Oslo Havn logo Oslo Kommune
Drømmene i havna

Drømmene i havna

Fotoutstillingen «Drømmene i havna» ved Skur 38 på Vippetangen er Oslo Havns bidrag til Oslos byjubileum i 2024.

PUBLISERT: 01.07.24

VÅRLENGT: Hele dagen frakter han varer på kjerra. Endelig et pust av vår og friminutt (mars 1967) Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek.

English

Det er 400 år siden middelalderbyen Oslo brant og den nye byen Christiania ble bygget i Kvadraturen.

For 100 år siden fikk byen tilbake navnet Oslo. 

I århundrer har havna vært et sted der drømmer kunne virkeliggjøres. 

I denne fotoutstillingen kan du lete etter en drøm i hvert bilde. 

Alt starter med en drøm. 

Drømmen om  å motta varer fra fjerne kyster, 

å eksportere varer og skape velstand, 

å legge fra kai og utforske verden,  

å finne ly i ei trygg havn.  

Drømmen om velstand  

I årene etter de to verdenskrigene skulle velstanden bygges opp.  

Bilder fra Oslo havn på 1940-, 1950- og 1960-tallet:     

TRYGT FORTØYD: En ettermiddag i juli 1954.  Gutten i båten befinner seg utenfor Skur 39 (Tollpakkhuset) på Vippetangen. Her var det ekspedisjons- og varelager for rederiet Fred. Olsen & Co. I bakgrunnen utenfor Skur 38, skimtes ett av Fred. Olsens passasjerskip. Det seilte i helårsrute til Newcastle. Skipet kan være MS Braemar eller MS Blenheim. Gods- og passasjerlinjen mellom hovedstaden og Storbritannia startet i 1880. Fred. Olsen & Co overtok ruten i 1904 og holdt den i gang til 1970-årene. Unntaket var avbrudd under første og andre verdenskrig. Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek.

 

HØYT HENGER DE: Nå heter det Aker Brygge, et populært område med restauranter. Tidligere var det skipsverft Akers mekaniske Verksted. Sveveturene i krana i 1950 hadde ikke passert kravene til sikkerhet i dag. 

Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek. 

 

STEMNING:  Stemning på havna i 1949. Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek. 

 

HER FÅR VI NAPP: Det kokte av makrell i august 1946. Kaiene på Vippetangen foran Skur 38 er fortsatt et populært sted å fiske. Makrellen biter ennå. Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek. 

 

ET RÅDHUS MED UTSIKT: Kanskje tenker han “en gang kan jeg fortelle mine barn at Pappa var med og bygde dette Rådhuset.”   Rådhuset ble oppført i årene 1931 – 1950, etter tegninger av arkitektene Arnstein Arneberg og Magnus Poulsson. Maleren Edvard Munch utsmykket Rådhuset. I bakgrunnen ligger Akers mekaniske verksted, der Aker Brygge er i dag. Bildet er tatt i april 1950. Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek. 

 

SOM MÅL I LIVET: Hvem som fikk oppfylt drømmen da denne vakre bilen ble løftet i land i Oslo havn i 1957 vites ikke. Den franske Citroën Traction Avant var ny modell av året, og kom med Fred. Olsens skip, som trafikkerte havnene i Frankrike. På 1950-tallet var det mest positive assosiasjoner forbundet med personbilen. I dag skal privatbilismen begrenses i byen. Foto: Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek.

 

Gartnerløkka (Utdrag Rudolf Nilsen)  

Han lå på alle fire 

med fjeset vendt mot jord, 

for det var flust med ukrutt, og åkern var så stor. 

Og den må slite orntli 

som driver på akkord, 

og har som mål i livet 

å kjøpe seg en Ford. 

Drømmen om Amerika 

Tusener av nordmenn utvandret til Amerika. De drømte om et rikere liv. Mange sendte penger og varer hjem. Slik fikk drømmen om Amerika næring også for de som ble tilbake. 

Oslo Havn holder til i det grønne administrasjonsbygget (Skur 38), opprinnelig bygd som ekspedisjon og lager for Den norske Amerikalinje. Her lå legendariske amerikabåter som DS «Stavangerfjord».  

På kaia tok folk farvel med sine kjære. De som var heldige fikk noen ganger oppleve gjensynsgleden. 

