Oslo Havn logo Oslo Kommune
Oslo har fått unik grønn energistasjon for tungtransporten

Oslo har fått unik grønn energistasjon for tungtransporten

Oslo havn kan som første norske havn tilby flere grønne drivstoff til tyngre kjøretøy. Energistasjonen er sentralt plassert på Grønlia, nær byen og havna. Den vil bidra til å redusere klima- og luftutslipp i og rundt Oslo.

PUBLISERT: 17.12.24

Klippet snoren. Gasums biogass stasjon på Grønlia ble åpnet av Heidi Sørensen, direktør i Klimaetaten og Einar Marthinussen, kommersiell direktør i Oslo Havn. Jogeir Munkeby, salgssjef i Gasum (t.v) og Svein Erling Aarseth fra Gasum. Alle foto: H.K. Riise

17. desember ble energistasjonens nyeste tilskudd, Gasums biogass stasjon for flytende biogass åpnet. I fjor ble ladesstasjon for elektriske tyngre kjøretøy etablert, som da den åpnet var Norges største offentlige ladestasjon og først ut i et Oslo-nettverk.  

Nå kan tyngre kjøretøy lade elektrisk, fylle biodiesel og biogass på den unike grønne energistasjonen. 

Foregangsby

Det finske energiselskapet Gasum har etablert biogass stasjonen, med støtte fra Oslo kommune.

De ser økende etterspørsel fra norske transportselskaper. Biogassbransjen vurderer potensialet for biogass er opptil 20 % av alt fossilt brensel innen tungtransport. 

Biogass reduserer klimagassutslipp med drøyt 90 % sammenliknet med diesel. I tillegg forbedrer biogass lokal luftkvalitet ved å redusere utslippene av nitrogenoksider og svovel. 

-   For å nå Norges klimamål må alle kommuner tilrettelegge for grønn omstilling i tungtransportsektoren. Oslo kommune har vært en foregangskommune som har gitt støtte til etablering av flere stasjoner for flytende biogass i Oslo. Oslo Havn er den første havnen i Norge som etablerer en energistasjon med flere grønne drivlinjer. Dette vil gjøre omstillingen til en utslippsfri havn raskere, og det er bare å gratulere Oslo Havn og Oslo kommune, sier Jogeir Munkeby, salgssjef for Trafikk Norge hos Gasum.

-   Biogass er en viktig løsning for å kutte fossile utslipp fra de tyngste kjøretøyene. Det er flott å se at støtteordningen til Oslo kommune har resultert i en ny offentlig tilgjengelig fyllestasjon for flytende biogass som vil bidra til å redusere klimagassutslipp fra tungtransporten i Oslo, sier Heidi Sørensen, direktør i Klimaetaten i Oslo kommune.  

Fornøyd. Målet er at tungtransporten i Oslo skal gå på el, biogass eller hydrogen innen 2030. Da er slike anlegg viktig. 19 % av tunge kjøretøy kjøpt i Oslo hittil i år kjører på biogass, og stasjonen vil nok bli godt besøkt, sa Heidi Sørensen,  direktør i Klimaetaten i Oslo kommune.  

 

Grønne korridorer

Oslo Havn har lagt til rette for etableringen av energistasjonen på Grønlia.

Havnas mål er å bli utslippsfri og kan nå som første norske havn tilby en energistasjon som betjener tungtransport som skal til Oslo havn og som kjører i og ut av Oslo. 

-       Ved å kombinere miljøeffektiv sjøtransport og grønn veitransport med el- eller biogass kan utslippene reduseres med opptil 90 %. På lag med byen og havnas kunder jobber vi for grønne transportkorridorer mellom Oslo og Europa og investerer i nullutslippsløsninger for både skip og landtransport, sier Einar Marthinussen, kommersiell direktør i Oslo Havn.   

Unikt tilbud.  Oslo havn har som første havn en energistasjon for flere grønne drivstoff som kutter utslipp, langt utenfor havnas grenser. Energistasjonen vil stimulere bransjen til grønne valg. Vi ser at stadig flere kunder tar gode valg for miljøet, slik som Ramberg Container Transport As som stilte på åpningen med en av sine biogassbiler, sier kommersiell direktør Einar Marthinussen i Oslo Havn. Foto: H.K Riise

 

Grønne valg i transportsektoren

Energistasjonen vil gi tungtransporten enklere tilgang til grønne drivstoff. Det vil bidra til å stimulere bransjen til å ta miljøvalg, var en samlet bransje enige om. 

