Farled i konflikt med friluftsliv
Hvis fergene skal seile forbi Vippetangen og inn til Kongshavn fra nord, vil de komme i konflikt med folks friluftsinteresser. Det er en sikkerhetsrisiko. Om noen år etableres en helt ny bydel på Grønlia like i nærheten av Kongshavn. Her kommer folk til å bruke vannflaten aktivt. Det kan bli badstuer, badeplasser og områder for padling. Da er det ikke hensiktsmessig å legge en fergeterminal så tett på en bydel der folk skal kunne utfolde seg på vannet.
Det er et dårlig alternativ å etablere en farled mellom Sørenga og Hovedøya. Den kan også komme i konflikt med badstuer, kajaker og småbåter, fordi de må krysse farleden. Vippetangen er i denne sammenheng det tryggeste valget, fordi fergene ikke må seile videre forbi Sørenga og Grønlia.
Bymiljøetaten er tydelig i høringssvaret: Dersom alternativet blir en farled mellom Sørenga og Hovedøya, kan det oppstå farligere situasjoner mellom store skip og myke trafikanter til sjøs. Bølger og strømminger fra store propeller kan være en risiko for badegjester på Sørenga.
Så kan man jo spørre hvorfor ikke Color Line fortsatt kan ha sin ferjeterminal på Hjortnes. Oslo Havn mener at det er best for klimaet, naturen og friluftslivet å samle fergene på ett sted. Da legger de ikke beslag på to områder. På Hjortnes kan det isteden komme boliger med park og bademuligheter.