Her ser du Skur 38 fotografert i 1922 med amerikabåten DS «Stavangerfjord». På det neste bildet ser du MS «Oslofjord» før avgang i 1939.

Begge foto: Anders Beer Wilse/Oslo Museum.

UTVANDRING: Om lag en millioner nordmenn utvandret til Nord-Amerika. Med årene vokste ønsket om å etablere et nasjonalt rederi med direkte forbindelse mellom Norge og Amerika. Drømmen ble realisert i 1910 da Den norske Amerikalinje (NAL) ble etablert. Ett av skipene ble kalt “Atlanterhavets dronning.” DS «Stavangerfjord» ble levert i 1918 og var i trafikk til 1964. Her er hun fotografert utenfor S 38 i 1922. Amerikabåtene la til kai i Oslo/Kristiania, Kristiansand, Stavanger og Bergen. Foto: Anders Beer Wilse/Oslo Museum.  

 

PÅ GJENSYN: MS «Oslofjord» legger fra kai i 1939. Mange som vinket farvel på bildet denne dagen mistet trolig kontakten med sine kjære i årene som fulgte. Under 2. verdenskrig ble det slutt på linjefarten over Atlanterhavet og postforbindelsen ble brutt. Skipet var et år gammelt, og den første amerikabåten med svømmebasseng. Det var året før katastrofeåret 1940. Ved krigsutbruddet befant skipet seg i New York, og ble innlemmet i Nortraships flåte som troppetransportskip. Samme år gikk hun på en mine. MS «Oslofjord» er i dag populær blant sportsdykkere. Hun ligger på 12 meters dyp ved South Shields i England. Bildet er tatt fra Skur 44, dit Den norske Amerikalinje flyttet i 1924. Det såkalte Amerikaskuret lå på Utstikker 1 bortenfor siloen, og er nå revet.  Foto: Anders Beer Wilse/Oslo Museum. 

Drømmen om å bli pilot 

«Høyt her oppe sitter jeg,  

laster varer til store og små.  

Jeg drømmer om å bli pilot,  

men det er jo ikke så verst 

å komme høyt opp i ei kran».  

 

KRANFØRER I 30 ÅR: Ranmod Solland var kranfører i Oslo Havn i 30 år. Han kjørte kranene utenfor bygget, som i dag huser Oslo Havns administrasjon. Foto: Ranmod Solland (1970-1975).

 

Drømmen om en ny by  

«Her skal byen ligge», sa Kong Christian IV. i 1624.

Han grunnla Christiania, kalt opp etter seg selv. Først i 1924 endret Stortinget navnet til Oslo igjen.   

Besøk gjerne Kvadraturen, som ble den nye byen bak Akershus festning.

En stor bybrann hadde ødelagt middelalderbyen Oslo på den andre siden av bukta. Folk fikk ikke dra tilbake og gjenoppbygge trebyen. Fremtiden skulle bygges i mur.  

Nye kaier ble viktige for velstanden. I 1735 ble Havnekommisjonen opprettet. Nå heter den Oslo Havn KF og er et kommunalt foretak med eget styre.  

Over havna kommer det meste av varer som folk trenger. 

1699: Christiania sett fra Ekeberg 1699. Maleri av Jacob Coning (Nasjonalmuseet).

 

Alt er i endring  

Lars Finholth (f. 1966) har jobbet i Oslo Havn siden 1988.

Han fotograferer de kontinuerlige endringene.  

For som han sier:

«Vi må ta vare på fortiden for å skape endringen.

Vi må forstå historien for å skape modernitet.

Først og fremst er menneskene fremtiden.

Det er de som bringer kunnskap og forståelse». 

 

PORTRETT: Portrett av Lars Finholth ved arbeidspulten i Skur 88 på Sjurøya. Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn.

 

ARBEID I HAVNA: Bildecollagene er fra arbeid i havna. Bildet til venstre viser en vegg som prøvesprayes. Et lokk til vannfylleri skal lakkeres (2004).  Øverst til høyre: En flytebrygge til bygdøyfergene settes på slipp for rengjøring (2019).  Nederst til høyre: Skinneleggernes arbeidsbenk (2006).  Foto: Lars Finholth.

 

RIVNING: Bildet til venstre: Rivning og sanering av Skur 72 på Grønlia.  Bildet øverst til høyre: Skilt ved transportbånd på Skur 82 som skal rives (2014).  Bildet nederst til høyre: Stemningsbilde tatt i den gamle garasjen da Skur 58 skulle rives.

