Avsnittsleder Eva Brekke, politioverbetjent Eigil Haugen og politibetjent Tom Georg Ingdal Håkonsen gjør seg klare til en tur med politibåten i Oslo politidistrikt. Sjøområdet strekker seg til Drammens kommunegrense og tidligere Oppegård kommune. Oslo Havn er med i politibåten fra Akershusstranda i Oslo.
- Vi vurderer folks adferd, båtens fart, og bruk av redningsvest. Med mer enn 2000 timer på sjøen årlig har Sjøtjenesten en forebyggende effekt, sier Håkonsen.
Sjøtjenesten i Oslo har hatt en jevn økning av antall kontrollerte båtførere de siste årene. Folk flest har blitt flinkere til å bruke redningsvest, unntatt menn fra 60 år og eldre. De topper også ulykkesstatistikken. For denne aldersgruppen er ikke båtførerprøven påkrevd. Jo penere vær, dess større sjanse for at vesten ikke tas på.
Forskrekket
Eva Brekke går ut og løsner fortøyningen til politiets hurtiggående ribb. Få meter fra land oppdager politiet den første mannen på 60 pluss. I finværet putrer han rundt med kona i en motorbåt. Forskrekket ser han at politibåten kommer mot ham, og prøver å komme politiet i forkjøpet
- Hva er reglene for redningsvest? spør han
- Redningsvest er påkrevd for alle i båt inntil åtte meter lang. Alle fritidsbåter skal ha flyteutstyr til samtlige om bord, og det er eiers ansvar. Uansett regler så har jo fornuften ingen grenser, svarer Haugen.
Kona leter febrilsk i båten etter redningsvester som de tar på seg
- Nå skal vi til Leangen og spise lunsj, roper mannen fornøyd når han skjønner at ekteparet slipper 1000 kroner i bot.
Følg reglene og bruk fornuften om du er i tvil. Den har ingen grenser,
Narkotikaomsetning
Sjøtjenesten tar en liten runde i Indre Oslofjord og inspiserer fritidsbåter. De får mange tips om narkotikaomsetning.
- Vi har et økende antall narkotikasaker og har samarbeidet med Tollvesenet i flere saker. Inntrykket er at flere rusmisbrukere og kriminelle skaffer seg båt. Ofte bor de i båten og selger narkotika. De tar seg fort til rette der det er tvil om reguleringen, sier Håkonsen.
I disse sakene er det viktig for politiet å jobbe kunnskapsbasert. Det betyr at de driver med etterretning, sjekker registrene og skaffer seg oversikt og kunnskap om situasjonen.
Covid-19 sjekk
I juli fikk Sjøtjenesten en ny Covid-19 forebyggende oppgave. På sjøen kan de møte fritidsbåter som kommer fra utlandet, med tilbud om å registrere at båten har ankommet Norge.
Mange båtførere blir forvirret av de nye reglene. De får ulike svar når de ringer politiet og sier at de kommer hjem til Norge. Opprinnelig skulle alle fritidsbåter som kommer fra Sverige til Norge innom Sponvika i Halden, men det ble upraktisk. Nå kan båtførere som er hjemmehørende i Osloområdet ringe politiet, som møter dem på sjøen nær hjemmehavnen.
- Vi sjekker koronapass. De som ikke er fullvaksinert, skal registre seg på entrynorway.no. For koronatest må de kontakte den lokale helseetaten, sier Eva Brekke.
Nyttetrafikken
Ordenspolitiet til sjøs har få saker som gjelder nyttetrafikken i Oslo havn. En sjelden gang tar de hånd om berusede passasjerer, som går i land fra ferjene. De siste årene har politiet uført hyppigere grensekontroller.
- Da sjekker vi hver eneste passasjer som går i land fra utenlandsferjene, sier politiet. Hyppigheten har økt fordi Schengen-avtalen har blitt styrket.
Sesongarbeid
Sjøtjenestens arbeid er i stor grad sesongbasert. Med sommeren følger sjekk av fritidsbåter og adferd på sjøen. 80 prosent av landets fritidsbåter er i Oslofjorden, så politiet har det travelt på varme dager. Oktober kommer med sjekk av hummerfiske. Om våren sjekkes ulovlig bruk av verneområdene. Hekkende sjøfugl skal være i fred.
- Hele året sjekker vi at det ikke fiskes torsk, sier Eva Brekke. I desember til februar er det stillere på fjorden. Politibåtene er i beredskap, men politiet kjører gjerne på patrulje i byen sammen med sine kollegaer i sentrum.
Fakta om Sjøtjenesten
- Tilholdssted i Skur 30, Akershusstranda 7
- Etablert i 1870 som Norges første spesialenhet i politiet, kjørte snekker
- Helårsbåten «Vekteren» kom 2013, og går i 38 knop
- Ribben «Klar» kom i 2018 og går i 70 knop
- Ribben "Trygg" Ibitza25 går i 42 knop
- Ga 333 forenklede forelegg (kr 500) for manglende bruk av redningsvest i 2020
- Kontrollerte 2 342 båtførere i 2019 (siste helårs-statistikk)
- I 2017 ble 1 837 båtførere kontrollert