De elektriske øybåtene kan nå lade batteriene foran Rådhuset og Oslo Havn har lagt til rette for at hurtigbåtene til Slemmestad kan bli elektrisk og lade i fremtiden.
- Elektrifiseringen av fergene har gjort Oslo til et utstillingsvindu for grønn skipsfart. Takk til Oslo Havn, Ruter, Bymiljøetaten og Eiendoms- og byfornyelsesetaten og deres entreprenører og leverandører. Dere har sørget for nye øybrygger tilpasset byens utslippsfrie øyfergesamband. Havna, byen, næringslivet og aktørene gjør en stor innsats for å legge til rette for utslippsfrie løsninger. Sammen nærmer vi oss målet om å bli verdens første utslippsfrie storby, sa byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen.
Sjøveien er ikke bare miljøveien der varer og gods bringes nærmere Norges tettest befolkede områder. Den er også viktig for passasjertrafikken i og mellom Oslo og nabokommunene.
- Oslo Havn bygger og oppgraderer kaier for de fremtidige generasjoner. Den oppgraderte kaia for hurtigbåtene foran Rådhuset og de tre øybryggene på Lindøya og Nakholmen er del av havnas viktige arbeid for å tilrettelegge for nullutslippshavna og sikre byen en effektiv og bærekraftig havn, sa havnedirektør Ingvar M. Mathisen.
Etter åpningen dro byråden, Oslo Havn og inviterte gjester på båttur med el-ferge for å se på øybryggene.Bymiljøetaten har oppgradert øybryggene på Gressholmen og Hovedøya.
- Det er veldig gøy å se de nye øybryggene. De ligger så fint i terrenget, sa byråden.
Oppgraderte øybrygger til elektriske ferger
Da Oslo fikk elektriske øyferger, måtte øybryggene oppgraderes. Oslo Havn har etablert tre nye øybrygger på Lindøya øst og vest og Nakholmen. Bymiljøetaten har stått for bryggene til Hovedøya og Gressholmen. På Langøya har Eiendoms- og byfornyelsen laget nye brygge.
De nye øybryggene har beholdt sitt opprinnelige enkle uttrykk, i tråd med byantikvarens ønske. Restriksjoner for natur og vegetasjon på øyene påvirket byggingen. Det meste av arbeidet er gjort fra flåter på sjøen.
- Oslo Havn er avhengig av gode fagfolk, entrepenører og samarbeidspartnere. Det er også viktig med godt naboforhold og det har vært god dialog med vellene på øyene, sa fungerende eiendomsdirektør Espen Dag Rydland.
Hanne Finstad, leder i Fellesstyret for byøyene, er svært fornøyd med de nye øybryggene.
– De er penere, har bedre rekkverk og god belysning, sier hun.
Oslo Havn gratulerer Bymiljøetaten med de nye øybryggene. Truls Morten Korsæth, prosjektleder i Bymiljøtetaten mener at det er få byer som har så vakre og tilgjengelige øyer.
- Det er en gavepakke å reise til øyene for 39 kroner. Vi forventer over en million reisende hver sesong. Vi er veldig glade for å ha oppgradert bryggene til Gressholmen og Hovedøya. De er universelt utformet og fungerer godt for rullestolbrukere. Det er også fint at vi kunne gjenbruke brygga på Rådhusbrygge 4 på Hovedøya, sier Korsæth.