Oslo Havn skal på sikt bli utslippsfri og er en foregangshavn for utslippsfrie løsninger.
Den elektriske miljøbåten erstatter forgjengeren «Pelikan», som i løpet av 30 års drift fjernet omlag 1500 tonn (1,5 millioner kg) søppel og drivgods fra havna.
Båten kan plukke søppel en hel dag på vannet før batteriet må lades.
Pelikan 2 har en hydraulisk opptakskurv foran med en kapasitet på 350 kg som effektivt plukker søppel fra sjøen.
Gudmoren Tora Elgaas fra Miljøagentene var opptatt av at det om noen år kan være mer plast enn fisk i havet.
- Det er de voksnes ansvar å overlevere friske og sunne fjorder til de neste generasjonene. Det er utrolig bra at Oslo Havn går foran og viser at vi faktisk kan benytte oss av miljøvennlige alternativer, sa Tora Elgsaas, før hun helte alkoholfri champagne med et øsekar på båten under dåpen 27. august 2020.
Innovativt samarbeid
Pelikan 2 er utviklet av Oslo Havn i samarbeid med Grovfjord Mekaniske Verksted. Takket være et innovativt samarbeid mellom fagfolk i havna og et fremoverlent verft, som bygger båter med nullutslippsløsninger, har vi sammen skapt en unik miljøbåt.
Pelikan 2 er helfinansiert av Oslo Havn og kostet 23 millioner kroner.
Pelikan 2 er Oslofjordens nye attraksjon. Video: Oslo Havn / H.K. Riise
Topp moderne utstyr og miljøløsninger
To elektriske fremdriftsmotorer og fire elektriske sidepropeller sørger for fremdriften.
554 kw batterier sørger for at båten er i full arbeidsmodus i 8 - 12 timer. Batteriene lades på to timer.
Båten har to kraner. En dekkskran med gripefunksjon på den ene siden, samt en kran som løfter tyngre gjenstander på den andre siden.
Miljøbåten er bygget i aluminium, er 12 meter lang og 7,5 meter bred. Toppfarten er nesten 10 knop.
Miljøbåten er utstyrt med topp moderne navigasjonsinstrumenter, som forsynes med strøm fra solcellepaneler.
Båten kan styres av èn person, og de fleste funksjoner kan styres fra førerposisjonen. Ni kameraer sørger for god overvåkning.
Dynamisk posisjonering gjør det enkelt for mannskapet å utføre vanskelige operasjoner som krever presis manøvrering, både i strandsonen og i vanskelig tilgjengelige områder.
Gode ergonomiske løsninger er valgt for å gi mannskapet et godt arbeidsmiljø. Førerposisjon er spesialdesignet for god sittestilling og utsikt. Dekk og maskinrom er designet slik at mannskapet kan utføre vedlikehold og inspeksjoner på en behagelig og effektiv måte.