Samstemt. Representanter fra bransjen, byen og miljøorganisasjoner feiret den nye stasjonen. Den vil legge til rette for at tungtransporten kan ta i bruk grønne løsninger. Fra venstre: Knut Gravråk (Norges Lastebileier-Forbund), Jogeir Munkeby (Gasum), Geir Mo (direktør i Energigass Norge), Pia Farstad Von Hall (Biogass Norge), Heidi Sørensen (Klimaetaten), Einar Marthinussen (Oslo Havn) og Ingelin Noresjø (GLP) og Amalie Lundervold (Zero). 

 

- Stasjonen er som en tidlig julegave. Den gjør det mulig for våre medlemmer å satse på grønne alternativ. Tilgang på grønne lade- og fyllestasjoner etterlyses av våre medlemmer. Med slike energistasjoner har bransjen en reel mulighet til å investere i det grønne skiftet, sa Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier Forbund.

Gravråk har også egne erfaringer fra havna. 

- Som tidligere sjåfør på betongbil som kjørte til og fra Sjursøya på midten av 2000- tallet er det fint å se elektriske betongbiler og lastebiler på biogass rulle forbi. Det viser hvor mye som kan skje når det blir lagt til rette for det, sa Gravråk.

 

Stimulerer bransjen. Den nye stasjonen gir bransjen mulighet for grønne valg. Bransjens mål er en bærekraftig næring. Det grønne skiftet må være teknologinøytralt, fortalte Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier Forbund. 

 

Ramberg Container Transport som daglig frakter varer til og fra Oslo havn har valgt biogass på to av sine 20 lastebiler.  

-      Vi har ambisjoner om å øke til 25 % biogass innen 2026. Biogass er et klimavennlig valg som gir stor rekkevidde og operasjonell fleksibilitet for våre transportoppdrag. Med energistasjonen sentralt plassert i havna har vi enkel tilgang. Vi opplever stor etterspørsel etter miljøvennlige transportløsninger, men utfordringen er manglende betalingsvilje til de økte kostnadene som det grønne skiftet innebærer. Her har vi alle en jobb å gjøre, sier Hanne Kjeksli, driftssjef i Ramberg Container Transport AS.   

Fornøyd bruker. Den nye biogass stasjonen gir enkel tilgang for biogass- lastebilene som frakter varer til og fra havna, sier Hanne Kjeksli, driftssjef i Ramberg Container Transport. 

 

Fakta:

Energistasjonen på Grønlia ligger sentralt plassert i Oslo havn, nær Norges største godshavn, hovedveinettet og Oslo sentrum. Tyngre kjøretøy kan fylle biodiesel, lade elektrisk og fylle biogass.

I juni 2023 ble Norges største offentlige ladestasjon for tyngre kjøretøy åpnet her,  som først ut i et Oslo- nettverk for tyngre kjøretøy. Her er det seks plasser med inntil 300 kW med mulighet til å lade på høy effekt.

Biogass lages av biologisk nedbrytbart avfall som matavfall, gjødsel, ødelagte avlinger, avløpsslam og avløpsvann fra industrien. Produksjonen av biogass fremmer sirkulær økonomi fordi de resirkulerte næringstoffene som oppstår under produksjonen kan brukes som gjødsel på åkeren. Biogass kan eksempelvis brukes som drivstoff til transport og i industrien.

Biogass reduserer klimagassutslipp med drøyt 90 % gjennom drivstoffets livsssyklus sammenliknet med diesel. Biogassbransjen vurderer at potensialet for biogass er opptil 20 % av alt fossilt brensel innen tungtransport. (Kilde:Gasum)

Oslo er blant verdens mest klimabevisste og miljøambisiøse havnebyer og skal kutte 95 % av utslippene innen 2030.  I Oslo havn skal utslippene ned med 85 prosent i samme periode, og på sikt bli utslippsfri. 

Oslo havn skal bli utslippsfri og samarbeider med aktørene i havna for nullutslippsløsninger for skip og landtransport.

Havna er en viktig tilrettelegger for å få transport av last og varer over på utslippsfrie drivstoff.