Nesten 40 prosent av de internasjonale maritime ekspertene i DNV/ Menon Economics rapporten rangerte Oslo - regionen som det globale sentrum for «grønne» teknologier for den maritime industrien.
- Dette bekrefter Oslo-regionen som en ledende kraft i det grønne skiftet i maritim sektor. Regionen ligger helt i front i å utvikle og ta i bruk teknologi som bidrar til lavere klimautslipp og bedre miljø. Vi er meget stolte over å være del av denne maritime klyngen. Selv om Oslo havn er en liten havn på verdensbasis har Oslo og Oslo Havn noen av verdens mest ambisiøse mål om å kutte skadelige klima- og miljøutslipp for å fremme miljøvennlig sjøtransport, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.
Blant verdens ledende maritime sentre
Oslo rangeres som nummer sju blant verdens ledende havnebyer samlet sett, der Singapore topper listen.
Oslo er på Europatoppen innen maritim teknologi, foran London og Rotterdam – som rapporten ser som de to andre hovedkonkurrentene i kampen for å bli Europas ledende havneby.
Oslo kaprer andreplassen (igjen bak Singapore) blant byer med sterkest kapasitet og best posisjonering for den digitale transformasjonen innen shipping.
Rapporten rangerer Oslo på femteplass globalt med tanke på hvor attraktiv og konkurransedyktig byen er for maritime bedrifter – noe som indikerer fremtidige vekstmuligheter.
Alt i alt er ekspertene samstemte om at Oslo vil være blant verdens fem ledende maritime sentre i 2026, sammen med Singapore, Shanghai, London og Rotterdam.
Rapporten er utarbeidet i et samarbeid mellom DNV og Menon Economics. Hver av havnebyene måles på fem hovedområder – shipping, maritim finans og juss, maritim teknologi, havner og logistikk og attraktivitet og konkurransedyktighet. Rapporten baserer seg på svar fra 280 maritime eksperter fra hele verden.