Biler anløper vanligvis norske havner om bord bilskip (ro/ro-skip), hvor bilene kjøres av og på for egen maskin. På grunn av liten tilgang på ro/ro-skip løser det kinesiske bilmerket BYD (Build Your Dreams) midlertidig logistikken på en annen måte, hvor containere erstatter bilskip.
I løpet av april importerer RSA Bil 450 BYD Tang til Norge. Det skjer fordelt på tre anløp til Yilport Oslo.
Etter lossing i containerhavna frakter Norsteve bilene videre til utpakking på Ormsundkaia og klargjøring for transport til butikk. Evergreen Line transporterer bilene fra Yantian sør i Kina til Oslo.
- Det er ikke så vanlig å frakte biler med container til Europa. Nå er containerprisen lav, samtidig som kapasiteten er lav i ro/ro-markedet, sier Marius Lien, agent for Evergreen Line.
Så fort situasjonen i ro/ro-markedet normaliserer seg vil BYD sende bilene med ro/ro-skip og losse på Drammen Havn. Bilene selges av RSA Bil sine forhandlere i hele landet.