Billedkavalkade fra 2017
2017 har vært et år med store og små hendelser, her får du noen smakebiter fra året.
Siste reis for gamle containerkraner - til gjenvinning
To av containerkranene som siden 80- tallet hadde losset- og lastet containere på Ormsund og Sjursøya ble hugget opp til gjenvinning i februar 2017.
Det var ikke få tonn med kran som måtte demonteres. Hver kran veide 700 tonn. Krandelene ble skipet ut med båt fra gjenvinningsterminalen på Grønlia til smelteverket Celca i Mo i Rana, for omsmelting og gjenbruk i armeringsstål og andre stålprodukter. 99 % av kranene ble gjenbrukt.
Demontering av containerkran på Sjursøya ved hjelp av flytekran. Foto: Øyvind Martinsen
Møt havnas kaireperatører
I Oslo havn er det 10 kilometer kai som må vedlikeholdes. Møt dem som hver dag sørger for at kaiene i havna er sikre og i god stand.
Les intervjuet av Bjørn Arild Hansen og Leif Kvam som har fikset kaier i havna i over 30 år. Se også video fra livet på tømmermannspram 31.
Tømmermannspram 31 utenfor kornsiloen på Vippetangen. Herfra ble den karakteristiske blokkmurskaia vedlikeholdt. Foto: Trude Thingelstad
Oslos havnehistorie mellom permene
Oslo havn har vært i kontinuerlig endring fra havna ble etablert. Oslo havns historie er samlet i to bøker som beskriver utviklingen i Norges største havn, med et rikt bildemateriale.
Roger Schjerva, styreleder i Oslo Havn omkranset av tidligere havnedirektør, Anne Sigrid Hamran og eiendomsdirektør Åsa Nes, da boka ble lansert i mai 2017. Foto: Andrè Hagen
Samferdselsministeren åpnet "nye" Oslofjorden
Oslo har Norges mest trafikkerte gods- og passasjerhavn. I tillegg har indre Oslofjord høy tetthet av fritidsbåter. 11. mai 2017 åpnet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen en "ny" utbedret innseiling til Oslo. Kystverket har siden 2015 utdypet og merket om skipsleia fra Drøbak til Oslo for en tryggere og mer effektiv innseiling.
– Med dette er riksveg 1, sjøvegen, gjort enda mer tilgjengelig for større skip, med tryggere ferdsel for både private og næringslivet. Det er viktig, for næringstrafikken går med stadig større og mer dyptgående fartøy med økt kapasitet. Da må vi legge til rette for det med god og trygg innseiling til havnene, fastslo Solvik-Olsen under åpningen.
Utbedringen av innseilingen til Oslo, i regi av Kystverket har fjernet 24 små grunner fra Drøbak og indre Oslofjord, økt dybden i hovedfartsåra fra 11 til 14 meter, og nymerket og fornyet navigasjonsinstallasjoner.
Ingvar M. Mathisen ny havnedirektør
Ingvar M. Mathisen ble ansatt som ny havnedirektør 15. juni, og startet opp 15. august 2017.
Vi ser mange muligheter for fremtiden, og jeg gleder meg til å utvikle havna videre sammen med de ansatte, kundene, byen og samarbeidspartnere i inn- og utland, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.
Litt våt, men vellykket Havnelangs
Noen regnbyger til tross, tusenvis av mennesker vandret Havnelangs søndag 11. juni. Takk til aktørene i havna som var med, og alle store og små som tok turen og bidro til å lage en folkefest i havna.
Det er bare å sette av datoen 3. juni 2018 - da inviterer vi for sjuende gang byens befolkning til å bli bedre kjent med det mangfoldige livet i havna og på havnepromenaden.
Oslo Havn inviterer igjen byens befolkning til å gå havnelangs 3. juni neste år. Foto: Trude Thingelstad

Fisketorget åpnet
Oslos nye fisketorg ble åpnet 21. august. Med det har byen fått et flott arkitektonisk bygg foran byens rådhus, som skal være et utsalgssted og møteplass for sjømat.
