På snarvisitt i Oslo: Verdens mest miljøvennlige superyacht?
Volpini 2 er verdens første nybygde motoryacht som tilfredsstiller de nye Tier III-kravene fra Den internasjonale skipsfartorganisasjonen (IMO) for å begrense utslipp av NOx. IMO er FNs sjøsikkerhetsorganisasjon.
Tier III-kravene gjelder for båter over fem hundre bruttotonn, bygd etter 1. januar 2016.
For å tilfredsstille Tier III-kravene må NOx-utslippene reduseres med cirka 80% sammenliknet med Tier II-standarden fra 2011.
Tier III omfatter sårbare områder, såkalte Emission Control Areas (ECA), som blant annet inkluderer Nordsjøen.
Langkaia: Kaptein Nathan McFadyen på landgangen på Volpini.
Kaptein McFadyen
Vi har troppet opp på Langkaia for å se om vi kan få snakke med noen om bord på Volpini 2 som kjenner båten godt.
Mannskapet som jobber på dekk er svært imøtekommende og kaller umiddelbart opp kapteinen, Nathan McFadyen, via walkietalkie. Noen minutter senere kommer McFadyen ut for å møte oss. Vi forstår, uten å spørre, at det ikke er aktuelt å komme om bord uten avtale på forhånd.
Men McFadyen, som er fra New Zealand og bosatt i Australia, viser seg å være en svært hyggelig mann. Og han snakker gjerne om de miljømessige sidene ved Volpini 2.
– Vi har noen virkemidler om bord på båten som hjelper oss å redusere våre NOx-utslipp. For vår hovedmotor bruker vi Tier III-systemet. Vi har afterburnere om bord og vi har ureainjeksjon som hjelper oss å redusere NOx-utslippene med 80-85% fra normalt, forteller McFadyen oss.
Hva var det kapteinen nettopp sa? Afterburnere og ureainjeksjon, hva går det ut på?
Volpini 2 benytter seg av den samme teknologien som moderne dieselbiler. Dieseleksosvæske, bestående av en tredjedel urea og to tredjedeler deionisert vann, injiseres i motoren med katalysator og en svært effektiv turbo. Dette reduserer i seg selv NOx-utslippene i stor grad, men så blir restene brent slik at det oppnås hele 80-85% reduksjon.
Hybridsystem
I tillegg til å tilfredsstille Tier III-kravene for utslipp av NOx har Volpini 2 et hybrid batterisystem, som sprer energien rundt på båten. Systemet sørger for å ta vare på energien på best mulig måte.
– For øyeblikket kjører vi et hybridsystem for generatorene våre. Istedenfor å starte to eller tre generatorer for å få energi til båten, kan vi kanskje klare oss med bare én generator og kjøre på batterier i tillegg. Særlig om natten og hvis vi ikke har gjester om bord. Da kan vi benytte oss av hybridteknologien for å spare bruken av dieselgeneratorer.
McFadyen mener det er en selvfølge å ta miljøhensyn.
– Jeg ser mye plast og søppel der ute på sjøen, mer enn tidligere. Det er vår plikt på en båt som denne å gjøre det vi kan for å redusere utslippene, siden vi har ressursene til det.
Økonomiske fordeler
I tillegg til de miljømessige besparelsene bidrar de to systemene også til betydelige økonomiske besparelser.
– Her i Norge sparer vi mye i avgifter på å ha lave NOx-utslipp. I tillegg til at vi sparer rundt hundre tusen dollar i året på drivstoff, sier McFadyen.
Volpini 2 har i sommer besøkt Ålesund og vestlandsfjordene før hun kom til Oslo på onsdag. Fredag morgen reiste hun videre mot Sverige, Danmark og etterhvert Baltikum. Eieren av Volpini 2 er en australsk forretningsmann.
Fakta Volpini 2
- Kaptein: Nathan McFadyen
- Mannskap: 12 + kaptein.
- Årsmodell: 2018
- Verft: Amels, (Nederland)
- Vekt: 970 tonn
- Lenge: 57,7 meter
- Maks hastighet: 15,5 knop.
- Design interiør: Reymond Langton
- Design eksteriør: Tim Heywood