- Terminaltraktoren vi har testet har prestert over forventningene. Maskinen vil være tilbake i test i starten av januar. Vi forventer at vinter-testene også skal gå fint, men er spent på eventuelt effekttap og rekkevidde når temperaturen synker, sier Lars-Martin Vikor, daglig leder hos Maritime Truck.
Bjørn Engelsen, terminaldirektør hos Yilport Oslo er også positiv til testene så langt.
- Maritime Truck har kjørt fulle skift uten å måtte lade. Effektiviteten er tilfredsstillende i sommerperioden. Vår forventning til vinter-testene er at terminaltraktorene ikke må lade underveis i skiftet, sier Engelsen.
Elektrisk kjede
I forbindelse med losseoperasjoner løfter sjøkraner containere av containerskipene. Terminaltraktorer frakter deretter containerne bort til containerstablene, hvor RTG-kraner og reach-stackere stabler og organiserer containerne i høyden.
Alt vertikalt utstyr hos Yilport Oslo - sjøkraner (STS-kraner) og RTG-kraner - er elektrisk og en del av Oslo Havns investeringer. Mens de store, vertikale kranene alltid er koblet til strøm, har de mobile terminaltraktorene og reach stackerne hittil vært dieseldrevne.
Innføring av både nullutslipps terminaltraktorer og reachstackere er en viktig forutsetning for å nå Oslo Havns ambisiøse mål om å bli utslippsfrie på land i løpet av 2025.
Maritime Truck har avtale om å levere alle terminaltraktortjenester til Yilport Oslo. De leverer terminaltraktorer stykkvis på timesbasis.
- Vi er forpliktet til å redusere utslippene våre og ser på elektriske terminaltraktorer som en viktig del av denne strategien. For å nå målene i Oslo havns nullutslippsplan må både terminaltraktorer og reachstackere bli utslippsfrie, sier Jens Eirik Hagen, fagsjef for energiomstilling i Oslo Havn.
To års leveringstid
Det er nok ikke realistisk at hele operasjonen vil være utslippsfri i løpet av 2025, men store deler vil kunne gjøres utslippsfritt. Dette henger litt sammen med leveringstider på maskinene. Det er fortsatt lang leveringstid, opptil to år etter bestilling, sier Lars-Martin Vikor.
Maritime Truck har tretten dieseldrevne terminaltraktorer i bruk hos Yilport på Sjursøya. Selskapet opplyser at disse har et dieselforbruk på 180.000 liter i året.
- Dette en overkapasitet. Vi får tre elektriske maskiner levert i august 2025 og tre til i desember 2025 eller januar 2026. De siste seks er planlagt levert sommeren 2026. Vi vil på det tidspunktet kun ha elektriske maskiner. Dette er forbeholdt at det økonomiske aspektet løses. En elektrisk modell koster nesten tre ganger så mye som den samme modellen i diesel. På den annen side er vedlikeholdskostnadene lavere. Vi er spent på om dette er noe kundene ønsker å betale for og er forberedt på at prosessen med omstilling kan ta lenger tid, sier Vikor.
Nullutslippsplan
Oslo Havn er tydelige på at selskaper som ønsker å drive virksomhet i havnen i fremtiden må være utslippsfrie.
- Hoved-pådriveren er Oslo Havns nullutslippsplan. I Maritime Truck ønsker vi å bidra og har hele tiden investert i mer miljøvennlig utstyr. Vi er til syvende og sist avhengig av andre aktører og at dette er noe kundene ønsker å betale for i fremtiden, sier Vikor.
12 timer rekkevidde
Terminaltraktorene er produsert av Terberg, en nederlandsk maskinprodusent.
- Det finnes også andre elektriske terminaltraktorer på markedet, for eksempel fra Kalmar og en rekke kinesiske produsenter. Vi har hatt et samarbeid med Terberg i nærmere tjue år og føler oss komfortable med at dette er den beste løsningen for oss. Dette er også fjerde generasjon Terberg EV, så modellen er godt testet.
Terberg EV er utstyrt med en batteripakke på 222 kW og opererer på et 660 V system, som skal bidra til hurtiglading. Ladekapasiteten er opptil 150 kW. Maskinen har 272 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 4500 Nm. Den oppgitte rekkevidden under optimale forhold er 12 timer.
Lading i havna
Under testperioden benyttet Maritime Truck en liten 40 kW lader inne på terminalområdet.
- Vi testet også hurtigladestasjonen på Grønlia (300 kW) og fikk ladet fra 20-80% på cirka tretti minutter. For å gjennomføre omstillingen er vi avhengige av ladepunkter i direkte nærhet av pauselokaler. Sjåførene har pause hver fjerde time. Vi må kunne sette maskinene til lading i pausene. Det vil kreve at det er ni ladere tilgjengelig inne på containerterminalen, sier Vikor.
(Les om ladestasjonen på Grønlia her: Oslo Havn - Tungtransporten fikk den største offentlige ladestasjonen)
Oslo Havn har ansvaret for å bygge ladeinfrastrukturen i Sydhavna.
- Vi setter nå opp seksten ladestasjoner for tunge kjøretøy i tillegg til to ladeskinner ved Ekeberghallene, på utsiden av containerterminalen. Det er greit for nattlading, men Maritime Truck og Yilport Oslo ønsker også å ha lademulighet inne på containerterminalen ved hovedkontoret. Oslo Havn har gjort flere studier på ladeinfrastruktur inne på containerterminalen. Vi vurderer både trådløse og konduktive ladeløsninger. Det vil på sikt gjøre det mulig å lade samtidig mens man venter på containere og minimere tiden man bruker på lading. Vi skal levere nødvendig ladeinfrastruktur til terminaltraktorer og reach-stackere i tide, sier Jens Eirik Hagen i Oslo Havn.
Pressealbum her