Kunden Tineagent holdt en verdig avslutning i Skur 58 med fotoutstilling, gravøl og fest (2011). Foto: Lars Finholth.

 

HISTORIE: Bildet til venstre: M/S «Sjøbad II» var en av ferjene som fraktet passasjerer fra Oslo havn til Hovedøya bad. Den ble satt i trafikk som badeferje i 1923. Nå skal den fredes. Bildet er av trossene på taket (2006).   

Øverst til høyre: Sukkerbiten er i dag et område utenfor Operaen med badstuer, spiseboder og fotoutstilling. Opprinnelig het den lille øya Snelda. Her lå en liten, hvit, firkantet bygning som lignet en sukkerbit. Bygningen var administrasjon for Nyland Mekaniske Verksted.

Oslo laste- og lossekontor (havnearbeiderne) holdt etterpå til i bygningen. Bildet er fra 2009, året før Sukkerbiten ble revet.  Nederst til høyre: Del av en sporveksel på jernbanen på Sjursøya (2009). Foto: Lars Finholth.

 

 

VINTERBILDE: Et skip er fotografert gjennom vinduet på Skur 82. Skuret er nå revet (2014). Foto: Lars Finholth. 

 

“Jeg ønsker meg....” 

By og havn hører sammen.

Oslo Havn bidrar til byutvikling på gamle havneområder. Slik finansieres den moderne havna. Verdens lengste havnepromenade blir enda lengre.   

På havnepromenaden møtes folk på restauranter, parker og badesteder. Mange kommer sjøveien og går over landgangen rett til byens pulserende hjerte.    

I Oslo-regionen har de fleste mennesker eiendeler som kom sjøveien til den bynære havna. For næringslivet er havna selve pulsen. Drømmen om varer ligger i hver enkelt container, som løftes fra skip med kran i Sydhavna.    

Vi må ivareta klima og miljø for å bygge velferd. Skip frakter større volum per tur enn andre transportmidler.

Vi kan gjerne si at varene reiser kollektivt på sjøen. Sjøveien er miljøveien.

Oslo Havn satser på moderne miljøteknologi for å nå klimamålene.  

Visjonen er “verdens mest effektive og miljøvennlige havn.”  

 

VELSTANDEN KOMMER SJØVEIEN: Ser du noen store kraner ved sjøen langs E-18 øst for bykjernen? Her sitter kranførerne og løfter opp containere fra skipene. I containerne er det varer, som blir kjørt til butikkene.  

De fleste i Osloregionen har eiendeler som kom hit til  containerterminalen i Sydhavna; som mat, klær møbler og elektronikk. Kanskje har du bestilt varer via nettbutikker. Da kan det være at varene kom seilende hit. 

Kranene er elektriske og stillegående. Containerskipene vil i fremtiden bruke landstrøm og seile utslippsfritt. Stadig flere containere hentes med el-lastebiler. Målet er ei 85 % utslippsfri havn i 2030. Men på sikt bør den bli utslippsfri. Foto: Marte Garmann. 

 

FORSVARE LANDET: Drømmen om å forsvare landet, oppleve samholdet om bord og endelig få litt fri ved kai i Oslo. Den norske ubåten KNM Uthaug besøkte Oslo havn 7. juli 2023. Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn.

 

NATO: Drømmen  om frihet, demokrati og samarbeid i NATO. Mannskapet på den norske fregatten KNM «Otto Sverdrup» (bildet) møtte mannskapet på det tyske marineskipet FGS Donau. Hendelsen fant sted 17. januar 2020.  Søndre Akershuskai og kaia på Vippetangen nedenfor Akershus Festning er viktige kaier for Forsvaret.Her legger marinefartøy fra Nato-landene til kai mange ganger årlig. Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn.

 

DRØMMEN OM EN LEVENDE FJORD:  Oslofjorden er under press.  Nitrogenholdig vann gir dårlig livsvilkår for viktige arter. Delfiner på jakt etter mat er jevnlig i Oslofjorden. Det betyr at det fortsatt finnes fisk i fjorden,  med håp om at det er mulig å gjenoppbygge det sårbare økosystemet. Bildet er tatt fra Skur 38 på Vippetangen. En gruppe delfiner begeistrer menneskene om bord på en øybåt (2019). Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn. 

