Det er 400 år siden middelalderbyen Oslo brant og den nye byen Christiania ble bygget i Kvadraturen.
For 100 år siden fikk byen tilbake navnet Oslo.
I århundrer har havna vært et sted der drømmer kunne virkeliggjøres.
I denne fotoutstillingen kan du lete etter en drøm i hvert bilde.
Alt starter med en drøm.
Drømmen om å motta varer fra fjerne kyster,
å eksportere varer og skape velstand,
å legge fra kai og utforske verden,
å finne ly i ei trygg havn.
Drømmen om velstand
I årene etter de to verdenskrigene skulle velstanden bygges opp.
Bilder fra Oslo havn på 1940-, 1950- og 1960-tallet:
Gartnerløkka (Utdrag Rudolf Nilsen)
Han lå på alle fire
med fjeset vendt mot jord,
for det var flust med ukrutt, og åkern var så stor.
Og den må slite orntli
som driver på akkord,
og har som mål i livet
å kjøpe seg en Ford.
Drømmen om Amerika
Tusener av nordmenn utvandret til Amerika. De drømte om et rikere liv. Mange sendte penger og varer hjem. Slik fikk drømmen om Amerika næring også for de som ble tilbake.
Oslo Havn holder til i det grønne administrasjonsbygget (Skur 38), opprinnelig bygd som ekspedisjon og lager for Den norske Amerikalinje. Her lå legendariske amerikabåter som DS «Stavangerfjord».
På kaia tok folk farvel med sine kjære. De som var heldige fikk noen ganger oppleve gjensynsgleden.
Her ser du Skur 38 fotografert i 1922 med amerikabåten DS «Stavangerfjord». På det neste bildet ser du MS «Oslofjord» før avgang i 1939.
Begge foto: Anders Beer Wilse/Oslo Museum.
Drømmen om å bli pilot
«Høyt her oppe sitter jeg,
laster varer til store og små.
Jeg drømmer om å bli pilot,
men det er jo ikke så verst
å komme høyt opp i ei kran».
Drømmen om en ny by
«Her skal byen ligge», sa Kong Christian IV. i 1624.
Han grunnla Christiania, kalt opp etter seg selv. Først i 1924 endret Stortinget navnet til Oslo igjen.
Besøk gjerne Kvadraturen, som ble den nye byen bak Akershus festning.
En stor bybrann hadde ødelagt middelalderbyen Oslo på den andre siden av bukta. Folk fikk ikke dra tilbake og gjenoppbygge trebyen. Fremtiden skulle bygges i mur.
Nye kaier ble viktige for velstanden. I 1735 ble Havnekommisjonen opprettet. Nå heter den Oslo Havn KF og er et kommunalt foretak med eget styre.
Over havna kommer det meste av varer som folk trenger.
Alt er i endring
Lars Finholth (f. 1966) har jobbet i Oslo Havn siden 1988.
Han fotograferer de kontinuerlige endringene.
For som han sier:
«Vi må ta vare på fortiden for å skape endringen.
Vi må forstå historien for å skape modernitet.
Først og fremst er menneskene fremtiden.
Det er de som bringer kunnskap og forståelse».
“Jeg ønsker meg....”
By og havn hører sammen.
Oslo Havn bidrar til byutvikling på gamle havneområder. Slik finansieres den moderne havna. Verdens lengste havnepromenade blir enda lengre.
På havnepromenaden møtes folk på restauranter, parker og badesteder. Mange kommer sjøveien og går over landgangen rett til byens pulserende hjerte.
I Oslo-regionen har de fleste mennesker eiendeler som kom sjøveien til den bynære havna. For næringslivet er havna selve pulsen. Drømmen om varer ligger i hver enkelt container, som løftes fra skip med kran i Sydhavna.
Vi må ivareta klima og miljø for å bygge velferd. Skip frakter større volum per tur enn andre transportmidler.
Vi kan gjerne si at varene reiser kollektivt på sjøen. Sjøveien er miljøveien.
Oslo Havn satser på moderne miljøteknologi for å nå klimamålene.
Visjonen er “verdens mest effektive og miljøvennlige havn.”
Inspirasjonen til fotoutstillingen kommer fra dette diktet av Olav H. Hauge:
DET ER DEN DRAUMEN
Det er den draumen me ber på
at noko vedunderleg skal skje,
at det må skje -
at tidi skal opna seg,
at hjarta skal opna seg,
at dører skal opna seg,
at berget skal opna seg,
at kjeldor skal springa -
at draumen skal opna seg,
at me ei morgonstund skal glida inn
på ein våg me ikkje har visst um.
Tekster: Siv Ellen Omland og Hans Kristian Riise.
Takk til Erik Ødemark for historiske bidrag og til Ranjan Thakre for engelsk oversettelse.