Oslo Havn er en offentlig havn som er åpen hele året med mottaksplikt i henhold til havne- og farvannsloven. Havna mottar 50-70 skip ukentlig.
Passasjerer og cruisetrafikk er sentralt plassert i byen, mens godstrafikken samles i Sydhavna.
Havnevirksomheten skal følge gjeldende lover og forskrifter om støy.
Støyregler
Havnens støybegrensning følger retningslinjene T-1442.
Støy og havneaktivitet beregnes i omfattende modeller der blant annet høyde på bygg og topografi er hensyntatt. Støy beregnes med et gjennomsnitt for hele året.
Støy fra havnevirksomheten
Oslo Havn KF rapporterer støy fra havna, som inkluderes i Oslo kommunes beregninger sammen med data fra Sporveien, Bane Nor, Oslo kommune og Statens Vegvesen. Dette danner grunnlaget for kommunens handlingsplan mot støy 2024-2029. Denne vil legges ut til høring før sommeren 2025.
Kartlegging viser at gjennomsnittlig støynivå fra havnen ikke går utover havnearealene.
Støysonekartet viser ulike soner med støy, modellert i samarbeid med kommunen i tråd med T-1442 og byens arealplanlegging.
Fig.3. Støy fra havnevirksomhet ved Oslo Havn, 2021 (Lden,gjennomsnittlig støynivå i døgnet)
Støyarbeid i Oslo Havn
Støy fra havnedrift kan komme fra skip som legger til kai, lemmer som slår, lasting og lossing med hjullaster, og generell trafikkstøy. Oslo Havn jobber aktivt for å begrense støybelastningen fra havna i samarbeid med aktørene som opererer i Oslo havn, naboer og egne ansatte.
Oslo Havn:
- jobber forebyggende og bidrar til høy bevissthet om støy fra egen virksomhet.
- leier støymåler og fortsetter å overvåke støy fra havnedriften.
- følger opp klager og evaluerer mulige tiltak i samarbeid med kundene i havna.
- har dialogen med kunder som kan sikre gjennomføring av tiltak ved behov.
- bidrar til at høy havneaktivitet samles i kjernetiden mellom kl. 07-19.00.
- bidrar til så lite støy som mulig på natt mellom kl. 23-07.00.
Støymåler og støyskjema
Oslo Havn har en støymåler i Sydhavna som registerer støy over 60 dB. Slik kan Oslo Havn i samarbeid med støyrådgiver følge opp spesifikke aktiviteter.
Støymåleren gir løpende informasjon om hvor eventuelle støykilder kommer fra, type aktivitet og til hvilket tidspunkt. Det gir kunnskap til arbeidet med å finne mulige tiltak i samarbeid med aktørene i havna.
Tilbakemeldinger fra naboer og publikum registreres og mottas via støyskjema på www.oslohavn.no. Tilbakemeldinger fra naboer og publikum er nyttig.
Oslo Havn bygger buffersoner
Avstand og skjerming er avgjørende for hvor plagsomt man opplever støyen. Oslo Havn har bygget to av tre buffersoner rundt Sydhavna som gir skjerming mellom naboene og havneaktiviteten.
Bekkelagsbadet er en populær buffersone aktivitetspark som er etablert i godt samarbeid med nabolaget. Sjursøya buffersone, ytterst på Sjursøya er en mer visuell skjerming. Denne er fylt ut med stein av ulik størrelse som er bra hummer, fisk og blæretang. Det er plantet stedegne arter og trær som trives.

Arbeider for utslippsfri havnedrift
Som Norges største gods- og passasjerhavn fremmer Oslo Havn miljøvennlig sjøtransport og investerer i utslippsfri infrastruktur.
Havna bidrar til byens klima- og miljømål. Målet er å redusere klimagassutslippene med 85 % innen 2030 og bli utslippsfri på sikt.
Vi samarbeider med aktørene i havna for å redusere utslippene fra skip og transport på land. Elektrifisering vil redusere støy fra havnedriften.
Elektrifisering i Oslo Havn:
Siden 2018: Lading og landstrøm til tunge kjøretøy, terminalutstyr, lokale ferger, cruiseskip, utenriksferger og tørrbulkskip på Sjursøya.
Før 2029: Mål om landstrøm til containerskip, tankskip og karbonskip i Sydhavna.