Oslo Havn logo Oslo Kommune
Tusen og en bildekk

Tusen og en bildekk

Ryddet gamle og nye synder – fant tusen og en bildekk på sjøbunnen i Oslo havn.

PUBLISERT: 24.06.24

1001 bildekk: I løpet av vinteren og våren 2024 plukket mannskapet på ESEA Pioneer opp 1001 bildekk langs kaiene i Oslo. Alle foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn.

På oppdrag fra Bymiljøetaten har Oceanfront denne vinteren og våren fjernet store mengder marint avfall langs kaiene i indre havnebasseng. Oslo Havn er med i prosjektet som samarbeidspartner og koordinerer avfallshåndteringen.

BEDRE HOLDNINGER: - Totalinntrykket er at det ikke har kommet mye nyere avfall langs de kommersielle kaiene der publikum ikke har tilgang. Langs kaiene som er åpne for publikum har vi funnet nyere avfall. Siden det er små mengder, ser det likevel ut til at folks holdning nå i hovedsak er at man ikke kaster avfall i vannet for å bli kvitt det. Jeg vil si at denne ryddeaksjonen har positiv effekt på vannmiljøet. Vi har fått opp store mengder avfall som har ligget på bunnen lenge og det kommer lite nytt avfall til, sier Ole Torp, operasjonsleder i Oceanfront.

 

Fjernet kilder til mikroplast og miljøgifter  

Hensikten med prosjektet var å fjerne kilder til mikroplast og miljøgifter fra fjorden.

- I tillegg til bildekk har vi blant annet funnet lensepumper, varmeplater, mikrobølgeovn, båndspiller, telefax, stekeovn, kjøleskap, bilhøyttalere, starter, vindusviskermotor, smarttelefoner, én bærbar pc og en del eldre koblingsskap som vi antar er fra skip, forteller Ole Torp, operasjonsleder i Oceanfront.

Store mengder marint avfall

Torp og kollegaene på miljøfartøyet ESEA Pioneer har levert 2360 objekter og 108.970 kg marint avfall til Stena Recycling.

- Mange av bildekkene er nok gamle synder fra Oslo Havn. I dag har vi gode rutiner på å erstatte utslite fenderdekk før de løsner og faller på sjøen. Alle fenderdekk er registrert i en database med havnedata. Vi vet hvor gamle de er og når de bør byttes, sier Madelen Teigland, prosjektleder ytre miljø i Oslo Havn.  

Ifølge det rutinerte mannskapet på Ease Pioneer har det vært vanlig praksis langs norskekysten å kutte kjettingen på utslitte fenderdekk og la de synke til bunns.            

- Jeg kan ikke svare på om dette har blitt gjort av oss eller andre aktører i Oslo havn tidligere. Men tilbake i tid har nok dessverre svært mange utslitte fenderdekk havnet på sjøen. I dag er det en utenkelig praksis, for plast forurenser fjorden og har svært lang nedbrytningstid, sier Teigland.

SAMARBEID: På oppdrag fra Bymiljøetaten har Oceanfront denne vinteren og våren fjernet store mengder marint avfall langs kaiene i indre havnebasseng. Oslo Havn er med i prosjektet som samarbeidspartner og koordinerer avfallshåndteringen. På bildet: Madelen Teigland, prosjektleder ytre miljø i Oslo Havn og Håkon Vikøren, fagansvarlig plast og marin forsøpling i Bymiljøetaten. (Bildet er fra en oppryddingsaksjon langs kaiene ved Rådhusbryggene i 2023: Oslo Havn - Rydder havnebassenget for søppel )

 

Registrert geografisk posisjon

Underveis i oppryddingen har Oceanfront registrert geografisk posisjon for hvert objekt de har plukket opp fra fjorden. Oversikten viser at relativt mange av bildekkene ble funnet utenfor Fiskehallen på Vippetangen.

Der fant Oceanfront også mange batterier.         

- På Vippetangen var det generelt mye avfall. En del av det ser ut til å ha vært dumpet over kaikanten. I tillegg har det vært mye båttrafikk her tidligere i forbindelse med at det blant annet var fiskemottak. Fra 1930- til 1950-tallet var det et bryggeanlegg her som nok er deler av årsaken til den store avfallsmengden. Vi har funnet eldre batterier. Det kan vi se ut ifra hvordan de er laget, med kasser i bakelitt med battericeller som kan byttes. Vi har også funnet 6-volts batteri fra 60-tallet og nyere kjøretøybatterier fra 2000-tallet. Ved Fiskehallen fant vi også 10-15 jekketraller, forteller Torp.

Bedre livsgrunnlag

En renere sjøbunn gir et bedre livsgrunnlag for sjøplanter og fisk. Oceanfront skulle i utgangspunktet ikke hente opp metallobjekter.

- Vi har valgt å la mye gammelt metall og skrap ligge fordi de ikke er en stor forurensningskilde. Disse objektene har ligget der så lenge at de har blitt et hjem til mange ulike arter, sier Teigland.  

I oversikten over søppel som er hentet opp fra fjorden er det likevel registrert et to hundre kilo tungt metallobjekt.  

- Det var en baklem til en dumperkasse fra en lastebil, som vi antar ble mistet i forbindelse med arbeidet med kaifronten. Vi plukket opp en del metall fordi det var plast på disse objektene. Vi har hentet opp flere motorsykler, bildeler, påhengsmotorer, girkasse til bil, innenbordsmotorer med gir og større landganger. Vi har funnet en del sykler, som med få unntak har ligget lenge i sjøen, sier Torp.

STORE MENGDER: Oslo Havn har koordinert avfallshåndteringen. Store mengder marint avfall er levert Stena Recycling.

 

MILJØGIFTER: Batterier som havner på sjøen slipper ut skadelige miljøgifter i fjorden. 

Positiv effekt på vannmiljøet

Torp og kollegene i Oceanfront har funnet små mengder nyere avfall.  

- Totalinntrykket er at det ikke har kommet mye nyere avfall langs de kommersielle kaiene der publikum ikke har tilgang. Langs kaiene som er åpne for publikum har vi funnet nyere avfall. Siden det er små mengder, ser det likevel ut til at folks holdning nå i hovedsak er at man ikke kaster avfall i vannet for å bli kvitt det. Jeg vil si at denne ryddeaksjonen har positiv effekt på vannmiljøet. Vi har fått opp store mengder avfall som har ligget på bunnen lenge og det kommer lite nytt avfall til.  

Sentralt i arbeidet med å rydde søppel i indre havnebasseng er Håkon Vikøren, fagansvarlig plast og marin forsøpling i Bymiljøetaten.

- En av de store kildene til mikroplast i Oslofjorden er større gjenstander av makroplast som sakte brytes ned til mikroplast. I prosjektet har vi fått tatt opp enorme mengder plast og forurensende gjenstander som ellers ville blitt brutt ned og fordelt i vannsøylen. Nå har vi fått tatt en god opprydding av gamle synder og en renere havbunn vil bidra til vesentlig mindre mikroplast i fjorden og en bedre miljøkvalitet på lang sikt, sier Vikøren.  

Handelens miljøfond har bidratt med 5,5 millioner kroner til prosjektet, som er halve kontraktssummen. 

 MILJØBÅT: Miljøbåten Ease Pioneer ble brukt til å plukke opp finne og plukke opp avfall fra fjorden.
 AVANSERT UTSTYR: ESEA Pioneer har avansert utstyr som brukes til å hente opp avfall fra sjøbunnen.

 

Se filmen om oppryddingen her

Pressealbum her