Oslo Havn logo Oslo Kommune

Losse- og lastearbeid i havna

Oslo Havn vil følge ILO - konvensjon 137, og oppfordrer til å avklare implementeringen i Oslo Havn.

Det har den senere tid blitt satt fokus på hvorvidt aktørene i Oslo havn følger ILO-konvensjonen 137.

Oslo Havn KF er opptatt av at havnedriften skal være konkurransedyktig og effektiv, samtidig som havnen skal driftes i tråd med gjeldende regelverk.

Havnestyret behandlet sak om  losse- og lastearbeid i Oslo Havn 15. juni 2017 og fattet følgende vedtak:

1. Oslo havn skal følge ILO-konvensjon 137

2. Oslo Havn KF mener at partene, NHO LT og NTF, sammen må avklare uenighet om hvordan ILO-konvensjon 137 skal forstås og implementeres i Oslo havn.

3. Oslo Havn KF vil ved kunnskap eller ved mistanke om brudd på gjeldende regelverk, varsle relevante tilsynsmyndigheter, og ved behov ta dette opp med egne kunder og aktører i Oslo havn.

4. Dersom rederier benytter sjøfolk på fartøy med bekvemmelighetsflagg for å utføre losse- og lastearbeid i havna skjer dette trolig på et lønnsnivå som skaper uønsket konkurranse med norsk arbeidskraft.
Havnestyret mener dette kan innebære et brudd på gjeldende regelverk som kan klassifiseres som sosial dumping, og forventer at rederiene unngår en slik praksis.

5. Havnestyret oppfordrer alle med kjennskap til mulige brudd på gjeldende regelverk i hvordan arbeidet skal organiseres til å rapportere dette til Sjøfartsdirektoratet som ansvarlig myndighetsorgan.

6. Havnestyret viser til og støtter NHO LT sitt brev av 6. oktober 2016 der organisasjonen «oppfordrer både NHO LTs medlemmer, og andre aktører i Oslo havn, til å benytte OBF Losse- og Lastekontor».


Det vises forøvrig til Havnestyresak 51/17 som ligger på våre nettsider http://www.oslohavn.no/filestore/PDF/2017/Havnestyresaker/2017-06-15Offentligsakskart.pdf.

Dersom vi får kunnskap om brudd på gjeldende regelverk, vil vi varsle relevante myndigheter, og ved behov ta dette opp med aktørene i havnen.