elektrisitet

Omgitt av elektrisitet

Oslo Havn har tatt i bruk sin første elektriske lastebil. Nyvinningen er levert av Volvo og modifisert av Palfinger.

PUBLISERT: 19.05.21

FAGANSVARLIG: Svenn Skapalen er fagansvarlig for verksted/garasje i Oslo Havn. Skapalen og det øvrige mannskapet i teknisk avdeling har nå tatt i bruk sin første elektriske lastebil. Foto: HK Riise.

— Så vidt vi vet er den elektriske lastebilen Oslo Havn har kjøpt den første i sitt slag i Norge med kombinasjonen kran og plan og denne som har tipp levert av oss, sier Jan Erik Bjørnstad, salgssjef hos Palfinger.

 

TESTING OG OPPLÆRING: Mannskapet i teknisk avdeling tester den nye elektriske krana på lastebilen. Kran, plan og tipp er levert av Palfinger. 

 

Sammen med Kjetil Bergflødt fra Volvo (salgs- og produktsjef, alternative drivlinjer) har han tatt turen til Oslo Havn på Sjursøya for å gi opplæring på den nye lastebilen til mannskapet i teknisk avdeling.

Enkelte har allerede fått opplæring og benyttet seg av bilen en ukes tid.

Bjørnstad og Bergflødt er derfor spente på de foreløpige tilbakemeldingene, som viser seg å være gode.

— Den siste uka har vi brukt lastebilen til tippkjøring. Vi har kjørt masse fra Filipstad til fyllinga på Grønlia. Vi har stort sett kjørt hele dagen, seks-sju turer fram og tilbake, og det går veldig bra med tanke på batterikapasitet, sier Svenn Skapalen, fagansvarlig for verksted/garasje i Oslo Havn.

Det finnes ingen standard for å oppgi rekkevidde på lastebil, ettersom det er så mange ting som påvirker energibruken. I dette tilfellet bruker jo også krana energi.

— Det er en utfordring med rekkevidde på batterielektrisk lastebil når det blir høy tonnasje og lange avstander. Oslo Havns bruk langs havna er et eksempel på noe som fint lar seg elektrifisere. Det er realistisk å kunne kjøre 150 kilometer med denne typen lastebil, men det påvirkes av vær, føre og kranbruk, sier Bergflødt fra Volvo.

MODIFISERT AV PALFINGER: - Det er greit å vite at man ikke tapper bilen for strøm når man benytter krana og de andre verktøyene, sier Jan Eirk Bjørnstad fra Palfinger. 

 

De batteridrevne verktøyene på bilen kan benyttes samtidig som den er tilkoblet strøm.

— Det er en kjempefordel for disse som jobber i timevis langs kaikanten, sier Bjørnstad.

ELEKTRISK BILPARK: Oslo Havns bilpark skal bli hundre prosent elektrisk. 

 

Stillegående

Opplæringen foregår midt på parkeringsplassen mellom Oslo Havns service- og garasjeanlegg i Skur 84 og Skur 88.

Ytterst på parkeringsplassen, ute ved sjøkanten med utsikt mot Oslo by, står en håndfull av havnas elektriske varebiler til lading.

I motsatt himmelretning, inne på containerhavna, er det enda større elektrisk aktivitet. Enorme, summende sjøkraner losser containere fra skip til kai. Mindre stablekraner løfter containerne videre og bidrar til orden, framdrift og null utslipp.

Litt bortgjemt, inne i garasjeanlegg i Skur 84, skimtes ytterlige tre lastebiler. Disse lastebilene driftes på biodrivstoffet HVO100, som er et fossilfritt men ikke utslippsfritt drivstoff.

Oslo Havn skal være hundre prosent elektrisk på land innen 2025. Disse lastebilene må derfor fases ut i løpet av de nærmeste årene. To av lastebilene er allerede i ferd med å bli solgt.

FOKUS PÅ STØY:
FORUTSER KRAV PÅ STØY: Det at bilene går stille er en viktig del av forbedringen med elektriske lastebiler, sier Kjetil Bergflødt fra Volvo.

 

— Det er mye fokus på nullutslipp nå, men det at bilene går stille tror jeg også vil bli en mye større driver og en viktig del av forbedringen med elektriske lastebiler. Vi forutser at det kommer til å komme krav på støy, avslutter Kjetil Bergflødt.

Lastebilen Oslo Havn har kjøpt er av typen Volvo FE 62.

Pris: 370.000 EUR