Oslo Havn logo Oslo Kommune

En ny by i byen

Ti minutters gange fra Rådhuset skal det bygges en ny by. Slik ønsker vi at den nye byen på Filipstad skal bli.

I planene for Fjorbyen skal Filipstad utvikles til bolig-, nærings- og rekreasjonsområder, men den konkrete utbyggingsplanen er ikke vedtatt. Oslo Havn KF og Rom Eiendom AS er de største grunneierne på Filipstad. Derfor har vi laget et eget forslag til hvordan den tidligere containerhavnen kan utvikles til en helt ny bydel. Vår visjon er at Filipstad skal bli som en by i byen. Her skal folk kunne bo, jobbe og kose seg uten å være avhengig av bil. Filipstad skal bidra til å gjøre Oslo til en grønnere by og bli et forbilde for bærekraftig byutvikling.

I denne brosjyren ser du vårt forslag presentert i grove trekk. Detaljene i våre forslag som nå er ute på høring finner du nederst i denne artikkelen.

Kan realiseres
Det finnes flere forslag til hvordan Filipstad kan bygges ut. En viktig grunn til å velge Oslo Havns og Rom Eiendoms forslag, er at det kan realiseres uavhengig av når E18 blir lagt i tunnel. Det betyr at Oslos befolkning kan få sin fjordby – uansett når tunnelen kommer. Vårt forslag til fergeterminal på Hjortnes er økonomisk bærekraftig og koster rundt halvparten av alternativene. Samtidig sikrer vårt forslag at fergene kan legge til kai på Hjortnes også mens utbyggingen pågår. Det sikrer viktige inntekter for byen vår. 

Stort område
Filipstad strekker seg fra fergeterminalen i Hjortnes i vest til Hans Jægers kvartal øst. Vi ønsker å konsentrere næringsbyggene rundt fergeterminalen, mot E18 og i Hans Jægers kvartal som ligger helt inn til Tjuvholmen.

De fleste boligene er samlet i midten – mest mulig skjermet for støy og forurensning.

Park og bad
Helt ytterst på Filipstad kommer en 42 mål stor park. Her håper vi det blir et mylder av liv fra morgen til kveld. Her blir det også et sjøbad hvor du kan stupe rett ut i rent saltvann fra fjorden.

Vi foreslår også en stor skole med tre parallellklasser og opptil 840 elever rett ved siden av denne parken. De vil få denne parken som en del av sin utvidede skolegård.

Havnepromenade
Havnepromenaden blir hovedpulsåren gjennom Fjordbyen. På Filipstad ønsker vi at seilskuter og charterbåter skulle kunne legge til kai. Slik vil turen langs Havnepromenaden også minne oss om at Oslo er en viktig kystby.

Kaféer, uterestauranter og en benk i sola vil det også bli på Havnepromenaden – her skal det være noe for alle.

Mye grønt og åpne plasser
Sju plasser og allmenninger skal få sin egen identitet ved hjelp av kunst, beplantning og aktiviteter. Det er på de lokale torgene at folk vil møtes. Her blir det butikker, kaféer og møteplasser som gjør at man får dekket alle sine behov i nærheten av der folk bor. En klarer seg fint uten bil på Filipstad.

Kort vei til alt
”Kort vei til alt” er en klisjé i boligannonsene. På Filipstad blir det faktisk slik. Vi vil bygge 2.250 nye leiligheter på Filipstad, en god blanding av små og store leiligheter slik at både barnefamilier, single og par kan finne noe som passer for dem.

Grønn framtid
Det er gående og syklende som skal prioriteres på Filipstad. Den nye byen skal bidra til at Oslo blir en grønnere by og vi har store miljøambisjoner for utbyggingen her. Vi ønsker passivhus som trenger 72 prosent mindre energi enn tradisjonelle hus og Filipstad skal være mest mulig selvforsynt med energi.

Cruise og turisme
1,2 millioner passasjerer tok i fjor sjøveien mellom Oslo og Kiel. Vi vil legge til rette for at flere turister kan komme til Norge med båt. Et 33 etasjers høyt hotell ved fergeterminalen på Hjortnes kan bli Oslos nye landemerke. Sammen med et nytt konferansesenter kan det huse store internasjonale konferanser. Vi ønsker også å bygge ut en ny pir som gir plass til et nytt cruiseskip og en yacht.

Næringsbygg
En by må også ha arbeidsplasser, utvikling og vekst. Hans Jægers kvartal blir en naturlig utvidelse av forretningsdistriktet på Aker Brygge og Tjuvholmen. Det er miljøvennlig å legge til rette for arbeidsplasser nær kollketivknutepunkt, og fra Hans Jægers kvartal er det bare ti minutters gange til Nationaltheatret stasjon. Her vil vi ha mange butikker og restauranter på gateplan – slik at det blir liv her hele døgnet.

Signalbygg
Den ytterste tomta i Hans Jægers kvartal ønsker vi å sette av til et hovedkontor eller en institusjon. Her vil vi ha det bygget ”alle” snakker om, som det beste av norske og internasjonale arkitekter vil kjempe om å få tegne.

Flere forslag
De andre forslagene for Filpstad finner du på Plan- og bygningsetatens sine hjemmesider. Forslagene er nå sendt ut på høring til alle relevante parter.

Den offentlige høringen avsluttes 26. mars. Til syvende og sist er det politikerne i Oslo bystyre som skal avgjøre hvordan utbyggingen på Filipstad vil skje.

Grunneiernes forslag:

Grunneiernes innspill til områdereguleringen

Oslo Havn KFs forslag til detaljregulering for Hans Jægers Kvartal:

Faktaark Hans Jægers Kvartal

Saksfremstilling Hans Jægers Kvartal

Reguleringsbestemmelser Hans Jægers Kvartal

Plankart Hans Jægers Kvartal

Illustrasjonsplan Hans Jægers Kvartal

Oslo Havn KFs forslag til detaljregulering for fergeterminal på Hjortnes:

Faktaark fergeterminal på Hjortnes

Saksfremstilling fergeterminal på Hjortnes

Reguleringsbestemmelser Hjortnes

Plankart fergeterminal på Hjortnes

Illustrasjonsplan fergterminal på Hjortnes