Oslo Havn logo Oslo Kommune
Klima

Klima

Yilport Oslo

Havna er en viktig del av Oslos klimastrategi og det grønne skiftet. Sjøtransport er mer miljøvennlig enn andre transportformer. Oslo Havns visjon er å bli verdens mest effektive og miljøvennlige bynære havn. MåIet er å bli utslippsfri på sikt. Innovasjon, grønn teknologi og samarbeid er avgjørende for å lykkes. Foto: Bo Mathisen

Klimaet vinner på at fergene legges til Vippetangen.

Havna er viktig for at Oslo skal nå sine klimamål. I 2030 skal Oslo være en tilnærmet utslippsfri by. Klimaetaten mener at det ikke er tatt nødvendig hensyn til dette i utenriksfergeutredningen.

Manglende arealer er en av de største barrierene for overgangen til en nullutslippsby. For det er viktig for samfunnet at havna har plass til fremtidig godsfrakt på skip. Sjøtransport er klimavennlig og energieffektiv.  

Der veitransport blir nødvendig, kan sjøtransport i fremtiden kombineres med elektrisk tungtransport. Allerede nå finnes det to ladestasjoner for store, elektriske kjøretøyer i havna. 

Særlig frakt av sand, grus og sement til byggeprosjekter er godt egnet for sjøtransport. Volumene er så store at de enkelt kan flyttes fra vei til sjø. Derfor er det svært uheldig å erstatte godsareal til fordel for fergeareal. Klimaetaten mener byen ikke kan plassere passasjerferger på Kongshavn uten å finne erstatningsarealer for godshåndtering. Oslo Havn har ikke andre passende arealer enn på Kongshavn.  

For fremtiden må det settes av tilstrekkelige arealer til behov vi ikke kjenner rekkevidden av i dag. Allerede nå planlegges et karbonfangstprosjekt med utskiping av CO2 fra forbrenningsanlegget på Klemetsrud. Prosjektet er viktig nasjonalt og lokalt for å nå klimamålene. Karbonfangst er et eksempel på at samfunnet endres. Vi må legge til rette for at fremtidige generasjoner kan gjøre sine valg for å redde klimaet.  

Massegjenvinning er et nødvendig klimatiltak 

Kongshavn er det eneste området for en mulig massegjenvinningsterminal i havna. De store byggeprosjektene i og rundt Oslo skaper store mengder steinmasser, som må fraktes ut av byen. Det er mer miljøvennlig å frakte stein på skip enn å påføre Oslo og nærliggende regioner enda flere lastebil-køer. Kongshavn trengs for å skipe sand, grus, sement og betong. Volumene er for store til at denne lasten bør fraktes på vei.  

Stor mengde masser. Oslo kommune har behov for en gjenvinningsterminal for 5-10 millioner tonn masser årlig viser en pilotstudie utført av Oslo Havn  i samarbeid med Grønt skipsfartsprogram. Det gir et volum på 5 millioner tonn - her plassert i Barcode. Illustrasjon:Nordic Office of Architecture 

En rapport fra Asplan Viak er tydelig i konklusjonen; en samlet fergeterminal på Kongshavn vil føre til større klimagassutslipp enn alle andre alternative lokasjoner. Årsaken er at Oslo mister muligheten til å frakte godset sjøveien. Da står Oslo igjen med køer av lastebiler. Det er ikke bra for klimaet, miljøet og innbyggerne.  

Oslo Havns samlede vurdering er at Vippetangen fremstår som det eneste realistiske alternativet til en felles fergeterminal i Oslo. Det er best for naturen, klimaet og friluftslivet. Derfor er Vippetangen også best for innbyggerne i og rundt Oslo.