Det nye tilskuddet av betongbiler med ladbar batteridrevet trommel gir en betydelig effekt i reduksjonen av CO2. Det er også støyreduserende på byggeplass.
Lanseringen fant sted torsdag morgen foran Rådhuset med ordfører Marianne Borgen tilstede.
— Oslo har veldig ambisiøse klimamål. Vi ønsker å være verdens første utslippsfrie by allerede i 2030. Det er ikke lenge til. Da trenger vi samarbeid med næringslivet. Jeg er veldig glad for de nye betongbilene med batteridrevne tromler. Det trenger Oslo kommune og det trenger Oslo havn for at vi skal nå klimamålene våre.
Økte miljøkrav
Bilene har batterikapasitet til å frakte og levere betong en hel arbeidsdag på kun én lading av batteripakkene til trommeldriften.
Vi er en stor kommune som de neste årene vil bruke ti milliarder kroner på bygg- og anleggsvirksomhet. Som bestiller er det viktig for oss å stille krav til de som leverer tjenester til oss. Vi kommer til å øke kravene i årene som kommer til at det skal være utslippsfrie maskiner og anleggsvirksomhet i Oslo kommune.
Nord-Europas største
Jeg vil takke Oslo Havn for tilrettelegging av ladestasjoner og tilgang på biodrivstoff for de nye bilene og det gode samarbeidet vi har på miljøsiden.
På Sjursøya i Oslo har Unicon Nord-Europas største ferdigbetongfabrikk.
Nå er det ikke bare prat lenger, nå er det praksis. Miljøkravene Oslo kommune stiller i anskaffelsene sine gir resultater. Markedet finner løsninger. Nå er den trommelen som inneholder kortreist betong fra Sjursøya til byggeplasser i Oslo elektrisk. Det er første skritt på veien til å bli utslippsfri.
Ivrig ordfører
Jeg har alltid hatt lyst til å sitte i en betongbil, utbrøt ordfører Borgen begeistret mot slutten av seansen.
Bileier Johnny Teigen tok henne gladelig om bord.
Borgen var interessert i hvordan jeg opererte bilen. Speilene mine er jo kamera og vi har ekstra ryggekamera. Vi kjører på biodiesel konstant. Denne bilen vil ikke lage mye støy. Vi kan stoppe motoren og fortsette å jobbe med trommelen.