Tekst: Trude Thingelstad
I dag er for mange av prosessene rundt et skipsanløp manuelle, og for dårlig koordinert. Informasjon om infrastruktur forvaltes ulikt i havnene.
Digital og brukervennlig
- Vi har tro på at en felles, brukervennlig, digital selvbetjeningsplattform med korrekt og samordnet informasjon om alt fra kaier og dybdeforhold til fartsbegrensninger, avfallsløsninger og landstrøm vil gi gevinst for havnas kunder og brukere. Det vil spare alle for tid og penger, øke sikkerheten og mulighetene for kunnskapsdeling og innovasjon, og styrke sjøtransportens konkurranseevne, sier prosjektleder Evy Bjørnsen.
Felles løsning
Prosjektet har fått i overkant to millioner kroner i støtte fra Kystverket for å samle og digitalisere informasjon om havnenes infrastruktur og tjenester. Resterende to millioner vil deltagerne bidra med selv. Grieg Connect (som er leverandør av programvarene Shiplog og Portwin) er engasjert til å utvikle og etablere en digital plattform for å gjøre dataene tilgjengelige. Når havnedatabasen er etablert i november 2020 vil havnedataene kunne visualiseres i kartløsninger, og også gjøres tilgjengelig for alle norske havner.
Fakta om havnedata- prosjektet:
"Prosjektet HavneGEOdatabase" er et samarbeidsprosjekt mellom havnene i Oslo, Bodø og Tromsø om utviklingen av en felles database som skal inneholde oppdatert informasjon om infrastrukturen i havna. Informasjonen skal være tilgjengelig for alle parter involvert i et skipsanløp. Prosjektet skal innen november 2020 utvikle en databaseløsning som ivaretar disse behovene, og løsningen skal deles med alle havner i Norge.»
Kontaktperson Evy Bjørnsen, prosjektleder Oslo Havn KF
evy.bjornsen@oslohavn.no