Oslo Havn logo Oslo Kommune
Reetablering og utvidelse av kai ved Kneppeskjær øst

Reetablering og utvidelse av kai ved Kneppeskjær øst

Kneppeskjærkaia skal erstattes og utvides for å imøtekomme byens behov for økt godstransport. Det er stor miljøgevinst ved å benytte sjøveien.
Fremdrift 

Anleggsarbeidet på Kneppeskjær startet i juli/august 2025. Kaia skal stå klar til bruk i løpet av 2027.  

Juli - august 25

Uke 31 - Klargjøring av anleggsområdet:

Sette opp byggegjerder og brakkerigg

Sette ut turbiditetsmålere (måler partikler i vann) og boblegardin (forhindrer partikkelspredning utenfor tiltaksområdet)
Ta prøver av vannkvaliteten, sediment og bunndyr
Mobilisering av anleggsmaskiner, båter/lekter

Uke 32 / 33 - oppstart arbeider:

Saging av eksisterende kaidekke/ro-ro rampe (østre del)
Tygging av betong kaidekke (ikke pigging)
Bortkjøring av betong til godkjent deponi
Utgraving og utkjøring av fyllmasser fra under spuntkai til godkjent deponi (østre del)
Forberede oppstart av mudringsarbeider
September 25-Januar 26       

Sjøarbeider, fundamentering og betongarbeider

Februar 26- Juni 26        

Fundamentering, grunnarbeider på land og betongarbeider

Juli 26- September 27     

Grunnarbeider på land og betongarbeider

Bakgrunn

Kneppeskjærkaias levetid er utløpt og har i dag begrenset bruk. Kaia må derfor utbedres. Seilingsdybden økes for å gi økt fleksibilitet for flere typer skip. Slik kan mer gods fraktes sjøveien inn og ut av Oslo.  

Eksisterende rampe skal erstattes, og en ny etableres helt i nord. Rampene vil kunne være viktig i beredskapssammenheng.  

Oslos karbonfangstprosjekt er avhengig av oppgradering av Kneppeskjærkaia for å muliggjøre utskiping av CO2. 

Hafslund Celsios karbonfangstanlegg på Klemetsrud er planlagt ferdigstilt i 2029. Fra havna skal Northern Lights frakte den fangede CO2-en til permanent lagring på norsk sokkel utenfor Bergen.  

Oslo Havn har prioritert kaiprosjektet i tråd med byens satsning for å redusere kommunens totale klimagassutslipp med 95 % i 2030.  

Mer informasjon om karbonfangstprosjektet er tilgjengelig hos Hafslund Celsio.  

Slik bygger vi kaia 

Den nordligste delen av eksisterende spunt- og pelekai rives og erstattes med ny pelekai. Den sørligste delen utvides. Det gir en sammenhengende kaifront på 284 meter. To nye ramper for lossing og lasting av skip etableres nord på området.

Se figur under.  

 

Seilingsdybden ved Kneppeskjær øst skal utdypes til -12,5 meter i henhold til sjøkartnull (-13,24 m i henhold til NN2000). Dette krever mudring og noe sprengning, før arbeidene med bygging av ny kai kan starte.  

Repstad Anlegg AS er valgt som totalentrepenør.  Arbeidet utføres i tråd med tillatelser og strenge miljøkrav.   

Rene masser egnet for gjenbruk (> 50 mm) vil i størst mulig grad gjenbrukes i prosjektet for å unngå unødig deponering. Forurensede masser leveres på godkjent deponi.   

Partikkelsperre etableres for å unngå spredning av sedimenter utenfor tiltaksområdet mens sjøarbeider pågår.   

Boblegardin tas i bruk for å redusere trykkbølger fra sprenging av hensyn til marint liv. 

Statsforvalteren har stilt strenge vilkår for overvåking og avbøtende tiltak for arbeidene.  

Multiconsult er engasjert av Oslo Havn for uavhengig kontroll, og skal overvåke økologisk og kjemisk tilstand i sjø, før, under og etter at planlagte tiltak er gjennomført. Dette er i tråd med vilkår satt av Statsforvalteren.
 
Norconsult er miljørådgiver for entreprenøren, og har ansvaret for planer og kontroller knyttet til turbiditet, støy, forurensning og naturmangfold i forbindelse med alle arbeider som utføres i prosjektet.

Tillatelsen fra Statsforvalteren krever at sprengningsarbeid utføres utenfor torskens gyteperiode, som er fra 1. februar til 31. mai. 

Det skal bygges landstrøm på den nye kaia. Det vil også forsyne skipet som frakter ut CO2.  

Arbeidstid og dispensasjon  

Oslo Havn har fått dispensasjon for bygge- og anleggstøy fra gjeldende forskrift om begrensning av støy i Oslo kommune.  Dispensasjonen omfatter rivning og mudring, og gjelder i tidsrommet 4. august 2025 til 1. mars 2026.

Les mer om dispensasjonen gitt av bydelsoverlegen i Bydel Nordstrand her: Vedtak om dispensasjon for bygge- og anleggsstøy - Gnr/bnr: 235/11 Kongshavnveien 29 med flere - Repstad Anlegg AS

Arbeider på hverdager utføres i tidsrommet  07:00 til 19:00 og lørdag mellom 08:00 og 16:00. 

Kontakt oss  

Oslo Havn vil dele løpende informasjon om prosjektet på oslohavn.no, facebook og i nabomøter.   

For spørsmål om Kneppeskjær-  prosjektet

Send mail til postmottak@oslohavn.no  

Hafslund Celsios CO2- terminal  

Karbonfangstanlegget ved avfallsforbrenningsanlegget på Klemetsrud skal fange 90 % av all CO₂ som i dag slippes ut fra anlegget.

Den fangede CO₂-en vil deretter transporteres med utslippsfri transport til en CO₂-terminal i Oslo Havn, hvor den vil bli hentet av Northern Lights hver fjerde dag og fraktet til transport- og lagringsanlegget ved Øygarden utenfor Bergen.   

Hafslund Celsio karbonfangstanlegg er en del av Langskip, norske myndigheters prosjekt for CO2-håndtering. Se mer informasjon om Langskip.    

Hafslund Celsio vil starte grunnarbeidet for CO2-terminalen i andre kvartal 2026. Dette arbeidet vil også innebære graving og fundamentering/peling.      

Hafslund Celsio vil invitere til et nabomøte om dette prosjektet under vinteren 2025/26.  

Nyhetssaker

30.07.25 Arbeider på Kneppeskjær i uke 31

20.06.25 Signerer kontrakt med Repstad Anlegg As. 

12.06.25 Nabomøte om kai ved Kneppeskjær

 

 

 

 

 

 

Sentrale dokumenter

Reguleringsplan for Kneppeskjær kai øst på Sydhavna vedtatt av bystyret 29. januar 2025  Se saksinnsyn hos Plan og bygningsetaten

Rammetillatelse 15. april 2025 Se saksinnsyn hos Plan- og bygningsetaten 

Bydelsoverlegen i Bydel Nordstrand gav 11. juli 2025 dispensasjon for bygge- og anleggsstøy - Gnr/bnr: 235/11 Kongshavnveien 29 med flere - Repstad Anlegg AS.Den omfatter rivning og mudring, og gjelder i tidsrommet 4. august 2025 til 1. mars 2026.