Spennende dager for MS Fridtjof Nansen

Det hybriddrevne cruiseskipet MS Fridtjof Nansen, som nå ligger til kai ved Akershusstranda i Oslo, går spennende dager i møte.

Innreiserestriksjonene til Norge gjør at passasjerer fra andre land enn Norge og Danmark må i ti dagers karantene. Hurtigruten, i likhet med mange andre rederier, venter derfor i spenning på om myndighetene snart vil åpne opp for normal internasjonal trafikk.

- MS Fridtjof Nansen er et fantastisk ekspedisjonsskip, med det ypperste innen miljøvennlig hybridteknologi. Hurtigruten er et innovativt selskap som skaper verdier i milliardklassen langs norskekysten. Det er svært viktig for næringen og norsk økonomi at Hurtigrutens skip nå forhåpentligvis snart kan gjenoppta kommersiell drift, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen i forbindelse med MS Fridtjof Nansens besøk i Oslo.

Havnedirektør Ingvar M. Mathisen i samtale med kaptein på MS Fridtjof Nansen, Rune Andreassen. Andreassen har lang fartstid i Hurtigruta og fulgte hele byggeprosessen av det flotte skipet. 

 

Jomfrutur utsatt

Den opprinnelige jomfruturen skulle skje i mars og gå fra De britiske øyer - med en spektakulær passering av Tower Bridge i London - til Oslo.

Det ble det ikke noe av, men tre måneder senere er hun endelig i Oslo. Skipet skal ligge til kai ved Akershusstranda fram til i morgen onsdag 24. juni.

MS Fridtjof Nansen har tatt turen til Oslo for å vise fram skipet til allmenn beskuelse, mens det ligger i opplag.

Hardt rammet

Koronakrisen rammet Hurtigruten hardt. Fjorten av seksten skip ble tatt ut av trafikk. Kun to skip som sikret den viktige transporten av lokalpassasjerer, gods og nødvendige varer i en spesialtilpasset rute mellom Bodø og Kirkenes kunne fortsette å seile.

(Hurtigruten faser nå inn fire skip i ordinær rute langs norskekysten og den ekstraordinære ruten er avsluttet.)

Tre tusen ansatte ble permittert. Det er dramatisk for Hurtigruten og for mange hundre bedrifter langs norskekysten, som har sitt næringsgrunnlag knyttet opp mot Hurtigruten sin aktivitet.

Hurtigruten skriver på sine nettsider at en undersøkelse fra Menon viser at rederiets aktivitet skaper flere tusen arbeidsplasser og verdier for over 2,5 milliarder kroner langs hele norskekysten årlig.

Grønn teknologi

Med store batteripakker og grønn teknologi er søsterskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen verdens første hybriddrevne cruiseskip.

Begge skipene er bygget ved Kleven verft i Ulsteinvik. MS Fridtjof Nansen var ferdig i desember i fjor. Motorene og det aller meste av teknologien på søsterskipene kommer fra norske leverandører.

Dyr finansiering

For to uker siden annonserte Hurtigruten at de har tatt opp et lån på 105 millioner Euro til 11 prosent rente for å sikre finansieringen igjennom 2020 og 2021.

- Det har blitt en dyr, men helt nødvendig løsning. Vi har jobbet for å få på plass mer treffsikre ordninger med garantier og kriselån. Men selv om vi opplever bred politisk støtte, er det fortsatt ikke noen konkrete løsninger på plass. Vi kan ikke sitte stille og vente på en politisk løsning. Det ville være uansvarlig av oss, både overfor våre 3000 ansatte og de flere hundre små og store samarbeidspartnerne våre over hele landet, sa Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten, i forbindelse med låneopptaket.

Selv om det er krevende tider og uklart når bransjen er tilbake til normal aktivitet er Hurtigruten offensive og rigger selskapet for ny vekst.

Selskapet setter inn tre nye skip på ekspedisjonscruise langs norskekysten fra 2021.

Det vil føre til ansettelse av mellom 250 og 300 nye sjøfolk, skriver rederiet på sine nettsider.