I 2023 hadde linjen omtrent 700 000 passasjerer, og målet er å øke antallet i årene som kommer, skriver Gotlandslaget i en pressemelding.
Det var i juni at Gotlandsbolaget kjøpte linjen fra DFDS for cirka 400 millioner danske kroner. I avtalen inngår cruiseskipene Crown Seaways (1994) og Pearl Seaways (1989), og rundt 800 ansatte vil følge med over til den nye eieren.
Ser stort potensiale
Gotlandsbolaget ser et stort potensial i å utvikle linjen, som kombinerer passasjertrafikk og cruise. For å sikre en smidig overgang for de reisende vil linjen gradvis integreres med Gotlandsbolaget i løpet av det kommende året i samarbeid med DFDS. Store investeringer vil gjøres for å forbedre opplevelsen ombord, med særlig fokus på lugarene, men også andre områder vil bli oppgradert.
Linjen vil i starten markedsføres under DFDS’ merke, men et nytt navn og merke er under utvikling og vil bli lansert neste år. For passasjerene vil det meste være som før, eksempel vil bestillinger fortsatt gjøres på DFDS’ bookingside også i 2025.
- Vi er stolte over å ta over roret for denne linjens fremtidige reise. Linjen mellom Oslo og København er en attraktiv kombinasjon av passasjersjøfart og cruise, og vi ser stort potensial i å utvikle den. Gotlandsbolaget har en tydelig strategi for å ekspandere innen passasjersjøfart, og i fjor tok vi steget inn i cruise med kjøpet av Birka Gotland, nå fulgt av denne transaksjonen, sier Håkan Johansson, administrerende direktør i Gotlandsbolaget.
DFDS takker alle lojale passasjerer og sier de vil bidra til en smidig overgang for fortsatt fremgang for linjen. Kim Heiberg som har vært rutedirektør de siste sju årene blir med videre.
- Vi kommer til å arbeide for å ytterligere styrke opplevelsen ombord, og det er veldig gledelig at vi starter med en så omfattende renovering av skipene som nå er besluttet, sier Kim Heiberg, Executive Vice President (EVP) - Head of Copenhagen-Oslo Route.
Danskebåten har en lang tradisjon i Oslo Havn og har gitt opplevelsesrike sjøreiser mellom Oslo og København til millioner av passasjerer over mange år. I tillegg har ruten fraktet store mengder varer og gods.
– Vi ser frem til et godt samarbeid med Gotlandslaget og er veldig glad for at de ønsker å videreutvikle ruten og produktet videre. På vegne av Oslo Havn ønsker jeg samtidig og takke DFDS for den betydelige rollen de har hatt i å tilby Norge en viktig og hyggelig forbindelse til kontinentet, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.