Vil du være med på et lite tankeeksperiment, spør havnedirektør Ingvar M. Mathisen.
Tenk at du inviterer vi som jobber i Oslo Havn hjem. Be oss bære ut alt som har kommet sjøveien til Oslo. Kanskje vi da må ta med dine julegaver, pc, mobiltelefon og TV. Kjenn på hvordan det føles når vi må bære ut kjøleskapet, vaskemaskinen og vinterklær. Når vi tømmer matskapene for krydder og kaffe, samt fyller bæreposene med bananer og meloner, kjenner du kanskje at leken har gått for langt. Vi får heller tømme vinskapet. Til slutt tar vi med den nye e-golfen din og kjører av sted.
Skipene som kommer til Oslo med varer fra hele verden sørger for at de som bor i byen- og Østlandet - får det de trenger for å leve et godt liv. Derfor er det interessant å gjøre dette tankeeksperimentet. Det illustrerer hva vi mister hvis varene ikke kommer til havna.
Vi som bor i kommunen eier havna
Oslo kommune eier havna, med andre ord vi som bor i kommunen. Det er vår havn, og det er vårt liv havna forsyner med varer vi vil ha.
Nå bygges det nytt regjeringskvartal midt i Oslo. Sement og sand kommer inn med skip til havna. Der blandes det til betong, som kjøres rett til byggeplassen. Rundturen er på om lag fem kilometer. Det er dumt å frakte dette på veiene fra f.eks. havner i Drammen eller Moss. Mange lastebillass med betong må til for å bygge et regjeringskvartal – og bygge Oslo. Med en bynær havn blir det korte avstander, mindre trafikk på veiene og mindre skadelige utslipp.
400 trailere forsvinner per containerbåt
Visste du at for hver containerbåt som kommer til havna forsvinner 400 semitrailere fra veiene? Det tilsvarer 10 kilometer med kø. Derfor må vi få mer gods til å reise sjøveien. Det er så enkelt, for sjøveien er miljøveien og avgjørende for å nå de globale klimamålene. Nesten alt som kommer sjøveien til Oslo kan også fraktes på vei, men ønsker vi dette? Oslo Havn arbeider for å få 50 prosent mer gods til å reise sjøveien. Det er et godt klima- og miljøtiltak.
Jobber for å realisere miljøvennlig visjon
Havna forsyner byen og derfor bør den ligge i byen. I tillegg er havna miljøvennlig i seg selv. Alle Oslo Havns biler er nå elektriske. Det er også båten Pelikan II, som plukker søppel i havnebassenget. Fergene fra København og Kiel ligger på landstrøm. Sementbåtene får landstrøm snart. Hver dag jobber vi for å realisere visjonen: Oslo Havn - verdens mest effektive og miljøvennlige, bynære havn.