– Nytt fra 1. juni i år er at man må ha høyhastighetsbevis for å føre båt eller vannscooter som kan oppnå en hastighet på 50 knop eller høyere, forteller politibetjent Bent Wigernes.
Dette gjelder også de som har båtførerprøven.
– Det er litt kø og ventetid, men det begynner å komme på plass, sier Wigernes.
En annen regel fra 2022 er at fartsgrensen skal være 5 knop innenfor en avstand på 200 meter fra land, øyer, holmer og skjær som er synlige over vannflaten. Tidligere var denne grensen på 150 meter.
Husk redningsvest, pass på farten og promillegrensen
Politiets sjøtjeneste i Oslo holder til på Akershusstranda og overvåker sjøtrafikken i Oslo havnedistrikt. Hovedoppgaven deres er å forebygge og forhindre at ulykker og straffbare handlinger forekommer på sjøen.
– Den høye temperaturen som har vært hittil i sommer lokker mange båtførere ut på sjøen, noe som gir oss travle arbeidsdager. Vi ønsker at folk skal bruke sjøen, men oppfordrer alle båtførere til tenke på sikkerheten, sier Wigernes.
Han presiserer at det er opp til båtføreren selv å sette seg inn i lokale regler, ettersom det forekommer noen forskjeller.
– Husk redningsvest, pass på hastigheten og vær oppmerksom på promillegrensen. Vi får mange tips om folk som kjører for fort og båtførere som mulig er beruset.
Wigernes forteller at de tar flest med for høy promille rundt Aker Brygge og Kongen Marina, særlig på varme sommerkvelder. Han påpeker at varmen også gjør at flere dropper redningsvesten.
Hva er reglene for redningsvest?
– Redningsvest er pålagt på båter som er under åtte meter. Forelegget kommer på 500 kroner per person dersom du ikke har vest.
Sjøtjenesten jobber hele året, men har mest å gjøre i sommermånedene. Dersom det er rolig på sjøen, kjører de patrulje byen.
Politiradioen surrer i bakgrunnen inne i politibåten, og Wigernes har alltid et øre vendt mot den, beredt til å fange opp viktige meldinger.
Ulykker og redningsaksjoner på sjøen
Hittil i sommer har sjøpatruljen rykket ut til alt fra alvorlige ulykker til situasjoner der folk kjører litt for nærme land.
– Det har vært hele spekteret, understreker Wigernes.
Noen hendelser gjør mer inntrykk enn andre.
– Nylig rykket vi ut til seks ungdommer som alle havnet på sjøen etter at båtene deres kjørte i hverandre. Den ene båten ble førerløs og kjørte i ring rundt personene. Det var et veldig krevende oppdrag, da situasjonen potensielt kunne vært farlig. Vi klarte heldigvis å redde alle, men tre kom unna med skader.
En annen hendelse som satte spor, var da sjøtjenesten evakuerte over femti stykker tidligere i sommer.
– Vi hadde en hendelse med en charterbåt som gikk på grunn i Oslofjorden. Charterbåten hadde akkurat satt frem mat, da skipperen feilberegnet ved et sund. Dette resulterte i at båten havnet alt for nærme land. Den stod derfor og vippet en stund, forteller Wigernes.
Denne dagen hadde politiets sjøtjeneste kun to stykker på jobb.
– På sjøen er det heldigvis alltid mange som hjelper til, og det kom mange frivillige private til utsetning. Vi har jo den maritime kanalen, kanal 16, som vi kommuniserer med på sjøen. Så vi fikk mange gode hjelpere, sier han og legger til:
– Ingen ble skadet, men flere av passasjerene ble veldig bekymret.
Sjekk ut politibåtene på Oslo Havnelangs
Wigernes opplyser om at sjøtjenesten anskaffet en ny båt for rundt et halvt år siden, og dette er den første sommeren den blir tatt i bruk. Båten har høyt fartspotensial, og er rundt 13 meter.
3. septemember deltar politiets sjøtjenesten på Oslo Havnelangs, hvor det blir mulig å ta en nærmere titt på politibåtene.