Stack 3.1
Oppdraget gjelder forlengelse av eksisterende containerterminal på Sjursøya. Deler av Sjursøybassenget skal fylles ut.
Det nye arealet skal brukes til å flytte dagens havnevei og gjøre plass til kranbaner og areal for en ny containerstack, Stack 3.1.
(En stack er et område for effektiv stabling av containere med RTG-kraner.)
Sjøveien er miljøveien
— Etableringen av Stack 3.1 vil bidra til å øke containerkapasiteten hos Yilport Oslo, som er operatør i containerhavna. Investeringen er i tråd med Oslo Havns målsetting om mer transport på sjø. Overføring av gods fra vei til sjø er viktig for at Oslo kommune skal nå målet om å redusere klimagassutslippene med 95% innen 2030, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.
Etablere areal og infrastruktur
NRC Anlegg skal etablere areal og infrastruktur for nye kranbaner og utføre tilhørende elektroarbeider.
Arbeidet omfatter blant annet fylling i sjøen, ny havnevei, arealopparbeidelser, vannledning, overvannsledninger og kummer, kabelkanaler og trekkekummer, etablering av slisserenner, kranbaner, lysmaster, samt riving av eksisterende konstruksjoner.
Totalt vil innretningene i Stack 3.1 bestå av tre stablekraner, to lysmaster med tilhørende fundament, en kranbane bestående av to parallelle betongbaner og en strømskinne (busbar) for kranen.
Fornøyd entreprenør
— Vi er glade for tillitten Oslo Havn viser oss ved å tildele oss denne kontrakten. Dette er et miljøprosjekt som passer oss bra. Prosjektet bidrar til at containerkapasiteten til havna økes og dermed reduserte CO2-utslipp. Å bidra til en mer miljøvennlig fremtid er en stor motivasjon for oss, sier Peter Sundbø Norreen, prosjektsjef i NRC Anlegg.
Entreprenørkontrakten er på rundt 40 millioner kroner eks.mva. Prosjektstart er nå og ventet ferdigstillelse er høsten 2021.
Maren Elise Bengtson er prosjektleder for Oslo Havn.