Oslo Havn logo Oslo Kommune
Vi trenger mer standardisering og mindre silotenking

Vi trenger mer standardisering og mindre silotenking

Logistikkløsninger mellom luftfart, jernbane og havn krever bedre samhandling. Resultatet for vareeiere kan bli billigere og mer effektiv logistikk. Sentrale aktører ser på hvordan digital infrastruktur kan bidra.

PUBLISERT: 17.09.24

- Vi trenger en mer effektiv logistikkjede, og bedre samhandling mellom luftfart, jernbane og havn, sier Lars Fredrik Gyland, avdelingsdirektør i Kartverket, Hege Berg Thurmann, avdelingsdirektør i Oslo Havn og Malène Peterson, prosjektleder i Norkart. Foto: Iver Daaland Åse

Varetransporten må bli mer A4. Over 200 tusen tonn med gods og varer går igjennom Oslo lufthavn i året. Mesteparten kommer med lastebiler inn til lufthavnen. Men hva skal til for å gjøre reisen fra avsender til mottaker så effektiv som mulig?

På initiativ fra Oslo Havn, Sintef, og Kartverket ble aktører fra både jernbane, luftfart og sjøfarten samlet 12. September på Gardermoen. Formålet var å diskutere digitale infrastrukturer og økosystem innenfor samferdselsektoren gjennom prosjektet “digital havn.”

Standardisering på tvers av transportbransjen 

Hver for seg har både luftfarten, sjøfarten, og jernbanen sine egne standardiseringer, systemer for felles forståelse av konsepter for å effektivisere og trygge drift, på tvers av landegrenser og regioner. Nå er spørsmålet hvordan man kan koble det beste fra disse standardene sammen for å bygge hverandre opp, skape gode løsninger, og grønnere utvikling. Det tror prosjekteier for digital havn prosjektet Hege Berg Thurmann at et slikt møte kan bidra til å finne løsninger på.

- Sektorene har like utfordringer, og noe er ulikt, dette er det interessant å se nærmere på. Igjennom samtalene får vi bekreftet at standardisering og deling av data er viktig. Om vi skal forbedre samarbeidet mellom sektorene krever det en innsats fra hver sektor, selv om gevinsten i det store bildet ligger lenger ute i logistikk-kjeden.  

Viktigheten av data og standardisering 

Dette var også gjennomgående tematikk hos flere av aktørene på fagdagen, hvor nøkkelpoenger som trekkes frem er «å snakke felles språk» og å bryte ned den tradisjonelle silo-tenkningen som man er vant til å se i næringslivet. Kobler man da på nye felles data, som sted og tidsbasert informasjon, sammen med en bredde av annen logistikkinfo kan man med samarbeid på tvers av bransjene nå en mer effektivisert verdikjede fra a til å. For å få til dette mener Thurmann at man trenger konkrete tiltak.  

Bildet av Hege Berg Thurmann, FDVU - direktør i Oslo Havn
Standardisering og deling av data er viktig. Hver sektor må ta ansvar og bidra til å fjerne siloene, sier Hege Berg Thurmann, avdelingsdirektør i Oslo Havn. Foto: Iver Daaland Åse 

 

-  For å få til dette må det noen rammebetingelser på plass, med føringer igjennom blant annet NTP og andre midler som skaper gode forutsetninger for å gjennomføre større endringer i bransjene. 

Viktig å se fremover 

Andre som var med og arrangerte samlingen var Sintef Ocean ved seniorforsker Kay Endre Fjørtoft. Han tror også at å arrangere en slik dag kan bidra til positiv utvikling for bransjene, og nye måter å tenke framover sammen på.

– I felleskap kan vi se på utfordringer, men også diskutere oss frem til løsninger på ulike utfordringer innenfor dataflyt i samferdselssektoren. Vi er der for å stimulere til mer samhandling slik at vi går fremover og ikke bakover, sier Fjørtoft.

Å samle så mange fra de forskjellige næringene gir rom for å diskutere konkrete problemstillinger for det vi omtaler som intermodal transport, særlig transportmessige knutepunkt kan fungere som et nav i verdikjeden. Vi må i større grad tenke transportsystemet, ikke bare fokusere på bilen og båten men heller se på hvordan de samhandler for å oppnå en effekt. Et knutepunkt er i så måte et viktig bindeledd.