 

NORDISK LYS: Drømmen om det eksotiske nord kan være en skinnende nattehimmel i Oslo og dansende nordlys langs norskekysten. Årets første anløp: På bildet seiler Hurtigruten MS Trollfjord inn mot Revierkaia i Oslo 12. januar 2024. 

130-årsjubileet ble markert med blant annet lansering av den første regelmessige seilingen fra Oslo med Nordkappekspressen. Hurtigruten har bundet kyst-Norge sammen, som stamrute for passasjerer, post og ekspressgods. I dag er turisttrafikken viktigst. Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn.

 

EN GOD DAG PÅ JOBBEN: Ulf har blikket for en skinnende havnepromenade. Rent og hyggelig skal det være når folk tar seg en gåtur og nyter sjøutsikten her. Oslo Havn er grunneier og forvalter store deler av Havnepromenaden. 

Ulf Vidar Åseth er en av mange medarbeidere som utvikler og ivaretar havnepromenaden. Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn. 

 

LYKKE:  Maria og hunden Lykke synes det er hyggelig å gå tur langs verdens lengste  havnepromenade. En tur innom veteranbåtene under arrangementet Oslo havnelangs er også en smak av lykke.  Oslo Havn skaper folkeliv langs havnepromenaden, forvalter og investerer i bygg, kaier og grøntområder. Og er du sulten, så er det flere hyggelige restauranter her også. Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn.

 

VINTERDRØM: Helårsbaderne kjenner energien strømme. Oslo Havn legger til rette for bading i byen. På bildet ser du det populære stupetårnet på Bekkelagsbadet. Vi åpnet det kjærkomne parkområdet i 2019 og har siden utvidet. Vårt datterselskapet HAV Eiendom har laget strand foran Operaen. På Sukkerbiten like ved har vi lagt til rette for badstuer. Vi ønsker å bygge nye bydeler på Grønlia og Filipstad. Her vil vi også skape bademuligheter. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien.

 

BARNDOMSDRØM: Gutten på Ormsundbrua liker å hoppe i sjøen  på varme kvelder i juli. Samtidig er det spennende å se på skipene som kommer inn til Sydhavna i bakgrunnen. Opp i kranene løftes mange typer varer fremtidens generasjon trenger.  By og havn hører sammen.  

Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn. 

 

DRØMMEDAG I HAVNA:Oslo Havns havnekaptein er den første som hilser når kongelige kommer sjøveien. -Ja, i dag er det stas å være havnekaptein, tenkte Jens Petter Christensen da danskekongen rakte ham hånden. Kong Frederik og dronning Mary av Danmark kom på statsbesøk i mai 2024. På Honnørbrygga ble de tatt i mot av havnekaptein Jens Petter Christensen og det norske kronprinsparet Mette Marit og Haakon. Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn. 

 

KONGELIG MOTTAKELSE: Kong Frederik inviterte til kongelig mottakelse på det danske kongeskipet Dannebrog. Hendelsen fant sted på havnas seremoniplass. Statuen Orlogsgasten står her, samt et minnesmerke over de falne på D-dagen i Normandie. Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn. 

 

SEILE: Hva drømte Norges dronning Sonja om der hun sto på det danske kongeskipet sammen med kronprins Haakon? Hun trakk fram mobilen og fotograferte kongeskipet Norge. Om bord på Norge har hun gått i land i de fleste havner i Norge. Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn. 

 

Inspirasjonen til fotoutstillingen kommer fra dette diktet av Olav H. Hauge: 

DET ER DEN DRAUMEN 

Det er den draumen me ber på​  

at noko vedunderleg skal skje,​ 

at det må skje - 

at tidi skal opna seg,​ 

at hjarta skal opna seg​, 

at dører skal opna seg​, 

at berget skal opna seg,​ 

at kjeldor skal springa - 

at draumen skal opna seg,​ 

at me ei morgonstund skal glida inn​ 

på ein våg me ikkje har visst um. 

 

Tekster: Siv Ellen Omland og Hans Kristian Riise.

Takk til Erik Ødemark for historiske bidrag og til Ranjan Thakre for engelsk oversettelse.

FOTOUTSTILLING PÅ VIPPETANGEN: Fotoutstillingen er i parken nedenfor Skur 38 (ved Orlogsgasten) og på sjøsiden i retning Skur 39 på Vippetangen (dette bildet).