Oslo Havn logo Oslo Kommune

To topp moderne, stillegående kraner på plass i Oslo

Containerkranene til Norges største containerhavn ankom sjøveien til Sjursøya 23. september.

De nye kranene skal stå på Norges største containerterminal som nå bygges på Sjursøya. Oslo er en bynær havn og Oslo Havn KF er opptatt av å ta i bruk nyeste teknologi for å sikre lavest mulig støy fra kranene. De nye containerkranene er blant verdens mest moderne elektriske, stillegående nullutslippskraner. Kranene, produsert i Finland ble fraktet sjøveien til Oslo på en lekter dratt av taubåten Kraft.

Se NRK Østlandssendingens webreportasje om de nye kranene - med video.

Tilpasset omgivelsene
De to nye kranene er malt for å passe inn i landskapet.

Oslo Havn legger vekt på estetikk når vi bygger havna slik at den blir helhetlig og harmonisk. Oslo Havn har fått hjelp fra arkitekt og kunstner Mette L'Orange til å fargesette de nye kranene. Kranene er godt synlige, men er malt i en blå- turkis farge for være tilpasset omkringliggende natur, himmel og bygninger. Flere overganger i de malte flatene er ment å bryte ned målestokken, og dermed visuelt minske størrelsen på kranene, men samtidig gi et spennende uttrykk.

Stor kapasitet
Kranene har kapasitet til å løfte to 20 fots containere samtidig, såkalt twin-lift operation, og har en løftekapasitet på 64 tonn og en bom på 40 meter som kan håndtere fartøy med 14 containere i bredden.

Fakta om de nye containerkranene:
* To av verdens mest moderne, stillegående nullutslippskraner
* Produsert i Hanko, Finland av Konecranes Finland Corporation Oy
* Kranene har noe større kapasitet enn dagens kraner og er beregnet både for singel og twinlift.
* Vekt ca. 900 tonn
* Kranene er ca. 45 meter høye til kranarm (ca 90 meter med løftet arm)
* Maks løftehøyde blir 33 meter, og de tar skip med opptil 14 containere i bredden. Maks løftekapasitet er 85 tonn på tungløftkrok.
* Kranene skal avløse Oslo Havns eldste containerkraner (STS-kraner).
* Kranene er kjøpt inn av Oslo Havn KF, men skal operativt driftes av Yilport som er containerterminaloperatør i Oslo.
* Pris – ca. 70 millioner pr kran

På den nye terminalen som bygges på Sjursøya skal det være i alt fire containerkraner og 12 stablekraner.

Oslo Havn har også kjøpt åtte nye elektriske stablekraner som går på gummihjul. Åkene er også elektriske slik at de støyer mindre. De er blant blant verdens mest avanserte og er de første RTG- kraner som bruke semi-automatisk posisjonering, ved hjelp av datasystemet Terminal Logistic System.

Bilde: De nye kranene kom sjøveien til Oslo tidlig på morgenen. Foto: Øyvind Martinsen

Nye kraner på plass ved Sjursøya 490 pix