Oslo Havn logo Oslo Kommune

Fra kysttrafikk til folkeliv

En gang var Tjuvholmen et sted for henrettelser og skumle typer, men i dag er bydelen et mylder av resturanter, leiligheter, kunst og folkeliv.

Byutviklingen av Tjuvholmen startet i 2005, og høsten 2007 flyttet de første kjøperne inn. Tjuvholmen stod ferdig utbygd i 2014.

Selve planen for utbyggingen er utformet av Niels Torp, en av landets mest anerkjente arkitekter, også internasjonalt. Utbygger er Tjuvholmen KS, som eies av Selvaag (60 %) og Aspelin Ramm (40 %). Området består av omlag to tredjedeler boliger og resten næringslokaler.

Kunst er kjernen
Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst er en viktig del av Tjuvholmen. Bygget er tegnet av den verdensberømte italienske arkitekten Renzo Piano og sto ferdig i august 2012. Prislappen på utbyggingen var omlag 650 millioner kroner. 

Museet har hele 4.200 kvadratmeter til å vise kunst av blant andre Andy Warhol, Damien Hirst og Jeff Koons. 

Renzo Piano er kjent for blant annet Centre Pompidou i Paris, men har også designet utkikkstårn, skulpturpark, broer og kanaler på Tjuvholmen. Tjuvholmen skulpturpark er plassert rundt Renzo Pianos museumsbygning.  Parken er utviklet i samarbeid med det kjente kunstsenteret Louisiana utenfor København.

Fra utsiktstårnet Tjuvtitten kan du se byen fra 360 graders utsikt.  I sommermånedene kan man ta heisen opp og nyte panoramautsikten fra 54 m.o.h.

Hotellet The Thief er et av byens mest ekslusive og er utsmykket med moderne kunst.

Unik konseptkonkurranse - Oslo Havns gave til byen
Tjuvholmen ble solgt fra Oslo Havn KF til utbygger Selvaag / Asplin Ramm i 2003. Salget markerte startskuddet for Fjordbyen og var et resultat av en unik konseptkonkurranse i 2002, der investorer og arkitekter sammen jobbet frem forslag til utvikling av området.   

Oslo bystyre valgte 18. desember 2002 Selvaag Gruppen As, Aspelin-Ramm Gruppen As og arkitekt Niels Torps forslag "Utsyn" som byutviklingsprosjektet for Tjuvholmen.

Salgsavtalen var på 886 millioner kroner. Mens 456 millioner ble betalt med penger, ble 430 millioner av salgssummen øremerket til gaver til byen - nemlig kunstmuseét, skulpturparken, badestranda og utkikkstårnet.

Salget av Tjuvholmen skapte de økonomiske vilkårene for moderniseringen av den nye godshavna i Sydhavna. Det Oslo Havn KF har tjent på salget, er brukt for å utvikle en moderne og arealeffektiv havn i området rundt Sjursøya.

Historikk: Rettersted og tjuvpakk
Kysttrafikken holdt i mange år til på Tjuvholmen, men flyttet over til Kneppeskjærutstikkeren i Sydhavna for å gi plass til byutviklingen i 2005.

Tjuvholmen var opprinnelig en lang, smal bergodde. Stedet skal en gang ha vært tilholdssted for tjuvpakk og drukkenbolter, derav navnet. Tjuvholmen skal også ha vært benyttet som rettersted.  

Havnevesenet kjøpte Tjuvholmen i 1915. I mange år var et stort skur med en rampe på området som ble brukt til å fylle lektere med søppel som skulle til Langøyene. Etter andre verdenskrig ble skuret revet og området bygget ut for Fred. Olsens Nordsjøtrafikk. 

Terminalen var ferdig bygget i 1955. På 1960-tallet ble området for lite og Akers Mekaniske overtok området til bruk som utrustningskai i forbindelse med bygging av oljeplattformer.

Nå derimot, er det en travel og spennende del av storbyen som til enhver tid er fylt med både unge og gamle som er ute for å nyte fjordluften.