- Yilport Oslo får nå tilgang til nok en topp moderne, miljøvennlig sjøkran som vil bidra til å effektivisere og modernisere containerterminalen. Oslo Havn investerer i nyeste teknologi for å sikre lavest mulig utslipp og støy, sier Einar Marthinussen, kommersiell direktør i Oslo Havn.
Den sekstitre meter høye STS-krana (ship-to-shore) koster rundt 80 millioner kroner.
- Investeringene i infrastruktur i Sydhavna gjøres i takt med økte krav til effektivisering og målet om å bli verdens første utslippsfrie havn, sier Marthinussen.
Den nye sjøkrana - Kran 513 - er en såkalt Panamax-kran. Det vil si at den er stor nok til å håndtere last fra båter som kan passere Panamakanalen.
Krana opereres av en kranfører som sitter i førerhuset. Den har flere semiautomatiske funksjoner som gjør løftingen av containere rask og presis. Kranføreren kan selv sette høyder og posisjoner. Løftehøyde er 33 meter.
Et automatisk system holder containerne stabile. Hvis det skulle oppstå brann i maskinrommet har krana et slukkeanlegg som settes i gang automatisk.
Krana er produsert i Kina, men sammensatt av deler fra mange europeiske leverandører, slik at det er lett å få tak i reservedeler relativt lokalt.
Ankom sjøveien
Lasteskipet Zhen Hua 35 har seilt fra verftet til kranprodusenten ZPMC i Shanghai og rundt Afrika med kurs for Antwerpen, med fire sjøkraner på dekk.
I Antwerpen ble tre av kranene – som skal til andre havner - losset av, før skipet på tirsdag satte kursen mot Oslo med Kran 513.
Besetningen om bord lasteskipet Zhen Hua 35 vil trolig bruke fem til ti dager på å klargjøre krana for avkjøring. Den skal kjøre av båten på skinner ved hjelp av stålwire forankret i store tunge lodd fordelt på 120 tonn på land.
Fire sjøkraner i arbeid
Sjøkrana skal testes grundig av produsenten ZPMC på kaikant i Oslo. Den skal blant annet igjennom en utholdenhetstest for å dokumentere at den kan gå i 24 timer uten å stoppe.
Kran 513 skal erstatte kran 509 ved Yilport Oslo, som er 22 år og ved enden av sitt livsløp. Den vil settes i arbeid sammen med tre andre elektriske sjøkraner.
- Hvis alt går som forventet i testperioden, kan Yilport Oslo ta i bruk den nye sjøkrana om et par måneder, sier Marthinussen.
Vekst i containermarkedet
Containerterminalen i Sydhavna driftes av Yilport Oslo. Oslo Havn eier og står for investeringene i kraner og annen infrastruktur.
De siste årene har det vært en jevn økning av containere til Yilport Oslo. Toppnoteringen er på 299.000 TEU i 2022 - en økning på 45% fra den nye containerterminalen ble satt i drift i 2016.
Kranførerens perspektiv
I denne filmen fra 2021 kan du ser hvordan verden oppleves fra en kranfører sitt perspektiv hos Yilport Oslo:
https://www.youtube.com/watch?v=j6GY_K3U2fo
Bilder for presse:
https://oslohavn.fotoware.cloud/fotoweb/archives/5008-Pressearkiv/
Kontaktperson Oslo Havn:
Einar Marthinussen, kommersiell direktør: einar.marthinussen@oslohavn.no Tlf. 97576768