Byens nye fisketorg. Foto: Trude Thingelstad
Roser Oslo Havns miljøarbeid
Fornyet sertifikat for god miljøledelse viser at Oslo Havn holder høy miljøstandard. Virksomheten fikk fornyet godkjenning etter miljøstandarden ISO 14001:2004 av Teknologisk Institutt i september.
- Vi har gjennomgått alle deler av virksomheten for å redusere utslipp til luft og vann. Vi holder havna ren og ryddig. Vi sørger for miljøvennlig og effektiv frakt av gods sjøveien til Oslo og Østlandsområdet, fremfor mindre klimavennlig veitransport. For meg er det viktig at havna er en sentral del av byens klimasatsing og det grønne skiftet, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.
Oslo Havn var første miljøsertifiserte havn i Norge, og har vært ISO 14001 sertifisert siden 2001. Havna har også lagt grunnlaget for å bli oppgradert etter den nye standarden 14001:2015.
Satser på miljø. Havna er en viktig del av byens klimasatsing. Foto: Terje Løchen
Kom til finalen i europeisk havnepris
Oslo Havn kom til finalen, og var nær ved å vinne en europeisk havnepris for sitt bidrag til havnepromenaden. Det var den eurpoeiske havneoorganisasjonen ESPO som kåret de beste prosjektene som integrerer havn og kultur.
Oslo Havn bidrar til havnepromenaden. Sittemøblene i tre på Akershusstranda ble laget i 2016. Foto: Ivan Bodey
Veisalt til vinteren
Mange ulike typer varer og gods kommer via Oslo havn. I oktober ble rekordmye veisalt til Oslos veier og fortau losset på Sjursøya.
Dette er den største enkeltlasten med salt til Oslo. Saltet kom fra Torrevieja, opprinnelig en fiskerlandsby utenfor Alicante. Der utvinnes sjøsalt av saltvann fra havet som samles i et naturlig basseng og inndampes.
Flere containere sjøveien til Oslo
Containertrafikken øker til Oslo, og tar markedsandeler fra veitransporten.
Flere varer fraktes den miljøeffektive sjøveien til Oslo. Veksten kommer i Europa- og nærskipstrafikken, som er den lasten som konkurrerer mest med lastebilene. Vi ser også en gledelig økning i eksportcontainere, uttalte trafikkdirektør Einar Marthinussen til Shortsea Shipping i november.
Åpnet unik Rådhusbrygge 2
Den over hundre år gamle brygga foran byens rådhus er restaurert.
- Stor takk til Oslo Havn for at Rådhusbrygge 2 er reabilitert. Det betyr mye for byens befolkning. Bryggene her i Pipervika har et historisk sus. De har vært fylt til trengsel ved mange historiske hendelser, fortalte daværende byråd for næring og eierskap, Geir Lippestad da han offisielt åpnet brygga 23. november.
Totalrehabilitering av den mer enn 100 år gamle brygga er Oslo Havns bidrag til byens nye havnepromenade. Her tilbys romslige oppholdsarealer med benker og eksklusiv utsikt til båtlivet i Pipervika. De orginale steinene er hentet frem, og lagt i det opprinnelige buemønsteret som da brygga ble bygget.
- Vi ønsker at Rådhusbrygge 2 skal bli en attraksjon i seg selv, som trekker folk til brygga for å titte gjennom glassgulvet, studere fisken i sjøen og nyte sjøluften. Det er montert klatrenett, og store lyskastere som vil lyse ned i vannet. Oslo Havn KF vil søke etter en leietager som sammen med oss kan designe bygget på brygga med nytt og spennende innhold, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen. Han er åpen for ulike kreative løsninger. De kan gjerne inkludere servering, kulturelle aktiviteter og en båt ved brygga.
Daværende byråd for næring og eierskap, Geir Lippestad åpnet den nye brygga. Foto: Siv Ellen Omland
Klatrenett og gulv av glass. Herfra kan du nyte sjøluften og få med deg livet i sjøen. Foto: Rolf Rolid