En kraftig flytekran fraktet torsdag den 65 meter lange, rødmalte konstruksjonen fra Ormsundkaia over sundet til Tankskiputstikkeren.
Der ble den montert, svevende, mellom utstikkeren og dykdalben.
— Det er en milepæl at brua har kommet på plass. I starten, før vi fikk på plass en midlertidig bru, måtte Sisterne Drift ta båt ut til dykdalben for å fortøye tankskip, sier Evy Bjørnsen, prosjektleder i Oslo Havn.
Den gamle gangbrua ble hardt skadet da den ble truffet av et tankskip 15. september i fjor.
— Litt over halvparten av brua kunne gjenbrukes, resten var vrak. Den nye halvdelen er produsert på mekanisk verksted. Den delen vi har gjenbrukt er reparert på Ormsundkaia, forteller Bjørnsen.
De to delene ble satt sammen på Ormsundkaia før transport over til Tankskiputstikkeren.
Gangbrua forbinder Tankskiputstikkeren og dykdalben.
En dykdalb plasseres i forlengelsen av en kaifront for å gjøre det mulig å fortøye skip som er lenger enn kaia.
Mannskapet som fortøyer skipene slipper da å bruke båt ut til dykdalben.
Sisterne Drift er ansvarlig for driften av drivstoffterminalen på Sjursøya.